Mededogen roept op tot actie. Maar wat kan ik doen? Wel, in de eerste plaats mij bewust zijn van die keuzemogelijkheid. En dan is het maar de vraag waar ik sta. Ik kan het conflict in Gaza niet oplossen. Ik kan alleen maar mijn verantwoordelijkheid nemen op de plek waar ik sta. Ik kan proberen goed om te gaan met de mensen rondom mij.
Boeddhisme
Boeddha in de bajes – Fred
Twee weken geleden overleed Jan Veenendaal, vaste columnist en schrijver voor het BD. Hij bezocht jarenlang als vrijwilliger (langgestrafte) gedetineerden in gevangenissen en justitiële inrichtingen. Als boeddhist kwam hij van zijn kussen af. De komende tijd herplaatsen we zijn teksten over zijn gesprekken en inzet voor gedetineerden die hij schreef onder het pseudoniem Jacob Nieuwersluis.
Guy – dhammazaadjes – Zelfrealisatie
Zelfrealisatie (P. nibbana) kan uitsluitend gerealiseerd worden in dit moment. In het hier-en-nu. In het heden. Dit betekent dat je aandacht (P. sati) zich uitsluitend op het heden moet oriënteren. Dit houdt in dat jouw meditatie (P. bhavana) zich moet richten op dít moment.
Ardan – hoe is het met jouw verlichting
…
De virtuele denkster 453
…
Bezoek Dalai Lama aan Sikkim en West-Bengalen wakkert spanning tussen India en China aan
Tijdens zijn rondreis zal de Dalai Lama onderricht geven in Gangtok, dat op slechts 50 kilometer afstand van de Chinese grens ligt.
Wie ben je?
Er is geen komen en gaan,
Alleen de eeuwige beweging
Van het rad samsara
Ken jezelf (in de ander)
Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand Want alles ligt – sluimerend, of vol aanwezig – ook in onszelf besloten: de lust en jaloezie van een minnaar, de onbaatzuchtige liefde van een moeder, de agressie van een moordenaar, de vreugde van een kind, en het mededogen van de wijze, wonen in ons allemaal. Maar zijn we ook […]
Nathan – Het leven is pijnlijk, nou en?
Wie is er niet gevallen als klein kind op straat? Of niet uitgescholden? En dergelijke!
Maar hoe reageerde jij en de omgeving (opvoeders) daarop?
VrijdagZindag – Geloof het – of niet…
Elke religie heeft iets definitiefs. Begrijpelijk, want het gaat om levensvragen, vooral rond lijden en dood. Elke religie legt aansprekende antwoorden vast in geloofsvoorstellingen, rituelen en een sociaal-cultureel kader. Hoe krachtiger de overtuiging, des te hiërarchischer dat kader. Zekerheid en sociale controle zijn broertje en zusje.
De Boeddhistische blik – goed leven, goed sterven
Op kerstavond, de viering van de geboorte, zendt de Boeddhistische Blik een documentaire uit over de viering van de cyclus van leven en sterven, waarbij ieder einde een nieuw begin inluidt. ‘Als we de eindigheid van ons bestaan zien, zullen we ons leven bewuster en gerichter vormgeven’ Sebo Ebbens In de Walburgiskerk in Zutphen wordt het oratorium Kailash uitgevoerd, een muziekstuk van de Chinese componist Chen Xiaoyong voor cello en koor. Het stuk is gebaseerd op het Tibetaans dodenboek en beschrijft, middels klanken van water, bergen en wind, de vier overgangsstadia tussen leven en dood.
Boeddha in de bajes – Peter
Vorige week overleed Jan Veenendaal, vaste columnist en schrijver voor het BD. Hij bezocht jarenlang als vrijwilliger (langgestrafte) gedetineerden in gevangenissen en justitiële inrichtingen. Als boeddhist kwam hij van zijn kussen af. De komende tijd herplaatsen we zijn teksten over zijn gesprekken en inzet voor gedetineerden die hij schreef onder het pseudoniem Jacob Nieuwersluis.
Restauratie Chari-klooster in Bhutan volgend jaar afgerond
Het 400 jaar oude Chari klooster in Thimphu in het boeddhistische koninkrijk Bhutan wordt ingrijpend gerestaureerd. Met het oog op Loo-nag of ongunstige jaren in 2024 en 2025 heeft de Laytshog Lopen van het Centrale Monastieke Lichaam het klooster ingewijd. Het Chari klooster werd in 1620 gesticht door Zhabdrung Ngawang Namgyel.
