• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Japans boeddhisme » Wil de echte Zen opstaan

Wil de echte Zen opstaan

14 januari 2015 door de redactie

Zen is de laatste jaren een modewoord geworden; het wordt door het grote publiek geassocieerd met rust, wellness, therapie, en in deze betekenis wordt het dan ook maatschappelijk aanvaard, op dezelfde manier als yoga – evenzeer vanuit een erg beperkte visie – algemeen ingeburgerd is als een welzijnstechniek.

Maar natuurlijk is Zen in werkelijkheid een vorm van boeddhisme, meer bepaald een bijzonder nuchtere en mystieke vorm die, wars van elke vormelijkheid, geloof of traditie een grote nadruk legt op de directe ervaring, in het bijzonder de ervaring van zazen, om onze illusies (meer bepaald foute identificaties betreffende onszelf) te verhelderen en zo te komen tot een bevrijde, open, vrede- en vreugdevolle en mededogende geest.

Centrum voor shin boeddhisme, Antwerpen.
Centrum voor shin boeddhisme, Antwerpen

Of is ook dit niet de ware zen? Want als we kijken naar hoe 95 % van de zentempels in Japan de laatste honderden jaren fungeren, dan zien we nauwelijks meditatiepraktijk, maar vooral een oeverloze stroom van begrafenis- en herdenkingsdiensten, ceremonies waar de bevolking uiteraard goed voor betaalt. Een ware kerk, die ingebed is in de traditionele patriarchale en dikwijls vrouwonvriendelijke denkwijze van de Japanse cultuur.

En toch gaat de zen prat op een ononderbroken linie van verlichte meesters die, soms zelfs op een iconoclastische wijze, en zich beroepend op een traditie buiten de geschriften om die zou teruggaan tot op de historische Boeddha, de verlichting hebben beoefend en doorgegeven, los van elke culturele of historische bagage.

Wil de echte Zen nu opstaan?

Wat kan een authentieke beoefening van inzicht en verlichting hier en nu voor ons betekenen, in het Westen van de 21ste eeuw?

Hoe kunnen we een eigentijdse, frisse en levende zen beoefenen en onderrichten, die inderdaad teruggaat op de fundamentele ervaring van ons mens zijn, de ervaring die de basis is van alle diepe wijsheid, levenskunst en werkelijke liefde?

De Vlaming Luc De Winter geeft op zaterdag 28 februari 2015 een lezing over dit onderwerp in de Tempel van het Licht van Mededogen, centrum voor Shin-Boeddhisme, Pretoriastraat 68 – B-2600 Antwerpen. www.jikoji.com  info@jikoji.com De Winter is zenleraar sinds 2003. Hij geeft lezingen en concerten, en leidt workshops, meditaties en retraites op vraag van allerhande instituten en verenigingen in binnen- en buitenland. Zijn belangrijkste leraars waren Mia Casteleyn, Roland Rech, Kazuaki Tanahashi en de Nederlandse Advaita leraar Jan Van Delden.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Japans boeddhisme, Zen Tags: Antwerpen, betalen, Boeddhisme, ceremonies, kerk, Luc de Winter, tempel van licht en mededogen

Lees ook:

  1. Vertrouwen, meditatie, zen, Reine-Land? Je doet maar!
  2. Nembutsu en shinjin: een persoonlijke benadering
  3. Zuster Vitalis – ‘je moet het de plek geven die het toekomt, loslaten’
  4. Loslaten – deel 1

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

01 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit (1)
1 feb 23
01 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
1 feb 23
02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
02 feb
Stiltemeditatie
2 feb 23
02 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Autolyse voor gevorderden
    • Het jaar 2023 – dag 31 – handenschuddenenzwaaien
    • Protest Tibetaanse studenten tegen Amerikaans bedrijf
    • De oorlog die zo dichtbij woedt
    • Je bent goed zoals je bent…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens