• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » De Boeddha die bereid is te delen

De Boeddha die bereid is te delen

9 juni 2025 door Edel Maex

Een boek dat mij als jonge psychiater heel veel geleerd heeft was ‘The Tree of Knowledge’ van de biologen, Francisco Varela en Humberto Maturana. Het was in de periode waarin ik was beginnen mediteren. Vele jaren later ontdekte ik dat Francisco Varela ook intens met meditatie bezig was. Er was blijkbaar meer dat ons verbond.

Het boek maakte mij bewust van een aantal impliciete aannames die ik in mijn wetenschappelijke vorming meegekregen had. Als ik probeer te formuleren wat dan juist, kom ik uit bij de titel van een boek van een andere bioloog, ‘The Selfish Gene’ van Richard Dawkins.

Hoe kan een gen nu ‘selfish’ zijn? Zelfzucht kun je toeschrijven aan een persoon, maar niet aan een object, aan een stoel bijvoorbeeld, laat staan aan een gen wat zelfs geen object is maar een abstract gegeven. Dawkins is uiteraard niet dom. Als overtuigd atheïst probeert hij aan te tonen dat de levende wereld wetenschappelijk verklaard kan worden en dat daar geen schepper aan te pas komt. In een voorwoord bij een latere uitgave probeert hij de vele misverstanden rond zijn titel te ontkrachten. Maar het zijn juist die spontane misverstanden die onze impliciete aannames blootleggen.

Het gen ‘selfish’ noemen resoneert met een mensbeeld en wereldbeeld waarin alles competitie is: Darwins ‘survival of the fittest’. Dawkins ontkent het altruïsme niet, maar hij fundeert het in de overlevingsdrang van de genen. We zijn altruïstisch niet omdat het Gods wet is, maar omdat het de overlevingskans van onze genen vergroot.

Maturana en Varela hebben ook geen schepper nodig om de natuur te begrijpen, maar hun benadering reduceert de evolutie niet tot het niveau van het gen. Voor hen is reductionisme soms wel een handig hulpmiddel, maar niet de ultieme grond van alles. Zij benaderen de werkelijkheid als een set van relaties. Een organisme wordt gekenmerkt door zijn interne relaties en door de relatie met de omgeving. Evolutie gebeurt in een steeds wederzijds aanpassen van organisme en omgeving. Wat geselecteerd wordt is niet een gen, maar die wederzijdse aanpassing. Ze noemen het een structurele koppeling. Die aanpassing moet leefbaar zijn, anders houdt ze op te bestaan. Dat leidt tot een brede waaier van species zoals we die in de wereld terugvinden.

Natuurlijke selectie selecteert wat mogelijk is, en niet per definitie ‘the fittest’. De staart van de pauw dient dan wel om indruk te maken op mogelijke partners maar andere vogelsoorten slagen daar ook in, zonder die gigantische en hinderlijke staart. Maar de pauw overleeft, en zijn staart is prachtig. Het is dus niet zo dat de evolutie alsmaar betere en sterkere species voortbrengt, met de mens als hoogtepunt. (Als kroon op de schepping, maar deze keer zonder schepper.) Als het echt alleen maar over de ‘survival of the fittest’ ging dan zou de evolutie gestopt zijn bij de bacteriën. Dat zijn zonder meer de best aangepaste species.

Het hoeft ons niet te verwonderen dat we in de natuur meer samenwerking dan competitie zien. De biologie heeft al lang door dat de natuur niet alleen ‘rood in tanden en klauwen’ is. Er zit een zekere logica in de idee dat de kans op overleven groter is als je samenwerkt dan wanneer je oorlog voert. Nog een andere bioloog, Frans De Waal, noemt de uitspraak ‘homo homini lupus’, ‘de mens is een wolf voor zijn medemens’, een belediging zowel voor de mens als voor de wolf. Ook wolven zijn goede samenwerkers.

Dit is niet zomaar theorie. Wat zou er gebeuren als er op aarde een cultuur ontstond die de mens als de kroon op de schepping ziet? Die de mens eigendomsrecht geeft over de natuur. Die de mens het recht geeft om zich eindeloos en nietsontziend te verrijken. Wat als we uit het oog zouden verliezen dat mens zijn iets is wat we doen in relatie? In relatie met elkaar en in relatie met onze omgeving, met de aarde. Wat zou er dan gebeuren? Of, wacht eens even, is dat al niet aan het gebeuren?

