Ik ontmoette een keer een boeddhist die zo fanatiek was dat ik dacht, nee, dit is het niet. Ik kan me wel voorstellen dat mensen op zoek zijn naar de reden van hun bestaan, er volledig induiken. Maar in het boeddhisme is toch de middenweg belangrijk.
Boeddhisme
HRW – ‘Gezondheid veroordeelde Tibetaanse monnik Go Sherab Gyatso in gevaar’
De Chinese regering moet de gevangen Tibetaanse monnik en religieus filosoof Go Sherab Gyatso (45) onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijlaten, stelt Human Rights Watch (HRW) in een verklaring.
Tibetaans museum in Dharamsala geeft strijd weer voor onafhankelijkheid Tibet
Bezoekers kunnen in het museum luisteren naar de verhalen over de strijd van de Tibetanen.
‘Kan ik als rooms-katholiek naar een boeddhistische gebedsdienst gaan?’
Het bestuderen van andere religies kan fascinerend zijn. Zien hoe die religies in de praktijk worden beleefd, brengt een ander niveau van inzicht en plaatst alles in het rijk van de ervaring.
“Welke zijn de vijf boeien van de geest die hij niet geslaakt heeft?”
“Als je slordig kan zijn, ben je dat niet; als je de gelegenheid hebt om je over te geven aan zintuiglijke prikkels, doe je dat niet; als je valt sta je terug op, opnieuw en opnieuw en opnieuw”.
Guy – Het ‘ik’
Het ‘ik’ is slechts een proces van bewustzijn en van energie. Bewustzijn ontstaat uitsluitend door de zintuigen.
Na de dood van Thich Nhat Hanh – ‘Feit van fictie onderscheiden’- een reactie
Wat Taigu niet noemt, is dat Thích Nhất Hạnh altijd de nadruk heeft gelegd op het interzijn van alles met alles onder andere als basis voor het besef dat geen mens op zichzelf staat maar is verbonden met iedereen om hem heen, én met alles op onze aarde, als basis voor al ons denken en handelen.
‘De held moet struikelen, door het moeras van de wanhoop gaan’
Filmmaakster en dramadocent Anna Spohr heeft een passie voor mensen die buiten de boot dreigen te vallen. Haar projecten, waarin jongeren zelf de camera richten op voor hen belangrijke onderwerpen, maakt ze tot trotse helden in hun eigen levensverhaal.
Waar is het radicale pacifisme gebleven?
Op de vraag waar het radicale pacifisme gebleven is, zijn verschillende antwoorden mogelijk. Maar duidelijk is: de pacifisten moeten er wél zijn.
‘Voor kinderen ben ik kabouter Pierelier’
‘Bij een rol hoort een bepaalde houding. Ik was op controle bij de cardioloog en die man zei met een uitgestreken gezicht: “Meneer Freijsen, ik kan niets meer voor u doen.” Hij bedoelde te zeggen dat alles goed was. Dat is humor.
Op een waarheid kun je niet lopen
Sartre schreef in ‘Over het existentialsime’: de mens is vrijheid en hij wordt wat hij van zichzelf maakt. De leegte is het einde van alle gevangenschap en beperkingen, in de menigte willen zijn, alles altijd net als alle anderen willen doen, is de oorsprong ervan.
‘De politie als gelukbevorderend orgaan’
‘De hele woning zit onder het bloed. Ik zeg dat we er zijn om hem te helpen. Die man zit vol stress, hij heeft een onrustige geest. Hij merkt dat ik niet de gewelddadige confrontatie zoek, dat er contact is. En dan zie ik hem pfff geestelijk veranderen. Hij is blij dat ik er ben, ik zie het aan hem.’
‘Als een ploeg die de aarde omwoelt’; over koan en hua-tou
Alleen maar zitten en de ademhaling volgen die lichaam en geest met elkaar verbindt. Zenmeditatie is met aandacht zitten, wakker en alert.
Boeken – hemel en hel in kaart
Een cultuurhistorische benadering van het leven na de dood.
