• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De WIL van Arthur Schopenhauer

De WIL van Arthur Schopenhauer

15 maart 2022 door Rob van Boven en Luuk Mur

Een hedendaagse fysicus en filosoof met grote invloed is Bernardo Kastrup. Kastrup is naast een Ph.D. in de filosofie ook Ph.D. in computer engineering. Hij wordt de laatste jaren steeds bekender, mede doordat hij zijn filosofische inzichten baseert op de kwantumfysica.

Een van de bekendste conclusies uit de kwantumfysica is dat fysische grootheden, voordat ze zijn waargenomen, slechts mogelijkheden zijn. Dit betekent volgens Kastrup dat de wereld niet zo is zoals we die waarnemen. Voordat we de wereld waarnemen is er iets waar we ons geen voorstelling van kunnen maken. In onze perceptie gebruiken we ruimte/tijd categorieën en daardoor creëren we een wereld van aparte te onderscheiden dingen. Anders gezegd: Er bestaat geen materiële werkelijkheid buiten het bewustzijn. En het bewustzijn wordt niet gecreëerd in de hersenen. Op deze wijze ziet de kwantumfysicus Kastrup het universum.

Ongeveer 200 honderd jaar geleden onderwees Arthur Schopenhauer zijn studenten dat alles in het universum WIL is. De kwantumfysica werd pas zo’n honderd jaar na hem ontwikkeld, maar het lijkt erop dat Schopenhauer al iets op het spoor was. Alles is WIL en wat we waarnemen is de WIL gezien vanuit een bepaald perspectief. Wat wij waarnemen is dus ook WIL. ”De wereld als Wil en voorstelling”, is de titel van zijn belangrijkste studie. De naamgeving is interessant. Schopenhauer heeft het bijvoorbeeld niet over universeel bewustzijn, zoals men in het boeddhisme misschien zou zeggen. De WIL is zich niet bewust, maar blind. We leven met een klein beetje intellect op een grote oceaan van instinct. En ook ons intellect is instinct, omdat alles WIL is. Onze identiteit vloeit voort uit ons denken, perceptie en geheugen. De WIL is mogelijk op te vatten als wordingsdrang.

De mens is in staat om via introspectie zich bewust te zijn van zijn ervaringen. Hierdoor kan wat onbewust is bewust worden, alsof de mens met een zaklantaarn naar de WIL kan schijnen. De mens is in staat om zich bewust te zijn van hoe hij/zij zich voelt. We noemen dit meta-bewustzijn of zelfreflectie. We beschikken over de introspectieve mogelijkheid om na te denken over onze gedachten, emoties, percepties en fantasieën. Naast een stap voorwaarts is dit ook de bron van al het lijden. We kunnen ons via introspectie wel bewust worden van wat we voelen en denken, maar we kunnen het d.m.v. introspectie niet veranderen. Positief denken geeft op zijn hoogst oppervlakkige verbeteringen, als je last hebt van een depressie. De enige weg is voorwaarts, zich bewuster worden van de WIL en hoe deze te ervaren is in jezelf. Dat is onze opdracht. Van bewustzijn naar meta-bewustzijn en zo verder. Meta bewustzijn is op te vatten als bewust worden van verbanden van het bewust zijn van representaties van wat wij waarnemen, zowel in ons als buiten ons. En uiteindelijk is één zijn met de WIL, streven naar non-dualisme zoals in het boeddhisme en Advaita ook bij Schopenhauer een streven.

De kwantumfysica leert ons tegenwoordig dat materie niet bestaat voordat het waargenomen wordt. De waarneming schept een illusionaire wereld van Ik en het andere. In de kwantumfysica, ongeveer 100 jaar oud, ontdekte men dat het doen van een waarneming op de één of andere manier het fysieke doet ontstaan. Voor de waarneming is er een veld van mogelijkheden, ook wel aangeduid als superpositie. Door de waarneming wordt de mogelijkheid omgezet in iets fysieks. Van alle mogelijkheden wordt er één mogelijkheid gerealiseerd. Die fysieke werkelijkheid is context afhankelijk, d.w.z., afhankelijk van de positie van degene die waarneemt. Het is een relatieve wereld, i.t.t. de absolute wereld van voor de waarneming die één is. De fysieke wereld is relatief aan de persoon van de waarnemer. Net zoals de snelheid van de trein afhankelijk is van de snelheid van de persoon die de trein waarneemt.

Volgens Schopenhauer, 100 jaar eerder, wordt de WIL voorstelling. De voorstelling is de dagelijkse werkelijkheid. De werkelijkheid, die daar achter ligt, is niet stoffelijk, maar mentaal volgens hem. Wellicht is het juister om te stellen dat die werkelijkheid niet waarneembaar en niet definieerbaar is. De representatie in ons privé-bewustzijn is zeker mentaal. Schopenhauer kiest voor het begrip WIL. Dat is onze niet stoffelijke essentie. Ons privé-bewustzijn is te zien als een afsplitsing van het universele bewustzijn (de WIL).

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Bron: Decoding Schopenhauer’s Metaphysics: Bernardo Kastrup.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Pakhuis van Verlangen Tags: Arthur Schopenhauer, Bernardo Kastrup, geheugen, identiteit, introspectie, kwantumfysica, meta-bewustzijn, perceptie, wil

Lees ook:

  1. Kwantum en leegte 2 – De blik van bovenaf
  2. Bovenal bemin de mens
  3. Wegen naar de vrijheid deel 4 – vrijheid en boeddhisme
  4. Guy – Meditatie op het ‘ik’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen natuurlijk en onnatuurlijk vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens