• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Het jaar 2021 – dag 98 – afscheid

8 april 2021 door Joop Ha Hoek

Soms denk ik weleens dat het boeddhisme een sterfhuisconstructie kent. De boeddhistische leraar die mij ooit de beginselen van de leer bijbracht waarschuwde al: het boeddhisme zal op een dag verdwenen zijn, mogelijk voor altijd. De leraar, zelf een student, noemde dan wel een tijdsspanne van enkele eeuwen waarbinnen het boeddhisme zieltogend ten onder zou gaan. Waar die kennis vandaan kwam weet ik niet. Maar soms denk ik dat dat moment binnenkort zal aanbreken. Of al is aangebroken. Door een gebrek aan aanwas.

Toen ik met het boeddhisme kennismaakte en in gompa’s en meditatieruimten studeerde en praktiseerde, was ik bijna altijd de oudste deelnemer. Ik werd omgeven door jonge studenten, de oudste zo half dertig, die zich tot het boeddhisme aangetrokken voelden. En ik moet er gelijk bij zeggen dat ik het gevoel had, ook in de gesprekken die ik met ze voerde, dat ze vrijwel allemaal op zoek waren naar houvast die ze bij de GGZ-instellingen of andere religieuze organisaties niet gevonden hadden. Het boeddhisme als reddingsboei voor de kneusjes van de maatschappij. Maar een wel erg leuk gezelschap waarbinnen ik me goed thuis voelde, als schuwe oudere die op een dag zonder voorkennis per ongeluk het boeddhisme binnenrolde. Het had ook de Pinkstergemeente kunnen zijn, of de Partij van de Arbeid, het lot besliste anders.

Door mijn job als uitgever van het Boeddhistisch Dagblad heb ik dagelijks veel contact met mensen die zich boeddhist noemen. Onder wie veel ouderen, bijna allemaal ouderen, mag ik wel zeggen. De veteranen. Niemand van de tientallen jongeren die ik kende van vroeger houdt zich nog bezig met de Boeddha. De een haakte af omdat ze niet tegen het ‘zegeltjesplakken’ kon, goede daden registreren, de ander wegens een druk leven, sommigen hadden er gewoon genoeg van, al dat gedoe, anderen kwamen toch bij de GGZ terecht (als cliënt) en zo voort. Als ik ze af en toe ontmoet vragen ze altijd: mediteer jij nog? En dan weet ik wel hoe laat het is, zij niet.

Is het jammer dat jongeren afhaken? Ik kan die vraag niet beantwoorden. Zelf ben ik een meedrijver, een zelfstandig gevestigde kennisnemer van de dhamma. Geen hardcore boeddhist. Misschien te lui om afscheid te nemen. Er gaan momenteel dagen voorbij dat ik niet mediteer, het was ook wel dwangmatig, dat zitten. In het boeddhisme zeggen ze dat het niet erg is, zo’n onderbreking, dat je altijd de boel weer op kan pakken. Misschien wel, mogelijk niet.

Ik kan ook niet benoemen wat de boeddhistische leer mij gebracht heeft, of te laten, of ben ik dan ook aan het zegelplakken, al dat zitten, al die studie. Mijn hele leven- vanaf mijn jeugd, observeer ik al, waarom en hoe dingen tot stand komen. Misschien was ik ook wel zo geworden zonder boeddhisme, mijn ouders waren mijn grootste leraar in empathie en compassie.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Joop Hoek

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 92 – hosjoop
  2. Het jaar 2019 – dag 234 – onbegrijpelijk
  3. Het jaar 2021 – dag 5 – nieuwejob II
  4. Van de in totaal 330 – 153 boeddhistische monniken testen corona positief in Himachal Pradesh

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    8 april 2021 om 20:58

    “…gebrek aan aanwas.”

    Aanwas – ‘Nachwuchs’ in het Duits – is het oogmerk van elk -isme. Boeddhisme is daarop geen uitzondering. Het zal niet toevallig zijn dat de afgelopen tien jaar alleen al in NL -tig mensen officieel gepromoveerd zijn tot ‘leraar’ (transmissie!). Hoe meer leraren des te meer leerlingen, lijkt het missionaire idee.

    Bij deze nogmaals de hoed gelicht voor BD-cartoonist Ardan die van dergelijke promotie is teruggekomen. Dat zegt meer dan duizend woorden.

  2. G. Verbeek zegt

    9 april 2021 om 08:59

    🌈 🙏 Gerry

  3. Piet Nusteleijn zegt

    9 april 2021 om 10:34

    Waar het boeddhisme over gaat, wat het is, wat het zegt, gaat nooit weg!
    Het heeft al andere namen, het wezenlijke, het leven zelf blijft, het veroudert niet en wast ook niet aan.

