Toen de Boeddha eens op weg was met zijn gevolg, wees hij naar de grond en zei: “Dit zou een goede plek zijn om een tempel te bouwen.” De god Indra nam een grasspriet, stak die in de grond en zei: “De tempel is gebouwd.” De Boeddha glimlachte.
Boeddhisme
VS dringt bij China aan op openbaarmaking locatie Panchen Lama
De verdwijning van Gedhun Choekyi Nyima op 17 mei 1995 blijft een zeer zorgwekkende kwestie. Enkele dagen later benoemt de Chinese regering haar eigen Panchen Lama, Gyaincain Norbu, die door boeddhisten in Tibet en de rest van de wereld wordt afgewezen.
Guy – dhammazaadjes – Bij de les blijven
Laten we vooral bij de les blijven. Het rechte pad bewandelen. De kronkelwegen vermijden. Beletten dat onze fantasie met ons op de loop gaat. Dat onze diepste verlangens ons inzicht vertroebelen.
Testament
…
Object georiënteerde ontologie, een nieuwe theorie van alles
Voor me ligt een boek dat een van de nieuwste varianten van een TOE introduceert: de OOO, oftewel de Object Orientated Ontology. Het boek is geschreven door Graham Harman, die de ontologie in 1999 heeft bedacht, en hij heeft intussen een aantal medestanders gevonden. Een ontologie is een uitleg van wat we bedoelen als we zeggen dat iets bestaat.
Collectief manisch-depressief
Ik sta telkens verbaasd van hoeveel ik zelf moet. Zelfs deze tekst schrijven moet, al zit niemand er op te wachten. Deze tekst was dood, ik had er eigenlijk geen zin in, zolang ik ‘moest’ schrijven over boeddhisme. Pas toen ik de tirannie van mijn innerlijke dwang doorzag, kwam de tekst tot leven. Tot het leven dat er al was, achter de depressie, en dat ik enkel moest beschrijven.
BZI (Boeddhistische Zendende Instantie)
De werkwijze van het bestuur heeft tot gevolg dat BGV zich meer en meer wortelt in bestaande en nieuwe werkvelden. Hierdoor melden mensen uit het veld zich bij het bestuur aan met een verzoek tot zending. Vooral mensen uit de zorg (nieuwe wet- en regelgeving rond Geestelijke Verzorging Thuis) melden zich.
VrijdagZindag – Pinksterassociaties
Heel actueel: Hoe zit het in het nieuwe regeerakkoord met de medemenselijkheid en de zorg voor de aarde en haar bewoners?
Zwitserland – Onderdrukte groeperingen China veroordelen onderdrukking CCP
Op de 2024 Geneefse top voor mensenrechten en democratie die woensdag in Zwitserland werd gehouden, hebben Oeigoeren, Tibetanen en Chinese politieke gevangenen het repressieve beleid van Beijing scherp veroordeeld.
‘Toen heb ik meteen gebeld’
Monnik Kido: ‘Muziek heeft een spirituele kant. Bach vond ik geweldig, dat was misschien zelfs wel de reden dat ik klassieke muziek ben gaan studeren. Ik heb een jaar het vak Gregoriaans gevolgd en gregoriaans gezongen. Het mooie van een blaasinstrument is dat je heel direct met je lichaam verbonden bent, met zingen is die verbinding zelfs nog veel sterker. Je kunt het zien als meditatie in actie. Je bent helemaal een met wat je doet.’
Hout dient het vuur
Leven bestaat uit passie, leven is passie, proeven, horen, zien, voelen, ruiken,
Leven is brandend verlangen, vlammende hartstocht, verzengende liefde
Vrienden van het boeddhisme en de Nederlandse vertaling van de Pali Canon
Zoals bekend, geeft Stichting VvB op non-profit basis de Nederlandse vertaling van de Pali Canon uit. September 2022 vierde de stichting het heugelijke feit dat zij zich hier al 25 jaar voor inzet. Na herhaald uitstel, mede door het overlijden van Jan de Breet, is het dit jaar dan eindelijk zover: het laatste deel van de Sutta Pitaka, Anguttara Nikaya deel 5, zal dit jaar worden gepubliceerd, waarmee de serie compleet is.
Buddharama Tempel Waalwijk – laster, rechtszaken, beschuldigingen, verdenking doorsluizen geld
Een conflict in de Thaise boeddhistische tempel in Waalwijk leidt ertoe dat de Nederlandse voorzitter van die tempel Toine van Beek zwaar onder vuur is komen te liggen vanuit Thailand. De Thaise ambassade in Den Haag, die volgens Thaise wetgeving, verantwoordelijk is voor Thaise boeddhistische organisaties in het buitenland, dringt aan op zijn aftreden. Een regenwoud van laster, beschuldigingen, politieonderzoek, rechtszaken en intriges. En macht. De vuile handen en de schoonmaker?
BUB – Hoeveel boeddhisten zijn er in België?
