Een van de meest prangende vragen die sinds de oprichting van de Sangha is gesteld, is in hoeverre boeddhistische monniken betrokken moeten zijn bij de wereld. Door de aanhoudende crisis in Myanmar is die vraag meer dan ooit relevant.
Boeddhisme
Sogenji desu: TAKUHATSU
Hoewel de meeste Japanners – of ze nu wel of niet iets gaven – buitengewoon vriendelijk waren, was er toch ook wel een aantal die met wilde armgebaren duidelijk maakte dat ze niet gediend was van zo’n schreeuwende monnik op de stoep…
Het jaar 2022 – dag 283 – herkenning
De angst voor het andere, RK, het boeddhisme.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Edel – Genade
Als we in de Sutra van Kuan Yin zingen: ‘Neem dan je toevlucht tot Kuan Yin en niets zal je nog deren’ wil dat dat niet zeggen dat een bovennatuurlijk wezen uit de wolken zal nederdalen. Het betekent wel dat mededogen de natuurlijke respons is op ons lijden. Het vermogen van Kuan Yin om al die verschillende gestalten aan te nemen is haar vermogen om te responderen op wat deze concrete situatie vraagt. Lijden en mede-lijden resoneren natuurlijkerwijze met elkaar.
Documentaire ‘Bouddhisme, la loi du silence’ over misbruik in Tibetaanse boeddhistische gemeenschappen nu ook in Engelstalige versie
De film bevat uitgebreide beelden van het strafproces in België tegen Robert Spatz (alias Lama Kunzang), die in afwachting is van de uitspraak van het beroep tegen zijn veroordeling terwijl hij in Spanje woont. Het werpt nieuw licht op de betrokkenheid van Matthieu Ricard bij Spatz en zijn (voor)kennis van de mishandeling en het misbruik van minderjarige kinderen. Ricard ontkent overigens zijn betrokkenheid bij dit wangedrag.
Mathieu Ricard – ‘Ik ben geen medeplichtige aan deze ‘wet van het zwijgen’
Mathieu Ricard: ‘Een van de journalisten van de documentaire heeft een gefilmd interview afgenomen. Om die te verkrijgen, legde hij uit dat hij een film aan het voorbereiden was over de geschiedenis van het boeddhisme en de relatie ervan met neurowetenschappelijk onderzoek. Ik heb in goed vertrouwen ingestemd om deel te nemen. Toen de journalist in het midden van het interview abrupt van onderwerp veranderde en valse beschuldigingen uitte over Robert Spatz, besefte ik dat het filmproject dat ik hem had gestuurd nep was.’
De androgyne ideaalmens in het boeddhisme
Zoals gezegd, het boeddhisme dat overgedragen wordt uit Azië is belast door culturele vooroordelen over de seksen; denk maar aan de regels voor pijdragers, waar nonnen als ondergeschikt aan monniken behandeld worden. En helaas hebben boeddhisten uit het Westen zoals jij en ik hun eigen set vooroordelen vanuit onze cultuur en opvoeding
Sogenji desu: KUFU
“En… wat heeft zo’n jaartje in een Japans zenklooster je nou gebracht?”
Het jaar 2022 – dag 282 – herkenbaarheid
Een bezempje om de diertjes niet te vertrappen vertraagt de gang en we hebben haast.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Taigu – Met voeten in verschillende werelden
Het gebeurt met grote regelmaat bij het slapen gaan. Ik leg mijn hoofd op het kussen, trek mijn dekbed over me heen, en dan opeens begint in mijn bewustzijn het Onze Vader zich te spreken, of zelfs te zingen, terwijl ik mijn lippen niet beweeg.
Over Theologie 38: Dommamismen (II)
De cursus Theologie gaat verder met hindoeïsme (les 34) en boeddhisme (les 35). Ik voeg er zelf maar het jaïnisme aan toe.
India – IBU viert Abhidhamma Divas aan de GBU
Het evenement begon met het aansteken van de lamp en het aanbieden van bloemen aan het Boeddhabeeld door de hoofdgast en andere hoogwaardigheidsbekleders.
Sogenju desu: TOSHI KUMI
Je denkt aan Kama Soetra, maar het wordt doodordinair strontscheppen in een zenklooster
Een eeuwige wet…
…
Guy – Weinig stof op de ogen hebben
Dan, énkel dán, priemt het licht door het bladerdak.
Sogian Desu: NENGE MISHO
Al dat gestudeer leidt uiteindelijk tot niks. Want hoe meer je loopt te denken en te analyseren, of mooie verbanden probeert te leggen, des te meer dénk je te begrijpen.
Eilanden
…
Dick – Heilig in Mustang
Niet alleen de Himalayagiganten dekken ons elk moment toe met hun heiligheid. Ze waken over ons. We hebben daar geen erg in. Zij ook niet. Wat voel ik als ik dat voel?
Sogenji desu: SANZEN 2
Het eerste wat ik van de Roshi leerde was ‘niet denken’. Dat is overigens iets anders dan ‘geen gedachten hebben’. Zoals ons hart gemaakt is om voortdurend bloed in ons lijf rond te pompen, zo zijn onze hersenen gemaakt om voortdurend gedachten te produceren.
Geen dood, geen vrees (44) – Zo hoeft het niet meer
Tijdens de pittige koorts die ik door corona had, voelde ik me zo ziek en slap dat de gedachte om zo aan mijn einde te komen me even beet had. Dit was niet zoals ik het gepland had.
Het jaar 2022 – dag 279 – herkennen
Leegte.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
De kleine vrijheid
Vrijheid is aan het veranderen.
Langzamerhand wordt de ruimte kleiner, mijn leven kleiner. En – paradox! – mijn vrijheid steeds groter.
Sogenji desu: SANZEN
Bertjan Oosterbeek verbleef een jaar lang in een Japans klooster. ‘Wat dus het eerste was dat ik leerde van sanzen? Buigen natuurlijk!’
Jan Willis in Nederland – Gender, Identity and Spirituality -2
Jan Willis – is professor emerita Religie aan Wesleyan University. Zij was een van de eerste studenten van Lama Yeshe, de stichter van de FPMT. Ze heeft veertig jaar ervaring als wetenschapper, leraar en beoefenaar en persoonlijke, doorleefde ervaring met het kiezen van het pad van de dharma wanneer men geconfronteerd wordt met racisme en seksisme.