De Chinese autoriteiten namen Wangchen in maart 2008 in hechtenis na het uitbrengen van zijn 25-minuten durende documentaire Leaving Fear Behind.
Boeddhisme
Wanda Sluyter – ‘Is er één Dharma? Of: is er eenheid in de Dharma?’
‘Een Amerikaanse zenmeester zou zo’n uitpluizerij van ‘wat wordt er bedoeld met dharma en eenheid in de dharma’ met twee woorden afgekapt hebben (en vergeef me nu die uitdrukking): mental masturbation.’
Wie was Ananda, deel drie en slot
Het bijzondere aan Ananda was dat hij als gewone monnik reeds eigenschappen vertoonde die enkel aan een arahat, een volledig gerealiseerde, worden toegeschreven.
Ksaf – Gebed voor mijn Boeddha
Voor mij ben je groots.
Wie was Ananda, deel 2
Dat monniken, na een beknopt onderricht van de Verhevene, Ananda om meer uitleg verzochten, alsook het feit dat de Boeddha hem verschillende malen vroeg om in zijn plaats een onderricht te geven (MN 53, DN 33), toont aan hoe hoog Ananda geacht werd.
‘IJzige kou in Thailand’ – monniken gaan op later tijdstip bedelen
De temperatuur is gedaald tot 12 graden Celsius.
Wie was Ananda, deel een
De Boeddha wordt in de teksten vaak ‘de meester of de leraar’ genoemd. Dit impliceert dat er leerlingen of volgelingen zijn. Wie waren deze mensen, die het (karmische) voorrecht hadden om in de nabijheid van de Verhevene te leven?
Zeshin – choka en banka – de dagelijkse tempelceremonies
Choka en banka- de weg van het hart.
De Boeddha als mens
De historische Boeddha is al lang dood. En dat komt de latere volgelingen goed uit. Over een dode meester kan je fantaseren, je kunt hem belangrijk maken, beter, bovenaards. Je kunt projecteren, een droom om hem heen weven. Dan wordt hij meer mythe dan realiteit. En de Boeddha is er niet meer om te zeggen: “Nee, zo bedoelde ik het niet.”
Bekeken – Fallen Flowers, Thick Leaves
Fallen Flowers, Thick Leaves, is een bijzondere film die ik met veel genoegen heb bekeken. Het valt mij op dat er meer bijzondere producties door De boeddhistische blik gemaakt worden dan vroeger onder de regie van de Boeddhistische Omroep Stichting. Zoals ook de fantastische vierdelige serie Meten is weten door Jan Bor.
Boeddhistisch onderricht Rotterdam – Hoe geluk te vinden in een hectische wereld
Waarom wordt er zo veel over geluk gesproken? Praktische redenen daarvoor zijn omdat geluk creativiteit en productiviteit verhoogt, je gezondheid verbetert en levensduur verlengt. Maar het is vooral omdat geluk ons gewoon goed doet voelen.
Een samsarische boot heeft een verschillende kruissnelheid- twee en slot
“Schep de boot leeg, o monnik; leeggeschept zal hij lichter varen; als je hartstocht en haat afgesneden hebt, zul je daarna naar nibbana gaan.”
Levensgrote 3D kopieën van 1500 jaar oude boeddhabeelden
Volgens het Chinese staatspersbureau Xinhua zijn deze modellen de levensgrote imitaties van de boeddhistische beelden die uitgehouwen zijn in een zandstenen rots in de grotten van Yungang.
Mark Woerde ontvangt vredesprijs Verenigde Naties
Vanwege zijn initiatief ‘Make friends across religions’ om vriendschap tussen andersgelovigen te bevorderen. Hij kreeg tweeëntwintig leiders van verschillende religies zo ver om die oproep tot vriendschap in een videoboodschap te ondersteunen.
Een samsarische boot heeft een verschillende kruissnelheid
“Laat daarom steeds de mens bewust alle geneugten vermijden; ze opgevend kruise hij de vloed, het schip voortdurend hozend. Zo bereikt hij de andere oever.” Het Kamma-sutta is het eerste sutta van de Atthaka Vagga uit de Sutta-Nipata; dat op zijn beurt, samen met onder andere het Dhammapada deel uitmaakt van de Khuddaka-Nikaya (de verzameling van korte teksten).
‘Om verlichting te bereiken moet je een penis hebben’
“De Boeddha heeft nooit ontkend dat vrouwen de verlichting konden bereiken. Hij sprak wel over ‘de tweeëndertig plekken in het menselijk lichaam’ waarop meditatie zich moet richten om de obsessie voor het menselijk lichaam los te laten. (…)”
Geschiedenis en ontstaan van de Pali-Canon.
De Boeddha sprak tot allerlei mensen: koningen en prinsen, brahmanen, boeren, huisvrouwen, bedelaars…. Wat hij onderwees werd toen ‘Buddhavacana’, het woord van de Ontwaakte genoemd. Nadat er een orde voor monniken en nonnen was gevormd, legde de Boeddha, naar gelang er behoefte aan was, beetje bij beetje de gedragsregels voor kloosterlingen vast in de Vinaya. Het geheel van de toespraken van de Boeddha werd de Dhamma genoemd.
Dalai Lama bezoekt Tibetaanse nederzettingen in India
Bylakuppe is een locatie van twee nederzettingen voor Tibetaanse vluchtelingen in India: Lugsum Samdupling (opgericht in 1961) en Dickyi Larsoe (opgericht in 1969).
Johannes Schietecatte – Alles is het ‘Ene’
Non-dualiteit en stilte in jodendom, christendom en islam.
Ksaf – Twee boeddhistische conversaties
‘En vooral: wat is mijn bijdrage aan anderen, aan de wereld?’
Zeshin – Boeddha is dood
Het boeddhisme is een levende religie die gericht is op satori , een ervaring van het zien van de eigen ware aard, een stap op weg naar boeddhaschap. Siddhartha is de grondlegger van het boeddhisme. Maar hij is dood en jij bent de enige die hem tot leven kan wekken.
Chinese controleposten bij boeddhistische academie Larung Gar
Degenen die geen pasje hebben worden aangesproken door bewakers en wordt in veel gevallen de toegang tot het gebied geweigerd.
Hein Thijssen – Lessen culturele antropologie (uit 1977)
Thijssen beschreef Boeddha’s ontwakingsproces in andere termen dan gebruikelijk en vanuit een andere kijk geduid, ontdaan van alle religieuze of metafysische connotaties.
Leef simpl – verbinding
Hoeveel mensen heb ik in mijn leven gekend – al dan niet goed of intiem – die er ook weer uit verdwenen. Andere interesses. Verminderde gemeenschappelijkheid. Verdwenen liefde