  4. Ruud van Bokhoven zegt

    9 april 2021 om 14:05

    Zou het niet zo kunnen zijn dat jongeren zich meer bezighouden met andere zaken zoals social media, het meer met zichzelf bezighouden, dat op een andere wijze bezighouden is dan in het boeddhisme waar men zich bezighoud met het innerlijke en verandering, in plaats van alleen het uiterlijke en in de smaak van de ander zal vallen om mee te doen en juist niet af te vallen omdat je buiten de boot zal vallen bij de ander en dit allemaal afgeschilderd in een ik maatschappij.
    Wie denkt er als jongeren op dat moment aan boeddhisme en je kan het ze ook niet kwalijk nemen.
    Die tijd komt er wel als ze uitgeraasd zijn en zich meer met het echte gaan bezighouden.
    Of het boeddhisme zal uitsterven of niet, weet wie je bent en wat zich in je leven op wat voor manier heeft geopenbaard en haal er je voordeel uit en wees gelukkig en een toekomst zal het leren hoe een ander hier mee om gaat.
    Ik noem mij geen boeddhist, maar houdt mij dagelijks met het boeddhisme bezig en pas dit tot genoegen in mijn leven toe door de veranderingen van het weglaten.

    • Joop Ha Hoek zegt

      9 april 2021 om 14:55

      Ruud, het is fijn dat je de jonge voorheen boeddhisten bij de kudde wil houden, maar ze zijn echt helemaal out, zover ik het kan beoordelen. Ze zeggen dat ook tegen me als ik ze ontmoet. Ze zijn niet teleurgesteld maar houden zich met andere zaken bezig en ik geloof niet dat, als ze ‘uitgeraasd’ zijn, weer met de Boeddha in zee gaan. Ze zagen het boeddhisme zoals ze ook de Bhagwan zagen, of Krishnamurti. We moeten het effect van het boeddhisme ook niet overdrijven, vind ik. Soms is het zo star, al die regeltjes en de weg naar verlichting. Ik geloof helemaal niet in een wedergeboorte zoals het boeddhisme dat ziet. Of in een bardo dat volgens mij bedoeld is om in die 49 dagen meesters en leraren grip op het leven van de hartstikke dode en diens familie te laten houden. Zelf ben ik me meer met ‘gewone’ filosofie bezig gaan houden om me wat meer los te maken van de Boeddha, mijn vriend. Dat luchtte wel op.

      • Ruud van Bokhoven zegt

        9 april 2021 om 17:28

        Ja Joop dat is zoals ik al zei hun keuze en hoe zij er later in staan of het anders bezien. Zelf maak ik er ook geen drama van om te streven naar de verlichting en zie het boeddhisme nog altijd als een levensovertuiging en vind het ook een geloof worden als je gelooft in reïncarnatie en ook dat zie ik niet zitten en zal je als stof een nog onbekende volgende periode in gaan.
        Door het boeddhisme ben ik mij ook gaan interesseren in het ontstaan van hemel, aarde en het ontstaan van leven en is filosofie een mooi bijpassende onderdeel hierin en kan dit samen een mooi plaatje vormen over het leven.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 21 april 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 21 april 2021
    'Natuur: één Leven' - ONLINE Lezingenserie
  • 22 april 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 25 april 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • 25 april 2021
    Boeddhisme in een notendop
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Van de bergen naar de stad

Kees Moerbeek - 18 april 2021

De leiders van het Nieuwe Boeddhisme (shin bukkyō) beweerden dat het Japanse boeddhisme evolutionair de meest geavanceerde vorm was van Boeddha’s leer. Anderen gingen zelfs zover om te beweren dat het zuivere boeddhisme alleen in Japan bewaard is gebleven.

Het zelfgekozen levenseinde

Erik Hoogcarspel - 15 april 2021

Je hoort steeds meer tegenwoordig dat een leven “voltooid” kan zijn, alsof het leven een klus is die je moet klaren. Ik begrijp het gevoel, maar uit de bijna-doodervaringen blijkt dat mensen die op het randje zijn geweest opeens andere opvattingen hebben gekregen.

De brug tussen China en Japan

Kees Moerbeek - 4 april 2021

Toen het koninkrijk Silla zich in het jaar 57 losmaakte van China, ontstonden de Drie Koninkrijken van Korea. Dit waren: het koninkrijk Goguryeo, het koninkrijk Baekje en het koninkrijk Silla. Dit artikel gaat met grote stappen door de geschiedenis van Korea. Eeuwenlang was het land de brug die China met Japan verbond en ook de brug waarover de Boeddha naar Japan reisde.

Ardan

Ardan - 4 april 2021

...

Over het lijden van boeddhisten in Bangladesh

Kees Moerbeek - 28 maart 2021

Bangladesh werd in 1971 na een wrede onafhankelijkheidsoorlog onafhankelijk van Pakistan. Dit ‘land van de Bengalen’, de letterlijke betekenis van ‘Bangladesh’, is de delta van de rivieren de Ganges en de Brahmaputra en grenst zowel aan India als aan Myanmar. Zo’n 0,6% van de ruim 162 miljoen Bengalen is Theravada boeddhist en 95% is moslim. In 1988 werd de islam er staatsgodsdienst. Dit artikel gaat over de grote lijnen van de positie van de boeddhisten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Niet-weten als passe-partout: genade
  • Het jaar 2021 – dag 109 – democratie
  • Junta Birma – meer dan 23.000 gevangenen vrijgelaten
  • Moord op boeddhistische monnik lijkt opgelost
  • CLW spant rechtszaak aan tegen Nederlandse staat vanwege strafbaarheid hulp bij zelfdoding

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens