Christenen in dat land vinden dat moslims niet het alleenrecht hebben op het gebruik van het woord Allah. Moslims zijn het daar niet mee eens.
Boeddhisme
Het lied van het niet weten
Een gedicht voor een wereld die geen weet heeft van niet weten
Bedankt voor de gulle gaven
…
Modernisering van boeddhisme in Nederland: een vogelvlucht en vooruitblik
Vernieuwing wringt. Hier en daar barst het op de breuklijn tussen de boeddhistische traditie en de moderne wereld.
Oost en West: een culturele Rorschach
Ons verlangen naar de ideale meester creëert vacatures die blijkbaar snel ingevuld worden. Het is schokkend te zien hoe bereid we in het Westen zijn om te geloven in verlichte leraren. Alle rationaliteit, alle autonomie evaporeert oog in oog met iemand die zich als verlichte leraar presenteert.
Boeddhisme met een dure wentelwiek
In Peking huren rijke boeddhisten voor veel dollars helikopters om snel, snel te gaan bidden in boeddhistische tempels in het verderop gelegen bergrijke gebied van het Chinese Wutai Shan.
Boeddholoog Tilmann Vetter overleden
Vetter was hoogleraar aan de Universiteit Leiden voor de vakgroep Talen en Culturen van Zuid- en Centraal-Azië.
Mahayana als historische aberratie?
Een beetje meer van de leer van de Boeddha zelf zou mijns inziens in geen enkele boeddhistische traditie misstaan. Een beschouwing van Jules Prast.
Vipasanameditatie voor mahayana beoefenaren
Losang Gendun is een boeddhistische monnik van Nederlandse afkomst, woonachtig in Nalanda, een FPMT klooster voor westerlingen in de Tibetaanse traditie in Zuid-Frankrijk.
De witte man: ‘Dharmales geven aan Indiërs in India, moet het nog gekker worden?’
De laatste zeven eeuwen tot 1956 was Boeddhisme in Indië uitgestorven voor etnische Indiërs; je vond het alleen onder etnische Himalaya-volken in o.a. Ladakh en aan de Nepalese en Tibetaanse grens.
Shikantaza
Ga zitten en kijk. Doe niets. Wacht tot je het ziet.
‘De Dhamma en de discipline die door mij onderwezen en uiteengezet zijn, die zijn na mijn heengaan jullie leraar’
Vanaf eind deze maand, telkens op de dag van de volle maan, publiceert de Vlaamse boeddhist (Kagyu, Zen en Theravada) anagarika Kassapa (André Baets) op zijn site Buddhavacana (woorden van de Ontwaakte) sutta’s uit de Pali Canon. Het Boeddhistisch Dagblad plaatst de tekst op de dag van verschijning. Lezers kunnen erop reageren.
Boeddhistisch centrum niet toegankelijk voor moslims
‘For Non-Muslims only’ … Hoe kan een boeddhistisch centrum dat de boodschap van medegogen, liefdevolle vriendelijkheid, niet oordelen en gelijkmoedigheid uitstraalt, zulk onderscheid maken en een bepaalde bevolkingsgroep uitsluiten?
Is de Dalai Lama atheïst geworden?
‘Godsdienst is niet langer een deugdzame basis voor ethiek. Spiritualiteit en ethiek moeten zich losweken van ‘religie’, schrijft de Dalai Lama op zijn eigen Facebookpagina.
Tempeltoerisme Zuid-Korea spekt sangha-kas met vele miljoenen per jaar
Hou je van uitslapen dan mijd je deze ‘hotels’. Want ook zonder wake-up call met de telefoon- de kamers hebben geen telefoon- word je ’s morgens al om vier uur wakker gemaakt door een monnik die met een houten blok voor de deur van je kamer staat te kloppen.
Doorstart discussie over boeddhisme en commercie
Kees Klomp wil de discussie hierover aan de hand van een aantal stellingen- die vervat zijn in filmpjes voortzetten. Hij vraagt geïnteresseerde lezers naar de beelden te kijken en daarop te reageren.
Ierse vrijdenker, atheïst, eerste westerling in 1889 Birma tot monnik gewijd
Dhammaloka bekritiseerde westerse christelijke missonarissen in Birma, Birmese monniken, maar was gezien bij de plaatselijke bevolking en invloedrijke monniken.
De kracht van negatief denken- Waarheid, melancholie en een tragisch levensgevoel
‘De obsessie met het positieve maakt dat de functie van het negatieve wordt verwaarloosd.’ Joop Romeijn in een boeiende beschouwiong over negatief denken. En de kracht die daaruit voort kan komen.
‘EU diep bedroefd over zelfverbrandingen in Tibet’
De EU roept de Chinese leiding op de ‘diepgewortelde oorzaken van de frustratie van het Tibetaanse volk (weg te nemen) en ervoor te zorgen dat hun burgerlijke, politieke, economische, sociale en culturele rechten worden gerespecteerd.’
Duizenden jaren oude boeddhistische cultuur opgeofferd voor dollars
Kerst 2012 zal voor de boeddistische en archeologische wereld een dag zijn om te rouwen. Dan loopt de termijn af die de Chinese regering archeologen heeft gegeven om in de grond boven een koperertsmijn in het Afghaanse Mes Anyak een 2600 jaar oude boeddhistische tempel, manuscripten en zeer kostbare en unieke Boeddhabeelden uit te graven en veilig te stellen. Het is nu al zeker dat dat niet lukt.
Vierduizend Britse soldaten mediteren onder Bodhiboom
Het Britse legert stuurt vanaf begin volgend jaar soldaten voor een week naar India om te mediteren. Ze zitten vol stress na gevaarlijke missies in Irak en Afghanistan.
Eerste steen voor Vietnamees boeddhistische pagode in Almere
Als gast was onder andere aanwezig de eerwaarde Tich Minh Tâm, voorzitter van de Verenigde Vietnamese boeddhisten congregatie in Europa, en tevens hoofd van de Khánh Anh pagode in Parijs.
Op de twaalfde van de twaalfde 2012, om 12.12 uur, eerste steen Van Hanh-pagode Almere
Volgende week woensdag, op de twaalfde van de twaalfde om twaalf minuten over twaalf, in het jaar 2012 wordt in Almere de eerste steen gelegd van de nieuwe Van Hanh pagode. Het tempelgebouw vervangt de oude pagode in Nederhorst den Berg, die in een slechte bouwkundige staat verkeert.
Oppermonnik overleeft paleisrevolutie
De hoogste boeddhistische monnik in Maleisië, de eerwaarde Datuk K. Sri Dhammaratana, droeg tijdens een zogenoemde Datukship-ceremonie in 2010 een kostuum en niet zijn monniksgewaad. Helemaal fout, vond een aantal leden van de SAWS. Maar een poging om Dhammaratana af te zetten mislukte.