…
Ardan – gewoon even loslaten
…
Home » Boeddhisme » Pagina 59
door Ardan
door Dick Verstegen
door Jan Veenendaal
door Paul de Jager
door de redactie
Op het eerste gezicht lijkt ‘Sermon on the Mount’ een Bijbelse film over acht jonge christenen die samenkomen in een geheime grot om na te denken en te discussiëren over hun geloofsgerelateerde vragen. De film onderzoekt diepe kwesties zoals de aanwezigheid van pijn in een universum dat wordt geregeerd door een almachtige God, de symboliek van de boom der kennis en de verboden vrucht, en het concept van menselijke schuld. Interessant genoeg overbrugt de film de kloof tussen het boeddhisme en het christendom door spirituele ideeën te onderzoeken die identiek zijn.
Lees meer over Dharmaleraar Daehae Sunim – films om spirituele concepten over te brengen
door Jan Veenendaal
door gastauteur
Jelle van Baardewijk is begonnen met mediteren. Graag neemt hij je mee op deze reis. De eerste stop die hij maakt is in Zutphen. Om met niemand minder dan Ton Lathouwers in gesprek te gaan. Ton is een instituut in de zengemeenschap in Nederland.
Lees meer over De Nieuwe Wereld – Jelle van Baardewijk in gesprek met Ton Lathouwers
door gastauteur
Privé moeten leraren zelf weten of ze betrokken willen zijn bij een zaak of niet. Echter, de geschiedenis laat zien dat als je bezig bent met concepten, dat polarisatie en wording (bhava) direct ontstaan. Betrokken boeddhisten zijn er altijd geweest, ook in Azië. Maar zodra men gewend raakt aan het aanhangen van visies, dan worden visies dwangmatig, bepalend, en confronterend.
Lees meer over ‘Is sociale actie bevorderlijk voor vipassana?’
door de redactie
Het evenement genereerde een overweldigende respons van jonge boeddhistische geleerden die zelden de kans krijgen om in het middelpunt van de belangstelling te staan.
Lees meer over Conferentie – betekenis van boeddhistische pelgrimage
door André Baets
De mentale vergiften zijn: zinnelijke begeerte (kamasava), verlangen naar bestaan (bhavasava), onwetendheid (avijjasava, in de zin van de grondoorzaak van alle lijden, van alle begeerte, van alle haat) en soms wordt hier als vierde het koesteren van opinies (ditthasava) aan toegevoegd.
Lees meer over Alles wat ontstaat zal ook weer vergaan (oorzaak en gevolg)
door de redactie
De uitgebreide collectie oude boeddhistische en hindoeïstische beelden, waaronder terracotta en stenen tempelplaten, evenals twee prachtige stenen beelden van Avalokiteshvara uit de negende eeuw en een prachtig beeld van Narasimha uit de 12e eeuw, maken het historische belang van Pilak duidelijk.
Lees meer over Boeddhistische archeologische vindplaats in trek bij toeristen
door Guy E. Dubois
door gastauteur
Ik heb besloten om de weg via het zenboeddhisme te volgen. En heb mij via internet aangesloten bij een Plum Village gemeenschap van Thich Nhat Hanh. Hier volg ik geregeld cursussen.
Lees meer over Zicht op boeddhisme (5 en slot) – Mijn doen en laten is helemaal op de dharma gericht
door Joop Ha Hoek
door de redactie
Volgens Rand Europe zijn er op dit moment ten minste 79 gevangenissen en detentiecentra in heel Tibet. De analyse van satellietbeelden vanuit de lucht suggereert dat 86 procent van alle detentiefaciliteiten in de Tibetaanse Autonome Regio (TAR) uiterlijk in 2011 werd gebouwd.
Lees meer over Nachtelijke satellietbeelden tonen China’s toename detentiecentra in Tibet
door de redactie
In 2016 was hij persoonlijk getuige van de gevolgen van dit Chinese beleid voor zijn eigen achternichtjes, die al na drie maanden op een kostschool Chinees met elkaar begonnen te praten en emotioneel steeds verder van hun familie kwamen te staan. Ontzet door deze situatie, startte hij een academisch veldonderzoek en bezocht meer dan 50 kostscholen om de gevolgen voor de kinderen en hun gemeenschappen vast te leggen.
Lees meer over Vooraanstaand Tibetaans onderwijsdeskundige dr. Gyal Lo rondt bezoek aan Europa af
door Joop Ha Hoek
De uitgever van het Boeddhistisch Dagblad staat reacties van lezers onder geplaatste teksten toe. Om op een vriendelijke wijze zinvolle discussies op gang te brengen en de geest te scherpen en inzichten te verrijken. Edoch, de laatste tijd verhardt de toon van de reacties, gaan de reacties over in jij en jou bakken en hebben soms geen directe link met het artikel.
Lees meer over Reacties in het Boeddhistisch Dagblad – beledigen
door Zeshin van der Plas
Tijdens thakuhatsu (bedelronde) passeerden we een man die een kar de heuvel op duwde. Een van de monniken sprong uit de rij om de man te helpen en werd onmiddellijk teruggefloten. Hij was de man niet aan het helpen, hij had een zwijgende deal voor ogen, hij wilde zijn hulp ruilen voor de dankbaarheid van de man.
door de redactie
Shakyamuni Boeddha gaat dood. De Eeuwige Boeddha blijft, want de Eeuwige Boeddha is en blijft wat ie altijd was en zijn zal: de WET; en die WET is de Waarheid. Er is geen andere. Daar moet niet alleen Ananda het mee doen, daar moeten wij het allemaal mee doen. En wat anderen zeggen, doet niet ter zake. Er bestaat geen enkele andere formule die de kern van welke andere religie dan ook krachtiger weergeeft dan deze: Neem eigen verantwoordelijkheid en doe het zelf.
Lees meer over Over de Lotus-soetra (32): Leer op eigen benen staan
door gastauteur
door Taigu
Een terechte vraag is dan ook hoe westerse boeddhisten zich verhouden tot de maatschappelijke orde waarin zij leven. Wie nu opmerkt dat er voor liefhebbers geëngageerd boeddhisme bestaat, begrijpt niet de reikwijdte van mijn vraag. Ik zou graag weten wie op welke wijze geloofsartikelen aanhangen zoals ‘onderling afhankelijk ontstaan’, bevrijding van de cyclus van lijden en wedergeboorte in een definitief nirvana, ‘oorspronkelijke verlichting’, en het uitstellen van verlichting om als bodhisattva andere levende wezens bij te staan. Zijn dit symbolische voorstellingen of geloven boeddhisten werkelijk in volgende levens en andere werelden?
Lees meer over Taigu – De maatschappelijke praktijk van westers boeddhisme
door Guy E. Dubois
door Ludo Lemmens
door Dick Verstegen
Ik herinner me dat, toen ik net met zitten begon, de woorden van leraren soms vertraagd binnenkwamen of helemaal niet. Het was alsof ze door een muur heen moesten. Achteraf zie ik vooral ook dat ik ze vervormde. Vaak schiep ik zelf in hun woorden een ‘overkant’ die bereikt moest worden. Of een onneembare kloof. Zeiden ze dat of hoorde ik het zo?