• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Theravada » Ondanks coronapandemie – Thaise monniken gaan nog dagelijks op aalmoesrondes

Ondanks coronapandemie – Thaise monniken gaan nog dagelijks op aalmoesrondes

17 september 2020 door de redactie

Thaise boeddhistische monniken proberen met mondmaskers en gezichtsbeschermers voor een evenwicht te vinden in het sociaal afstand houden en hun dagelijkse aalmoesrondes (alms) tijdens de coronapandemie. De monniken zijn voor hun voedsel afhankelijk van de giften van de Thai. Alleen in Bangkok al leven duizenden monniken die voor zonsopgang opstaan om hun bedelrondes door de stad te maken.

Deze dagelijkse aalmoezenrondes zijn een centrale praktijk voor theravada boeddhistische monniken en novicen in een groot deel van Zuidoost-Azië. Het komt voort uit de disciplinaire regels voor monniken om zich niet bezig te houden met werken op het land, slechts een paar bezittingen te hebben en te eten wat hen gegeven wordt. Oudere of zieke monniken zijn vrijgesteld van die rondes maar toch ontvangt een aanzienlijk deel van de bijna 300.000 monniken in Thailand zijn voedsel uit hun ochtendronde.

Ook nadat het coronavirus medio maart in Thailand actief werd, en tempels voor het publiek werden gesloten en festivals en rituelen worden uitgesteld, mochten monniken toch de tempel verlaten om op alms te gaan.  Dat werd niet alleen ingegeven door de noodzaak om voedsel te verkrijgen maar ook om leken de kans te geven verdiensten te laten verzamelen. In de boeddhistische leer wordt over het algemeen benadrukt dat de sociale situatie van een individu het resultaat is van karma, het effect van handelingen die eerder in dit leven of in een eerdere incarnatie zijn verricht.

Veel Thaise boeddhisten geloven dat het maken van verdienste – goed karma – door middel van het geven kan helpen de gevolgen van slechte daden te verzachten. Dit zijn handelingen die gemotiveerd worden door hebzucht, haat of waanideeën. Het geven van voedsel aan monniken is niet de enige manier waarop Thais verdienste maken, maar het is een gemeenschappelijke manier, gebonden aan het dagelijks leven in het hele land.

Ook economisch gezien is de dagelijkse aalmoezenronde belangrijk. In normale omstandigheden zijn de tempeleconomieën in Thailand gebaseerd op jaarlijkse festivals en individuele donaties die gekoppeld zijn aan familiegebeurtenissen. Ongeveer 10% van de monniken ontvangt financiële steun van de overheid, maar van dit geld worden voornamelijk  de rekeningen van de nutsbedrijven betaald.

Individuele monniken ontvangen ook vaak geld voor het uitvoeren van begrafenissen, evenals andere riten, zoals het zegenen van nieuwe huizen of bedrijven, maar deze zijn in de pandemie door sociale afstandsregels ingeperkt. Als gevolg van de beperkingen zijn er voedseltekorten ontstaan voor monniken, met name op het platteland van Thailand en in andere delen van Zuidoost-Azië. Staatssteun is tot nu toe achterwege gebleven.

Monniken vragen niet om voedsel op hun rondes, maar de mensen komen vrijwillig naar hen toe. Terwijl de tempels geen formele gemeenten hebben, hebben de monniken vaak volgers die vaste beschermheiligen zijn. Het ritueel van het geven van voedsel elke ochtend is zeer formeel, waarbij noch de monnik noch de leek oogcontact met elkaar maken. De monnik zegent het voedsel, en de gever krijgt niets anders dan een karmisch voordeel.

Het coronavirus heeft belangrijke uitdagingen gebracht voor religieuze gemeenschappen. Bedevaarten en feesten over de hele wereld zijn in omvang afgenomen of geheel afgelast. Maar in Thailand is de ochtendlijke aalmoezenronde zo’n integraal onderdeel van het dagelijkse leven, zowel religieus als economisch, dat het niet eenvoudigweg kan worden uitgesteld.

Bron BNN.

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Theravada, Voedsel Tags: corona, karma, leken, monniken, Thailand

Lees ook:

  1. Thailand – Boeddhistische monniken knokken in armere wijken tegen corona
  2. Dankbaarheid – Boeddhistische monniken bieden Australische brandweerlieden gratis massages aan
  3. Gebedsceremonie Cambodjaanse monniken voor verdwenen Thaise activist
  4. Meer mogelijkheden in Bangkok om besmette boeddhistische monniken op te vangen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift
    • De via negativa voor nitwits

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.