…
Guy – stroombetreding
…
Home » Boeddhisme » Pagina 64
door Guy E. Dubois
door gastauteur
door de redactie
Vanaf deze maand hebben de Chinese autoriteiten kloosters in de districten Shentsa en Sok doorzocht onder het mom van het handhaven van de veiligheid. De autoriteiten doorzoeken alle woningen van de monniken en de belangrijkste heiligdommen in de kloosters. Ze controleren gebedshandschriften en -boeken van de monniken en namen gebedsvlaggen mee.
Lees meer over China dwingt Tibetaanse monniken banden met Dalai Lama te verbreken
door de redactie
door André Baets
Niet alleen goden kunnen misleid worden door hun denken. Ook bij de mens gebeurt dit voortdurend. Hoe dikwijls zeggen we niet, als we in een gesprek een bepaalde opinie uiten, ‘ik denk dat…’. Waarmee we dan niet bedoelen dat we twijfelen aan wat we beweren en openstaan voor andere denkpistes; maar dat we deze opinie in ons denken juist voor waar aannemen. Denken is steeds geconditioneerd door opvoeding en ervaringen en is dus steeds persoonlijk. Vasthouden aan opinies is trouwens, volgens de Verhevene, één van de mentale vergiften, samen met zintuiglijke begeerte, verlangen naar bestaan en onwetendheid.
door Jan Veenendaal
door Dharmapelgrim
Het zijn farizeeërs, door gebrek aan gewicht omhoog gevallen ego’s. Ze leven niet naar de WET die ze verkondigen, zeggen A en doen B, vertellen hoe het hoort maar doen zelf vervolgens wat anders. Daar kunnen ze niks aan doen. Als het om seks gaat bijvoorbeeld, zijn hun hormonen hen de baas, maar doen ze alles uiteraard uit pure liefde. En gaat het om hun portemonnee dan is dat te vergelijken met een zwart gat waar alles in verdwijnt.
door de redactie
Phuntsok Nyidron, een van Tibet’s langst zittende voormalige vrouwelijke politieke gevangenen, vertelde uit de eerste hand over de onmenselijke behandeling en martelingen die ze heeft ondergaan tijdens haar gevangenschap van 1989 tot 2004.
Lees meer over Tibet – Politieke onderdrukking en culturele assimilatie
door gastauteur
door de redactie
Heel verrassend en prettig vond Annemieke Kleijn het, toen ze voor ’t eerst buiten mediteerde bij ZomerAvondZen. “Je zit met de wind in de bomen en de zingende vogels, dus met heel veel natuurgeluiden. En toch kun je heel erg bij jezelf blijven zonder afgeleid te worden. Het is op een mooie, rustige plek middenin De Gulden Bodem, in het veld vlakbij een grote boom.”
Lees meer over Mediteren met natuurgeluiden bij ZomerAvondZen
door Guy E. Dubois
door Ludo Lemmens
door Taigu
door de redactie
door Jan Veenendaal
door Jelle Seidel
Westerlingen hebben er een handje van om boeddhistische goeroes op een voetstuk te plaatsen. Dat heeft volgens Van der Braak te maken met de interpretatie van verlichting als volmaakte zuiverheid. In het Oosten is men vaak nuchterder. Het verlichtingsideaal heeft als ongezonde bijwerking dat het persoonlijke als onbelangrijk wordt gezien en de leerling moet dat niveau zo snel mogelijk ontstijgen.
door Paul van der Velde
Over de herkenbaarheid van het boeddhisme in het straatbeeld. Waarom dan toch die behoefte bij sommige moderne boeddhisten om hun haar af te scheren, wijnrode kleding te dragen terwijl ze lekenbeoefenaars zijn? Ik merk in Azië geregeld dat Aziatische boeddhisten dat niet echt begrijpen: vrouwen die hun mooie haar afscheren terwijl ze getrouwd zijn… Mannen die in pijen lopen terwijl ze de hand van hun vrouw of vriendin vasthouden.
door de redactie
door Eunice Frijde
We leven momenteel in het #metoo tijdperk. Er wordt eindelijk naar de stem van mijn ‘sisters’ geluisterd die een vuist maken tegen mijn ‘broers’ in verwarring. Als samenleving krijgen we steeds meer de moed om verwarde mannen verantwoordelijk te houden voor hun vrouwonvriendelijk gedrag: Billenknijpen, machtsmisbruik, aanranding, ‘catcalling’, verkrachting, onderdrukking en geestelijke en emotionele manipulatie. Gelukkig doen we niet langer alsof dit gedrag niemand schaadt en onze samenleving niet ontwricht.
Lees meer over Waarom we veel kunnen leren van koans in dit #metoo tijdperk
door Adi Ichsan
Op een niveau nog lager dan de inzichtmeditatie begeven zich de ‘mindfulness’ trainers, die de oplettendheid volledig degraderen tot een instrument zuiver om te kunnen omgaan met pijn en stres. Hiermee verwordt de dhammische leer van oplettendheid tot een gezondheidszorg product in een markt georiënteerde maatschappij, beheerst door vraag en aanbod.
door de redactie
Sakya Trizin verleent de bodhisattva gelofte aan degenen die de wens hebben om deze bijzondere gelofte af te leggen (of deze willen vernieuwen).
Lees meer over De 41ste Sakya Trizin eind juli in Nederland voor een lering
door Jan Veenendaal
door Joop Ha Hoek
door André Baets