Over Theologie deel 3 – Opleiding
Ik lees: “Iemand die theologie studeert zal zeker uitgedaagd worden na te denken over zichzelf en zijn houding ten opzichte van de wereld en van God.” en verderop lees ik dat de studie iemand verandert. Ja, dank je de koekoek.
Zenleraar Irène Bakker – ‘Seksueel misbruik en grensoverschrijdend gedrag beschadigt personen, sangha’s en de Boeddhadharma’
‘Ik was zeer verbaasd, en ook geïrriteerd, over de belerende en beschuldigende toon van de reactie van het bestuur van Ehipassiko naar de 4 ‘klokkenluiders’. Terechte boosheid is echt niet hetzelfde als ‘haat’. Don’t shoot the messenger(s)!
Taigu – Oorlog en vrede
Hoe ‘niets doen’ (wu wei) en quiëtisme zich verhouden tot boeddhistische sociale ethiek heeft Thich Nhat Hanh tijdens zijn leven gedemonstreerd. Maar hoe verhouden bevrijding van repressie en maatschappelijk handelen om de dreiging van repressie te weerstaan, zich tot bevrijding in boeddhistische zin? Hier ligt onbekend terrein voor boeddhisten in Europa. Wie een idee heeft over de richting die een antwoord kan aannemen, mag het zeggen.
Portret van een moordenaar
Terrorisme is de enige gewelddadige tactiek die overblijft voor anderszins machtelozen en achter de schermen zijn er krachten die ervan profiteren voor eigen gewin. Het met geweld uitroeien van terrorisme is geen remedie, omdat het terroristen in de kaart speelt.
Guy – Kijk met de ogen van een kind…
Observeer rustig, ongedwongen, ontvankelijk en alert. Met open blik. Beleef je wereld met de ogen van een kind. Met de ogen van een beginner. Een debutant. Als je op deze manier kijkt ligt stroombetreding binnen handbereik.
Dick -Windorgel
We horen een half uur lang alle grondtonen van bestaan en niet-bestaan met alle smartelijkheid en onbereikbaarheid: elke denkbare uitdrukking van vergankelijkheid, van fysiek en mentaal lijden. Maar de tonen worden gedragen door een tijdloze onderstroom, waarin ook de vrede van de eeuwigheid heerst en waarin de dingen mogen zijn zoals het is.
Dalai Lama feliciteert nieuw hoofd Indiaas parlementair forum voor Tibet
Vorige maand werden het nieuwe hoofd van het forum en andere leden door de Chinese ambassade in New Delhi gevraagd om een einde te maken aan de contacten met Tibetaanse leiders in ballingschap, waarbij werd opgemerkt dat India zich diende te onthouden van steun aan ‘Tibetaanse onafhankelijkheidsstrijders’.
Geen dood, geen vrees 14 – manifestatie
Als je diep kijkt naar een doosje lucifers, kun je de vlam zien. Hij heeft zich nog niet gemanifesteerd, maar doordat je mediteert kun je de vlam zien. Er is voor de vlam aan alle voorwaarden voldaan om zich te manifesteren: hout, zwavel, een ruw oppervlak en mijn handen. Dus als ik een lucifer afstrijk en de vlam verschijnt zou ik dat niet de geboorte van een vlam noemen. Ik zou het de manifestatie van een vlam noemen.
‘Geen kooitje om een dier in op te sluiten’
‘Ik werk vrijwel alleen, heb geen personeel op wie ik mijn boeddhistische ideeën kan loslaten. Maar ik behartig de belangen van mijn klanten beter dan de mijne. Ik ben altijd eerlijk tegen ze, ook al verkoop ik daardoor minder. Als ik denk dat mijn meubels niet in die omgeving passen adviseer ik ze naar een winkel zoals Ikea te gaan, of hun bestaande tafel zelf op te pimpen. Dan zijn zij en ik beter af.’
de Boeddhistische blik – drinkbare Maas
Li An loopt in de driedelige serie Drinkbare Maas van de bron van de Maas in Frankrijk naar de monding in de Noordzee. Tijdens deze 1000 kilometer lange wandeling vraagt Li An aandacht voor wat haar levensmissie is geworden.