Een tekst die we in onze zengroep zingen heeft als refrein: De wereld delen met al wat leeft. Dat is waar de gele familie in de mandala van de vijf Boeddha families over gaat. Geel is hier de kleur van goud. De Sanskriet naam is Ratnasambhava, geboren uit een juweel. Je zou het de superrijke Boeddha kunnen noemen. Maar zijn gebaar (mudra) is een open hand die de grond aanraakt. Het is de Boeddha die geeft, die bereid is te delen.

Ook hier heb je geen schepper voor nodig. ‘Interconnectedness is not a Buddhist belief’ schrijft Richard Payne op zijn Substack. Het is een simpele vaststelling. En de mensheid zou niet kunnen bestaan zonder haar ‘structurele koppeling’, wat uiteindelijk een ander woord is voor die ‘interconnectedness’. Daarom is delen geen gebod, het is niet ‘woke’, het is onze natuur. Wanneer we dat uit het oog verliezen, ‘gevangen in begeerte en afkeer’ in boeddhistisch jargon, vernietigen we onze samenleving, de wereld waarin we leven, en uiteindelijk onszelf.

Wat heeft dit met onze meditatiepraktijk te maken? In de meditatie stoppen en kijken we, we zien onze geest reageren vanuit ‘begeerte en afkeer’, maar we kiezen ervoor om daar even niet in mee te gaan en onze vrijheid te behouden. En in die ruimte wordt zichtbaar dat openheid, liefde en mededogen evengoed onze natuur zijn.

Kan de mensheid overleven? Kunnen we onze structurele koppeling met elkaar en met de omgeving behouden? Of gaan we snoeihard weggeselecteerd worden? De aarde zal er niet om rouwen. Misschien komt er ooit een ogenblik dat de natuur rustig verder evolueert zonder iemand om zich nog te herinneren dat er ooit mensen leefden op aarde. We gaan het, per definitie, nooit weten.

Het is goed dat we ons daarvan bewust worden. Toch als we de overleving van de mensheid belangrijk vinden. Daarom is klimaatwetenschap belangrijk. Maar lange termijndenken is moeilijk voor mensen. Hoe belangrijk een begrip als ‘duurzaamheid’ ook is, het is weinig motiverend omdat ‘duur’ verwijst naar iets wat nog ver weg is. We hebben iets nodig wat nu is.

Wat we nu kunnen hebben is liefde en zorg, en mededogen, en de bereidheid om de wereld te delen, kortom onze menselijke natuur. Kunnen we ons daar bewust van blijven?

Categorie: Boeddhisme, Columns, Edel Maex, meditatie Tags: dele, duurzaamheid, Francisco Varela, Frans de Waal, gebod, homo homini lupus, Humberto Maturana, klimaatwetenschap, mudra, natuur, Ratnasambhava, Richard Dawkins, Richard Payne, schepper, selfish, woke

Lees ook:

  1. Edel – Wat valt er te doen?
  2. Edel – Woke, anti-woke, un-woke
  3. Nathan – Het leven is pijnlijk, nou en?
  4. Nathan – Zitten betekent niets

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dieryck Alain zegt

    11 juni 2025 om 17:14

    Dit heb ik drie keer gelezen … na de derde keer begon ik er iets van te begrijpen.
    En ermee akkoord gaan.
    Dit had ik ook al gemerkt, maar kon ik niet zo uitvoerig en scherp stellen.
    Bedankt, Edel.
    Alain

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 13 juni 2025
    Kesa en Rakusu naaiworkshop
  • 14 juni 2025
    Meditatiedag met Ayya Ānandabodhī
  • 16 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 17 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 17 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 17 juni 2025
    Zenmeditatie Maastricht
  • 18 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 18 juni 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God, geboortegrond van niet-weten
    • Het jaar 2025 – dag 164 – kijkangst
    • Een boeddhistische monnik in Palestina
    • Dolma Gyari wint 2025 ‘Spirit of Freedom Award’ voor het bevorderen van Tibetaanse democratie
    • Vrijdag Zindag – Recept voor Den Haag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.