
…
Home » Boeddhisme » Pagina 72
door Sodis Vita
door Jan Veenendaal
door Paul Boersma
De tijd is voorbij dat religies het zich kunnen veroorloven elkaar met het woord te bestrijden. Het is nu tijd om de balans op te maken van wat ze gemeen hebben en wat hen onderscheidt van de moderne mentaliteit, die de hele aarde aan het veroveren is met treurige gevolgen. Zowel het christendom als het boeddhisme heeft een mensbeeld dat wezenlijk verschilt van het moderne mensbeeld dat in de achttiende eeuw in Europa de overhand kreeg.
Lees meer over Christendom, boeddhisme en de Europese Verlichting
door de redactie
Naast de mensenrechtenschendingen tegen Tibetanen heeft de CCP afschuwelijke misdaden begaan tegen Hongkongers, Oeigoeren, Mongolen en nog veel meer bezette groepen – waaronder de meerderheid van de Han-Chinezen. Al deze groepen waren goed vertegenwoordigd op deze dag.
Lees meer over Londen – honderden mensen vechten heerschappij CCP aan
door Arjan Schrier
door de redactie
‘Ik betuig mijn medeleven aan de families die geliefden hebben verloren, evenals aan anderen die door deze ramp zijn getroffen, en bid voor hun welzijn.’ De Dalai Lama heeft de Dalai Lama Trust heeft gevraagd om een donatie te doen voor hulp- en reddingsacties.
Lees meer over Dalai Lama rouwt om verlies van mensenlevens bij overstroming in Sikkim, India
door de redactie
door Guy E. Dubois
door de redactie
door Ujukarin
We maken allen geregeld kleine vlaagjes tegenwind mee. Een stoplicht dat nét op rood springt als wij naderen. Of een kassa-rij die de kortste was maar toch het langste duurt omdat bij een klant voor jou één artikel niet gescand kan worden, of de klant gezellig gaat keuvelen met de kassière(e). Of een kleine fout die je gemaakt hebt op school of werk, en die uitvergroot wordt door anderen of – nog erger – de media haalt; terwijl fouten van anderen, of misschien wel de achterliggende oorzaak, totaal niet genoemd worden.
door gastauteur
Terwijl alle andere paden in het boeddhisme gekenmerkt worden door een specifiek doel dat door allerlei inzichten en oefeningen bereikt zou kunnen worden – nirwana, het ontwaken of de bevrijding – is er vanuit dzokchen gezien helemaal geen doel. In essentie is alles al vrij. Ruimte is al volmaakt open en alles wat in ruimte ontstaat lost vanzelf weer op zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.
door de redactie
‘In landen waar mensen legeronderscheidingen krijgen omdat ze misschien duizenden vijanden hebben gedood, worden ze door de gewone stervelingen als helden beschouwd. Maar eigenlijk is die persoon een ‘loser’ die veel negatief karma heeft verzameld en dat zal moeten ervaren.’
Lees meer over Het boeddhisme en een foto met soldaten en de Dalai Lama
door de redactie
Op de muurschildering staan twee verliefde mensen. Uit hun aderen groeit een boom waar de drie symbolen van de islam (maansikkel), jodendom (Davidster) en christendom (kruis) in hangen. Het symboliseert de hereniging van religies, die de laatste jaren met steeds meer haat tegenover elkaar zijn komen te staan. De Leeuw groeide als een van de weinige joden op in de Amsterdamse wijk Osdorp en werd samen met haar familie gediscrimineerd en mishandeld door het groeiend aantal moslimjongeren.