Ksaf – De gespleten geest
Vaak worden mystieke ervaringen die -vaak onbewust- in het prepersoonlijke en toevallig in het persoonlijke stadium kunnen voorkomen, verward met de ervaring in het transpersoonlijke stadium. In dit laatste bewustzijnsgebied zijn we zeer alert en zoeken we bewust naar eenheid door bevrijding van ons ego. Maar in alle stadia kunnen we ons laten overrompelen, en kunnen we echt inzicht in de realiteit verwarren met de extase van een verhoogd zintuiglijk gewaarzijn.
Daisaku Ikeda – ‘Hoe gewelddadiger de tijden, hoe meer de mens zich naar binnen moet keren’
Hij begreep dat de mens het echte uitgangspunt is en dat, om duurzaam te zijn, alle externe revoluties geboren moeten worden uit interne revolutie.
Wetsvoorstel erkenning Belgisch boeddhisme binnenkort naar het parlement
De Boeddhistische Unie van België (BUB) speelt een cruciale rol in dit erkenningsproces en verenigt momenteel 40 boeddhistische organisaties die alle boeddhistische tradities vertegenwoordigen. Dit betekent een verdubbeling van het aantal leden sinds 2013.
Guy – dhammazaadjes- Wijsheid en bewustzijn
Iemand die wijsheid bezit begrijpt wat dukkha is, begrijpt wat de oorzaak van dukkha is, begrijpt wat de beëindiging van dukkha is en begrijpt wat de weg is die leidt tot de beëindiging van dukkha.
Eindig of oneindig – misverstanden rondom dharma
En speciaal rond wedergeboorte…
Naar een dha(r)mma 2.0?
Maken we niet dezelfde fout als het brahmanisme waar de Boeddha zich tegen afgezet heeft? Een formalistisch boeddhisme creërend met veel rituelen en teksten, uitgevoerd door ‘gespecialiseerde‘ voorgangers of priesters; bombastisch, kleurrijk, mysterieus, maar ook leeg en inhoudsloos?
Better Burma: het verhaal van Joah McGhee
Joah McGhee praat niet graag over zichzelf. Sterker nog, zijn naam is nergens te vinden op de website van de liefdadigheidsinstelling die hij heeft opgericht: Better Burma. Hij wil alleen het verhaal vertellen van de mensen die zijn hart hebben gestolen en die het zwijgen is opgelegd door gewelddadige onderdrukking. Zijn visie: Steun en warmte brengen in het Gouden Land.
ICT – paneldiscussie ‘de krachten bundelen tegen buitenlandse inmenging’
De leiders van de International Campaign for Tibet brachten een recent bezoek aan Dharamsala, India, voor een ontmoeting met de Dalai Lama en de leiders van het Central Tibetan Administration. De delegatie bestond uit ICT-voorzitter Tencho Gyatso, hoofd onderzoek en monitoring Bhuchung Tsering, ICT Duitsland directeur Kai Mueller en ICT Europa directeur Wangpo Tethong.
Nathan – Het denken
Als we liefde in ons hart hebben, kan het denken niet overheersen. En als we zien en begrijpen dat de denker en het denken hetzelfde zijn, zal er geen sprake zijn van een innerlijke strijd. Dan pas zijn we normaal denkende- en liefdevolle wezens.
‘Het universum geeft en het universum neemt’
De betekenis van gelijkmoedigheid wordt vaak verkeerd begrepen, als zou je zonder emoties zijn, maar dat is natuurlijk niet zo. Die verwarring komt misschien wel door het begrip ‘uitdoven’ dat in het theravāda boeddhisme[1] gebruikelijk is. Uitdoven betekent niet dat er geen emoties zijn, maar het wil zeggen dat het ‘ik’ of het ‘ego’ is uitgedoofd. Je vervalt niet meer in reactieve emoties, want er is geen ik meer dat zich zo nodig wil laten gelden.
Guy – dhammazaadjes – je tijd is kostbaar
Je tijd is beperkt. Verbeuzel hem niet aan bijkomstigheden. Zoek je heil niet in de zintuiglijke wereld. Daar is geen bevrijding te vinden.