• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » Sogenji desu: SUSOKKAN

Sogenji desu: SUSOKKAN

30 oktober 2022 door Bertjan Oosterbeek

De osesshins in Sogenji hadden voor mij allemaal ongeveer hetzelfde verloop. De eerste drie dagen ging ik als een speer – was ik scherp en gericht. Ik zat als een berg en stroomde als een rivier. En dacht ik: ‘OK, dít is het, zó moet het dus, nú heb ik het door…’ En dan op de vierde dag ging het opeens mis. Weg focus, weg concentratie. En wat ik ook probeerde en hoe goed ik mijn best ook deed, het glipte weg… Er is maar weinig zo frustrerend als dat. Als je zo graag wilt en het lukt ineens niet meer.

En zeker als je dan naast Amos zat. Bij hem leek het allemaal zo gemakkelijk te gaan. Amos was twee maanden voor mij in Sogenji aangekomen en zat daarom één kussentje ‘boven’ mij. En als new arrivals trokken we natuurlijk veel met elkaar op. Bij het werk, maar ook bij ons leventje in en om de zendo. Amos was klein van stuk, maar sterk als een beer. Vier jaar bootcamp in het Israëlische leger hadden hun werk goed gedaan. Eén brok energie, en dat het spatte er vanaf bij alles wat hij deed.

En boven alles had Amos ook een groot talent voor ‘zen’ – wat dat dan ook mag betekenen. Meer dan ik in ieder geval. Als ik me bijvoorbeeld had voorgenomen om tijdens een osesshin de hele nacht op te blijven en door te zitten, en om een uur of één toch maar weer de zendo insloop om te gaan slapen, dan was alleen zijn plekje nog leeg. Want Amos zat dan wél nog buiten. De hele nacht.

Of als ik me weer eens voor nam om bij het eten minder op te scheppen en er nu eindelijk eens écht van te gaan genieten… En als dan de pannen voor mijn neus stonden tóch de verleiding niet kon weerstaan en te veel nam. Dan zag ik naast me hoe Amos maar een half kommetje rijst had en een pietepeuterig beetje van de soep en de sidedish had opgeschept. Zo weinig dat ik me bijna zorgen begon te maken. Hoe kon iemand met zoveel energie zo weinig eten?

En zelfs bij de dingen waarvan ik dacht dat ík er juist goed in was. Goed, die sutra’s uit mijn hoofd leren ging me niet zo goed af, maar er waren er maar weinig die ze met net zoveel overtuiging en kracht chanten als dat ik dat kon. En zitten in een volledige lotus – de linkervoet op de rechterdij, de rechtervoet op de linker – ook dat was lang niet voor iedereen weggelegd. Behalve voor Amos dan. Na een maand of vier in Sogenji schreeuwde hij de sutra’s harder, en zat hij vaker en langer in de dubbele lotus dan ik. Hij liet me dus alle hoeken van de zendo zien. Figuurlijk dan…

Amos.
Amos.

Maar aan de andere kant: een betere vent als Amos was er niet. Altijd een lach op z’n gezicht, altijd goed gehumeurd. Nooit ergens over zeuren, nooit ergens een probleem van maken.  Voor iedereen een luisterend oor, wie het ook was. En gul. Als er vanuit Israël een pakketje van zijn moeder arriveerde, dan was het feest voor iedereen in de zendo. Want alle lekkers werd uitgedeeld. ‘Dozo,’ zoals de Japanners zeggen: ’tast toe…’

Dus eigenlijk was ik er wel een beetje trots op dat ik met Amos in ‘hetzelfde team’ zat. Maar ja, bij een osesshin werd altijd alles op de proef gesteld, dus ook dat. En zeker als je – zoals ik – tot op het bot gefrustreerd op je kussentje zat.

Want die avond ging Amos helemaal op in zijn susokkan – een manier van ademhalen waarbij je net zolang uitademt totdat er geen pufje lucht meer in je longen achterblijft. Iedereen in Sogenji gebruikt die techniek, alleen deed Amos dat met zijn mond open. En in een stille zendo klonk dat zo ongeveer alsof er een taifoen in mijn oor blies. Een taifoen die ervoor zorgde dat ik me niet meer kon concentreren. En die me – periode na periode, uur naar uur – liet weten hoe goed het blijkbaar bij Amos ging. Ik werd er helemaal gek van. Waarom hij wel en ik niet? Waarom moest ík de dupe worden van zijn susokkan? Dat zijn de momenten dat je iemands hersenen wel zou willen inslaan. Letterlijk dus…

En trouwens ook de hersenen van al die mensen die langsliepen met de kyōsaku – de encouragement stick die ons tijdens zazen bij de les moest houden. Het kon niet anders of zij moesten het ook horen. En toch zeiden ze er niks van! Ze liepen gewoon voorbij, alsof er helemaal niks aan de hand was. Onverdraaglijk. Totdat uiteindelijk die goeie, ouwe Hosan – na Roshi de oudste monnik in Sogenji – langs kwam lopen. Hij bleef voor het kussen van Amos staan en zei tot mijn grote opluchting: ‘Your breathing is too loud. It cannot be like that. Stop making noise…‘ Hosan, mijn redder in nood!

Maar niet echt natuurlijk. Het was niet zo dat ik me toen ineens weer wél kon concentreren en gefocust was. Ik zat nog even rusteloos en gefrustreerd op mijn kussentje als daarvoor. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik erachter kwam dat mijn osesshins nu eenmaal altijd op die manier gingen. Dat die ‘mindere’ dagen niet een verstoring van de ‘betere’ dagen, waren, maar juist het resultaat ervan. Dus in die zin eigenlijk prima.

Maar als ik er dus iets van geleerd heb, dan is het wel mijn neiging om aan alles en iedereen de schuld te willen geven. Behalve aan mezelf natuurlijk.

In 2012 en 2013 plaatste het Boeddhistisch Dagblad elke veertien dagen het relaas over de belevenissen in een Japans klooster van Bertjan Oosterbeek. Hij bracht daar een jaar door. Wij plaatsen nu opnieuw de hele lezenswaardige serie, echter in een hogere frequentie.

De verhalen ‘Sogenji desu – verhalen uit een Japans zenklooster’ zijn gebundeld en verkrijgbaar als boek en e-book.

 

(c) 2013 Bertjan Oosterbeek

 

 

Categorie: Bertjan Oosterbeek, Columns, Zen Tags: Bertjan Oosterbeek, Japan, klooster, roshi, Sogenji desu, zen

Lees ook:

  1. Sogenji Desu: KOMAKU (deel 2)
  2. Sogenji desu: SATORI
  3. Sogenji desu: SANZEN
  4. Sogenji desu: KUFU

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Bertjan Oosterbeek

Is bioloog, filosoof en zen student. Tussen 2011-2012 bracht hij een jaar door in het zenklooster Sogenji (Okayama - Japan) om zen te studeren bij zenmeester Shodo Harada Roshi. Eind april 2012 keerde hij terug naar Nederland. Vol van verhalen natuurlijk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.