Terwijl we op de golven van verandering varen lijkt het de perfecte tijd om samen te komen. Sangha Metta en BFFE presenteren BFFE online! Contemplatie in verbinding. BFFE Online belicht onderwerpen die ons allen aangaan. Gekoppeld aan films die je raken. De wereld zelf is ons speelveld voor meer compassie, geweldloosheid en aandacht voor alle levende wezens.
Boeddhisme
Zen in tijden van corona
Het enige verschil in de epidemie is dat het op een of andere manier ons allemaal raakt. De ene erger dan de andere, dat is zeker. Niet iedereen wordt ziek of verliest een dierbare. Maar de noodzakelijke social distancing raakt ons allemaal. We kunnen niet langer doen alsof, of moeilijk toch.
De bakermat van beschaving en rassenwaan
In Europa was ‘ariërs’ van het Sanskriet āryan (nobel, rijk, puur), de naam voor de Indo-Germanen die enige duizenden jaren voor het begin van onze jaartelling vanuit het oosten naar Europa kwamen. De meeste oriëntalisten aanvaardden de ontdekking van William Jones over de taalverwantschap. In het begin van de 19de eeuw drong deze theorie door tot het ontwikkelde publiek. Friedrich Schlegel gaf er een antropologische uitleg aan en verbond taalverwantschap met rasverwantschap.
Westers boeddhisme 2
Westers boeddhisme, praktijk van spiritueel individualisme of de vierde omwenteling van het wiel?
Thaise corrupte ex-boeddhistische kantoorchef veroordeeld tot 94 jaar celstraf
Hij en zijn medeplichtigen werden veroordeeld voor het aanbieden van royale financiering voor tempels om de kosten van renovaties en reparaties, dhamma-studiecursussen en religieuze feesten, en andere promoties te dekken. Zij gaven deze tempels expliciet opdracht om het grootste deel van de fondsen onder tafel terug te geven.
De virtuele denkster 292
…
Vrijdag zindag 4 – verleidelijk simpel
Isiah Berlin deelde mensen op in egels en vossen. Simpele indeling. Egels wonen levenslang in het zelfde heggetje, vossen zwerven door het veld. Egels hangen ‘Oost west, thuis best’ aan de muur. Vossen hebben geen muren. Hadden ze die wel, dan hing daar ‘Verruim je horizon’.
FPMT – seksueel wangedrag Dagri rinpoche bevestigt
In een recent bericht stelt het bestuur van de FPMT dat ‘wij accepteren dat Dagri Rinpoche, volgens de door FaithTrust Institute gehanteerde standaard, seksueel wangedrag heeft gepleegd, wat ook wordt kwalificeerd als geestelijk misbruik gezien zijn positie als geestelijk leraar. We hebben unaniem vastgesteld dat de tijdelijke schorsing van Dagri Rinpoche van de lijst van geregistreerde FPMT-leraren nu permanent is.’
Boeddhistische Unie Nederland stelt ethische code vast
De code werd unaniem vastgesteld zonder het deel over de klachtbehandeling. De ALV vraagt een werkgroep dat deel van de code verder te bekijken, waarbij voorzien wordt in een klachtcommissie.
Boeken – Wat kan ik leren van de taoïsten
Boekbespreking: In tegenstelling tot de techniek die onze tijd beheerst, is de techniek die dào heet van pure eenvoud. Wie deze beheerst hoeft zich niet in te spannen, het gaat allemaal vanzelf. Dit is de zachte kracht die weinig doet, maar alles volbrengt. De praktische voorbeelden van dit principe zijn de beoefening van judo of tàijí.
‘Zenklooster bleek duur appartement in Seoul’
Zuid-Koreaanse critici van de zenmonnik noemen op YouTube de monnik, die altijd heeft gezegd dat hij een leven van kloosterdiscipline leidt, een hypocriet en parasiet.
Het jaar 2020 – dag 322 – orde
De crematie en het nestkastje.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
VU – prof. Bee Scherer benoemd tot hoogleraar buddhist studies
Scherer is een internationaal gewaardeerd wetenschapper met een brede expertise op het terrein van het boeddhisme. Daarnaast is Scherer zelf actief als leraar in het Tibetaans boeddhisme.
Boeken – brief aan een vriend
Het hele boeddhistische pad wordt op een heel toegankelijke manier uitgelegd in 123 verzen en met een helder commentaar van Geshe Sonam Gyaltsen, sinds 1992 als vaste leraar verbonden aan het Maitreya Instituut in Loenen (Gld).
Ad van Dun – Pelgrimage 3 – oefenen
Stop met domweg schenken…
Nāgārjuna’s adviezen over politiek aan de koning
Een ideale wereld heeft geen boeddhistische ethische principes nodig. Lijden behoort tot deze wereld, maar onwetendheid, hebzucht en haat voegen leed toe. Dit is niet het hele verhaal, omdat er een remedie is. Nāgārjuna beseft in zijn Precious Garland dat in het dagelijks leven de boeddhadharma werk in uitvoering is, met risico’s en vooral voor koningen.
Westers boeddhisme
Ik ben het grotendeels oneens met de reactie van Henk Molenaar, op de stelling na dat boeddhisme (vaak) misbruikt wordt door oplichters. Maar zijn commentaar stimuleerde me wel om vragen uit te werken waarop ik al jaren broed: hebben we een westers boeddhisme nodig en zo ja, waarin verschilt het dan van zijn oosterse oorsprong?
De virtuele denkster 291
…
Lijden in onvoltooid verleden tijd
Meer fundamentele heling van mijn emotionele pijn ontstond door ‘zin geven’ aan het lijden uit mijn jeugd. Zingeving door het besef van het leerpotentieel dat mijn jeugd mij verschafte. Ik kreeg geen degelijke opvoeding, geen ankers aangereikt.
Boeken – Het pompeblêd en de lotus
‘Het gevolg was dat het boeddhisme eigenlijk niet begrepen werd door hen die pretendeerden er alles van te weten. Ik heb de professoren nog gekend die nooit in India of China geweest waren, die nooit een seconde hadden gemediteerd, maar die de acht jhānas haarfijn konden uitleggen.’ Boekbespreking door Erik Hoogcarspel.
Vrijdag zindag 3 – Elitair
‘Waarom stemden – ook deze keer weer – zoveel diepgelovige Amerikanen op Trump?
‘Thaise monniken mogen niet deelnemen aan demonstraties’
Meer dan 90 percent van Thai is boeddhist en deze religie wordt traditioneel gezien als één van de pijlers van de Thaise maatschappij, samen de monarchie. Hoewel er geen wijdverspreide deelname van monniken aan protesten is geweest hebben sommigen zich in hun monnikskleed bij een duizendkoppig leger van demonstranten aangesloten.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (38)
Mirjam Windrich: ‘Jaren geleden begon ik vanuit mijn therapiepraktijk met mensen te mailen. Dit ging eerst tussen de gesprekssessies door, maar op een gegeven moment stelde ik voor alles per mail te doen en dat werkte goed. Waarom precies, wist ik niet. Wel wist ik dat mensen op een ’natuurlijke’ manier hun verhaal vertellen: een geheel van een begin, een midden en een einde.’
Boeken – De essentie van Dōgen
Met De essentie van Dōgen biedt Michel Dijkstra een ingang tot de rijkdom en schoonheid van Dōgens verbindingskunst.