Carlo Luyckx, voorzitter van de Boeddhistische Unie van België: ‘Om te weten te komen hoeveel boeddhisten er in België zijn, moeten we ons eerst afvragen wat het betekent om boeddhist te zijn. Voor de verschillende erediensten en levensbeschouwingen die momenteel erkend zijn, houden schattingen van het aantal aanhangers niet specifiek rekening met de intensiteit van het geloof of het gevoel erbij te horen. Voor het katholieke geloof in België worden de gelovigen momenteel ingedeeld in twee gemeenschappen: praktiserende katholieken en niet-praktiserende katholieken.’
Guy – dhammazaadjes – Gelijkmoedigheid (P. upekkha)
Gelijkmoedigheid zorgt ervoor dat de beoefenaar niet door die aardse winden heen en weer wordt geslingerd.
Koele beschrijvingen en droge lijstjes
Toen ik voor het eerst boeddhistische teksten las, had ik vooral moeite met het schijnbare fatalisme in gortdroge beweringen zoals ‘het leven is lijden’. Tot ik inzag: het is nuchter gezien toch zo? Het leven is vaak best moeilijk. Dat kon ik pas toegeven toen ik ‘lijden’ leerde vervangen door ‘stress’, het loutere feit dat we allen problemen en ongemakken ondervinden. Dat klonk al veel gewoner. Ook de schijnbaar strenge boeddhistische houding tegenover begeerte vond ik eerst erg veroordelend. Vooral een koele omschrijving als die van onze verderfelijke ‘dorst’ naar genot. Tot ik begeerte en genot leerde vervangen door gewoon ’zich hechten aan.’ We kleven tenslotte vast aan onze behoeften en onze opvattingen.
Politieke erkenning Boeddhistische Unie België nog niet rond
“Heeft het Centre d’Action Laïque het recht om een veto uit te spreken tegen de erkenning van het boeddhisme?” Door haar juridische en filosofische argumenten, en ondanks antwoorden op elk bezwaar, slaagde de CAL er door intensief lobbyen in om twijfel te zaaien bij verschillende partijen in de meerderheid, met als gevolg dat het wetsvoorstel van de agenda van de commissie werd gehaald en terugverwezen werd naar de regering.
Oostenrijkse jongeren voorgelicht over situatie in Tibet
Het evenement begon met een video over de structuur van het centrale Tibetaanse bestuur en de rol van het kantoor van de Dalai Lama. Het benadrukte de democratische processen binnen het centrale Tibetaanse bestuur en de sterke banden met de Tibetaanse diaspora.
Crystal Visions: Three Visionary Tantras of the Great Perfection
Na een formele opleiding in Tibetaanse en Sanskriet talen, studeerde Wilkinson in 1980 af met een BA in Aziatische talen en literatuur en een BA in vergelijkende religie aan de Universiteit van Washington. Na twee jaar rondreizen langs de voor boeddhisten heilige plaatsen van Azië, onder meer in India en Nepal, werkte hij vijf jaar in de vluchtelingenopvang in Seattle, Washington. Omdat hij zich weer wilde verdiepen in boeddhistische studies, ging Wilkinson naar de Universiteit van Calgary, waar hij in 1988 zijn MA behaalde.
Boeddhisme? Ik mediteer!
Rond 1994/1995 vroeg Aad Verboom of Siets Boersma een bijdrage wilde leveren aan de Vipassana-sara, de voorloper van de SIMsara. De Stichting Jonge Boeddhisten was ontstaan vanuit mediterenden rondom Mettavihari en de Vipassana-sara was enerzijds bedoeld voor die mediterenden en anderzijds voor de Thaise gemeenschap. Dat bleek een opmaat te zijn voor toetreding tot het bestuur van de SIM. En nu stopt ze als bestuurder.
Guy – dhammazaadjes – Gelijkmoedigheid (P. upekkha)
Gelijkmoedigheid zorgt ervoor dat de beoefenaar niet door die aardse winden heen en weer wordt geslingerd.
Taigu – Het Spaanse licht
Gaat henen en laat de geest voortleven, mompelde de meester verzonken op zijn stok. Hij nam het belletje en klingelde opnieuw.
De Garlandier van midden-India
Een bijzonder element na de kransen was een Indiase ‘dorpsoudste’ die met een kwastje rondliep en alle deelnemers tika’s (stip op het voorhoofd) schilderde. Keurig in de blauwe dharma-kleur, ‘als bescherming tegen allerlei zwarte magie of verleidingen van je Hindoe-familieleden en buren’. Ik weigerde beleefd, en kreeg ook later bevestiging van mede-leraren en een monnik dat dit het begin kon zijn van een locale corrumpering van het navayana-boeddhisme met bijgeloof en bevestiging-als-groepsidentiteit.
Boeddha? Wie is dat? Het onderzoek (4)
Rob Velthuizen: “Boeddhisme en politiek gaan niet samen.”