Ken jij de tien geboden uit de Bijbel nog? Een opfrissertje, aangevuld met een maar al menselijk vleugje eigenwijsheid.
Boeddhisme
Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)
De stichting Vrienden van het Boeddhisme zag het licht, in Nederland doken allerlei boeddhistische groeperingen op. In Europa groeide het boeddhisme ook, in die jaren zeventig. Maar hoe ging het verder met de ontwikkeling van het boeddhisme in eigen land?
Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (3)
Het Amsterdamse zengroepje draaide om een kleine zendo aan de Haarlemmer Houttuinen, in het pand van het textielbedrijf van een bestuurslid dat naderhand beroemd is geworden als auteur van thrillers: Janwillem van de Wetering (1931-2008).
Paul Van hooydonck – de stilte roept
Paul Van hooydonck verbleef twaalf jaar in boeddhistische kloosters in Nepal, India, Sri Lanka, Birma, Thailand en Engeland. Hij werkte als meditatieleraar in een Tibetaans centrum in Nepal (Ganden Yiga Chözin), in het Nilambe meditatiecentrum in Sri Lanka en aan de Peradeniya University, de grootste universiteit van Sri Lanka.
Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (2)
De jaren zestig waren de tijd van vernieuwing, ook op spiritueel gebied. Zen waaide over uit Amerika.
Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (1)
In de jaren tot de Tweede Wereldoorlog kreeg de leer van de Boeddha vooral bekendheid door de theosofie.
Tibetaans parlement krijgt drie vrouwen als ministers
De eerste zitting van het parlement werd afgesloten na twee dagen van besprekingen en beraadslagingen over de politieke- en mensenrechtensituatie in Tibet.
Alles gebeurt zonder jou
De persoon kan nooit verlicht raken of echte vrijheid kennen. De onwerkelijke werkelijkheid of werkelijke onwerkelijkheid is vrijheid en perfectie.
Koreaanse unieke boeddhistische manuscripten in museum
De documenten en de geschiedenis eromheen hebben geholpen om de complexe geschiedenis van het boeddhisme op het Koreaanse schiereiland te ontsluiten, dat daar in 372 na Christus actief werd en in 552 officieel als staatsgodsdienst werd erkend door het koninkrijk Silla.
Hoe verbind ik me met een groep, zonder iemand buiten te sluiten?
Annetje Brunner: ‘Ik ben er huiverig voor om als groep iets te ondernemen. We zijn individuen met eigen patronen. Ik ben allergisch voor het idee: Hier komen de Zen Peacemakers, wij maken Peace on Earth. Bernie Glassman zette met charisma iets groots op en zijn leerlingen gingen erin mee. Mensen die zich verbinden met sociale actie vanuit een club – daar zit veel ego in.’
Het jaar 2021 – dag 284 – schaduwen
Autonoom zijn is een illusie.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
André – ‘Hou jonge kinderen weg bij de computer’
Misschien gaan we wel naar een maatschappij waarin inderdaad niets meer moet onthouden worden omdat alle informatie steeds en overal beschikbaar is. De apparaatjes zullen kleiner en kleiner worden en kunnen misschien wel bij de geboorte in de hersenen worden ingeplant. Zo zal leren en onthouden volledig overbodig worden. Alle kennis zal onbeperkt aanwezig zijn.
Boeddhisten in Pakistan met uitsterven bedreigd
De boeddhisten stellen dat de Pakistaanse regering een tempel voor hen zou moeten oprichten en een monnik uit een boeddhistisch land zou moeten inhuren om hen over het boeddhisme te onderwijzen.
Mandala Lab geopend in Rubinmuseum of Art New York
Het Mandala Lab, geïnspireerd door krachtige boeddhistische principes, is een nieuwe ruimte op de derde verdieping van het Rubin Museum of Art in Manhattan, VS, die uitnodigt tot nieuwsgierigheid naar onze emoties. Denk na over hoe complexe gevoelens opduiken in je dagelijkse leven en stel je voor hoe je de kracht zou kunnen hebben om […]
Boekbespreking – De rechtstreekse weg, 30 oefeningen om tot ontwaken te komen
Adhyashanti is de aangenomen naam van Stephen Gray (1962). Hij is een Amerikaanse auteur en meditatieleraar die retraites leidt en lezingen geeft. Na 14 jaar zenboeddhisme beoefend te hebben onderging hij op zijn 25e een aantal bijzondere ervaringen. Naar eigen zeggen drong hij door tot de leegheid van alle dingen waarbij hij besefte dat hij zelf de boeddha was waar hij naar op zoek was.
BUB – opleiding introductie tot het boeddhisme
Nāgārjuna is ook niet bang om dat te gaan toepassen op ultieme categorieën zoals ‘tathagata’ of ‘nirvana’. In hoofdstuk 25 gaat hij zelfs zo ver dat ook de Boeddha in absoute zin ‘niets’ heeft onderwezen; in de zin van geen enkele op-zich-zelf staande waarheid, enkel de methode om dit proces stil te leggen.
Boeddhistisch perspectief: ‘Klimaatverandering gaat over persoonlijke ethiek, activisme’
Er zijn mensen die klimaatverandering zien als een ecologische of milieukwestie, of misschien als een sociale of economische kwestie. Maar uiteindelijk geloven boeddhisten dat menselijke handelingen de bron van het probleem zijn.
Dalai Lama feliciteert aartsbisschop en vriend Tutu op 90e verjaardag
In een videoboodschap zei de Dalai Lama (86) dat hij diepe bewondering en respect heeft voor Tutu. ‘Wij religieuze mensen zouden mensen als bisschop Tutu moeten volgen die in volledige vrede leven.’
Boekbespreking -De filosoof van de liefde
We ervaren de liefde wel in de wereld, maar het waarom, wie en wat we liefhebben is aan ons. De liefde is op zich grenzeloos, ze strekt zich door de ervaring ervan met een andere eindige persoon uit naar alle dingen zonder uitzondering
Voor niks gaat de zon op
Voor niets gaat niet alleen de zon op. De lucht die ik inadem: gratis. De aarde die mij draagt: gratis. De vogels die voor mij zingen: ze vragen er niets voor. De regen die naar beneden klettert: kost niets. Alleen dat wat mensen leveren: kleding, etenswaren, huisvesting … dat is niet gratis.
Ardan
…
Theo – Voorbij woorden?
Waarom blijf ik steken in woorden die me als drijfzand meezuigen steeds verder mijn hoofd in?
Ehipassiko – dhammatalk stroombetreding door Guy Dubois
Stroombetreding vormt de belangrijkste realisatie op het pad van ontwaken. Door dit pad van bevrijding te volgen wordt de beoefenaar een stroombetreder – ‘hij die de stroom binnengaat’. Door stroombetreding opent zich bij hem het dhamma-oog. Zo verwerft hij inzicht in de ware aard van het bestaan.
Boeddha in de bajes – De Wet straffen en beschermen
Van de detentiepopulatie heeft 30-45% een licht verstandelijke beperking met een IQ-score tussen de 50 en 85. Dat is geen niveau waarmee je in deze prestatiemaatschappij hoge ogen gooit. Uit recent onderzoek blijkt bovendien dat het aantal LVB’s hoger zal zijn omdat verstandelijke beperking in de psychiatrie onvoldoende wordt onderkend of veronachtzaamd, waardoor mensen met een laag IQ dreigen chronisch patiënt dan wel draaideurcrimineel te worden. LVB’s zijn in onze gevangenissen oververtegenwoordigd.