Lees meer over ‘Amsterdamse muurschildering JDL Street Art brengt vrede tussen religies’
door gastauteur
Neem die tiendaagse stilteretraite, waarin ze ook nog eens een les kreeg van de dalai lama. “Tien dagen mediteren en kijken wat voor inzichten je dan krijgt, in stilte. Het was een introductie in het Tibetaans boeddhisme. Nu heb ik helemaal niet de intentie om boeddhist te worden, maar ik vond het interessant om lessen te volgen, gezien mijn interesse voor oude wijsheid, levensfilosofie en de mind.”
door Joop Ha Hoek
door gastauteur
In zijn Filosofie van Ontwaken bespreekt Hisamatsu de ontoereikendheid van zen vanwege haar eenzijdige nadruk op ontwaken. Aan de andere kant schoten ook wetenschap en socialisme tekort, omdat die uitsluitend gericht waren op de concrete problemen van deze wereld. Om de existentiële problemen van de mensheid op te lossen waren beide nodig.
door Dharmapelgrim
Deze bijdrage gaat over het schrijven van deze column over de Lotus=soetra. Ik heb het gevoel dat het nodig is een en ander toe te lichten, om misverstanden te voorkomen. Om te beginnen meen ik te mogen concluderen dat er mensen zijn die denken dat ik een deskundige ben op het gebied van soetra’s in het algemeen. Nee! Dat ben ik niet. Ik ben geen soetra-loog, soetra-soof of soetra-bolleboos. Het lezen van de Lotus-soetra brengt mij op allerlei gedachten, en die schrijf ik op.
door Pascal Versavel
De Boeddha was een spiritueel leraar die een pad naar de bevrijding van het lijden onderwees. Maar in het vorige delen bleek ook dat hij een visie had op politieke, sociale en economische vraagstukken uit zijn tijd. Maar in welke mate had hij maatschappelijke idealen die hij met de oprichting van de bhikkhu sangha (de gemeenschap van monniken) actief probeerde te realiseren. Was hij naast spiritueel leraar ook een maatschappelijk hervormer? De meningen daarover zijn onder boeddhisten en religiewetenschappers verdeeld.
Lees meer over Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 6 en slot
door gastauteur
Assad is niet zomaar een buitenlandse leider die bevriend is met Xi Jinping en een knappe vrouw heeft. Hij wordt algemeen beschouwd als een oorlogsmisdadiger die verantwoordelijk is voor misdaden tegen de menselijkheid in de Syrische burgeroorlog, waaronder het uitroeien en bombarderen van burgers, marteling, verkrachting door regeringstroepen en buitengerechtelijke executies. Dat de abt van de Lingyin Tempel en andere leiders van de Chinese Boeddhistische Associatie zo’n tiran letterlijk verwelkomden met een rode karper en hem bejubelden als een ‘man van vrede’ was inderdaad een enorm schandaal.
door Pascal Versavel
Het boeddhisme als religieuze beweging ontwikkelde zich te midden van ingrijpende maatschappelijke veranderingen. Op politiek vlak verscheen er een nieuw type koninkrijk gekenmerkt door een gecentraliseerde en bureaucratische machtsstructuur met aan de top een koning met absolute macht. Het grootste deel van zijn leven na zijn ontwaken bracht de Boeddha door in Kosala en Magadha, de twee nieuwe koninkrijken. De Boeddha moest bij de uitbouw van de sangha (de orde van monniken) rekening houden met deze politieke realiteit.
Lees meer over Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 5
door Guy E. Dubois
door Sodis Vita
door Pascal Versavel
De boeddhistische beweging ten tijde van de Boeddha wordt door academische onderzoekers beschouwd als een beweging binnen de maatschappelijke elite. Een analyse van de Pali canon laat zien dat bhikkhu sangha (de Orde van monniken) voor driekwart bestond uit leden van de priesterkaste (brahmanen) en de krijgsadel (khattiya’s). Onder deze onderzoekers leeft ook de consensus dat de invloed van de nieuwe sociale klasse van ondernemers, handelaars en bankiers, de gahapati’s, groter is dan hun numerieke aantal laat vermoeden. Er bestond een wederzijdse welwillendheid tussen de vroege boeddhistische beweging en deze nieuwe sociale klasse.
Lees meer over Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 4
door Jan Veenendaal