• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Het jaar 2018 – de tweehonderdendrieenzestigste dag – dakpan

21 september 2018 door Joop Ha Hoek

Bijna altijd neem ik waar ik ook ben afscheid met de woorden: ‘Misschien tot ziens.’ Dat roept vrijwel altijd reacties op, in de zin van ‘zeker wel’ en ‘zo erg zal het toch niet zijn’. Sommigen staren mij verbijsterd aan.

Dat voorbehoud maak ik omdat ik op sterven na dood ben, net als alle levende wezens op deze aarde. Niet omdat het acute stervensproces is ingetreden- tenminste, ik ben me daar niet van bewust, maar omdat er geen zekerheid is dat er een tot ziens is. Het sterven -de vergankelijkheid, een begin en een eind- is sinds mijn geboorte aanwezig en het stervensproces- dat een eind maakt aan mijn huidige ik dat niet van zichzelf bestaat, kan op elk moment plaatsvinden.

Het boeddhisme is gericht op de verlichting, het ontwaken, waardoor er geen wedergeboorte meer plaats vindt. Er is een weg naar die verlichting. De Boeddha legde uit: ‘Dit, monniken, is de edele waarheid van het pad dat leidt naar de opheffing van lijden: Het is eenvoudigweg het Edele Achtvoudige Pad, namelijk: Begrijpen wat lijden is, de oorzaak van lijden begrijpen, de opheffing van lijden begrijpen, het pad begrijpen dat leidt naar de opheffing van lijden door juiste gedachten / juiste intenties / juiste bedoelingen, juist handelen, juist spreken en zo voort.’

De boeddhistische leer is in de kern gericht -zolang er geen verlichting is bereikt – op het trainen van de geest om op een kalme en heldere wijze de overgang tussen sterven en wedergeboorte mogelijk te maken. Behalve meditatie, de training, oefenden wij, de studenten, met onze leraar in een boeddhistische setting in het figuurlijk ontleden van ons lichaam, dat ook niet van zichzelf bestaat en alleen maar het voertuig is van onze geest.

In zo’ oefening ontdeden we ons figuurlijk van onze huid, organen, pezen en spieren, sappen en afvalstoffen, ik meen 32 delen en onderdelen- om uiteindelijk tot het geraamte te geraken, dat ook uit elkaar werd gehaald. Daarna werd de boel weer in elkaar gezet, in de juiste volgorde. Zo leerden we het effect van de vergankelijkheid, het sterven en de ervaring van het vergaan van lichaamsdelen in de zak met botten zoals het lichaam in het boeddhisme ook wel wordt genoemd.

Misschien tot ziens?

De Deense filosoof Soren Kierkegaard, die in het boeddhisme geen onbekende is, vertelt in zijn Efterskrift het verhaal over een man die een vriend uitnodigt voor het avondeten. De man accepteert enthousiast de uitnodiging, maar precies op dat moment valt er een dakpan op zijn hoofd en sterft hij. Kierkegaard bespot de dode man en zegt dat je je dood zou kunnen lachen om dit geval. Hier is een man die een absolute verplichting voor de toekomst aangaat en wiens bestaan wordt weggevaagd door een windvlaag. (…)

Kierkegaard stelt: ‘Pas als we doorkrijgen dat we aan elke uitspraak over de toekomst, geheel juist kunnen toevoegen: “hoewel ik over enkele ogenblikken best dood kan zijn, in welk geval ik niet mee zal doen”, hebben we de subjectieve waarheid van onze dood begrepen.’ Kierkegaard doelde daarmee op de ontdekking van de subjectieve waarheid van je eigen bestaan. Kierkegaard wilde met dit verhaal geen zwartgalligheid uitlokken. Volgens hem is de ontdekking van de subjectieve waarheid van je eigen dood een voorwaarde voor een andere ontdekking: de subjectieve waarheid van je eigen bestaan. Alleen tegen de achtergrond van de gapende diepten van de eeuwigheid kan de directheid en de kwetsbaarheid van het bestaan worden begrepen.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Joop Hoek Tags: dakpan, joop hoek, Kierkegaard, ongewisheid, toekomst, tot ziens

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 35 – ettertjes-
  2. Het jaar 2018 – de honderdentweeentachtigste dag – entourage
  3. Het jaar 2018 – de tweehonderdenvierentwintigste dag – middenweg
  4. Het jaar 2018 – de slotdag – baby en grijsaard

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Frans-Jozef zegt

    22 september 2018 om 08:16

    Potverdikkie, mooi stukje Joop! Dank je wel! Zo kan ik de dag weer goed beginnen. Ik hoop morgen 264e te lezen.

  2. Michel Ball zegt

    22 september 2018 om 10:13

    Wat een schitterend beeld Joop.
    Veel geluk

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 april 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 21 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 21 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 22 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 25 april 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Van de bergen naar de stad

Kees Moerbeek - 18 april 2021

De leiders van het Nieuwe Boeddhisme (shin bukkyō) beweerden dat het Japanse boeddhisme evolutionair de meest geavanceerde vorm was van Boeddha’s leer. Anderen gingen zelfs zover om te beweren dat het zuivere boeddhisme alleen in Japan bewaard is gebleven.

Het zelfgekozen levenseinde

Erik Hoogcarspel - 15 april 2021

Je hoort steeds meer tegenwoordig dat een leven “voltooid” kan zijn, alsof het leven een klus is die je moet klaren. Ik begrijp het gevoel, maar uit de bijna-doodervaringen blijkt dat mensen die op het randje zijn geweest opeens andere opvattingen hebben gekregen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Van de bergen naar de stad
  • Dick – De zin van zen
  • Lente
  • Ardan
  • Niet-weten als passe-partout: het zelf

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens