Tijd is een moeilijk onderwerp voor boeddhisten. Om te beginnen bevinden wij ons in een periode en een cultuur die diep geïmpregneerd is met de idee van een lijn van gestage progressie waarlangs wij ons bewegen. Af en toe flakkert er een golf van cultuurpessimisme op, op basis van de idee dat ook regressie, een terugval in de tijd, mogelijk is.
Boeddhisme
Veertiende Dalai Lama organiseerde Tibetaanse diaspora succesvol na zijn vlucht
Nu Tibetanen over de hele wereld op 6 juli de 87e geboortedag van de Dalai Lama vieren, zijn er verschillende vragen die opkomen bij zijn aanhangers. De vragen zijn onder andere – Wat heeft hij bereikt in zijn zes decennia durende zelfgekozen ballingschap?
De virtuele denkster 376
…
Dick – Workshop in de ruimte
Bij de thee bleek dat we allemaal iets hadden meegemaakt, iets dat zich niet laat vangen in woorden. Maar het kwam erop neer dat we de dingen om ons heen met een ander oog zagen. Het oog van de ruimte, het oog van de openheid.
Simpel en waar: drie nieuwe boeken van uitgeverij Samsara
Echt, Elegante eenvoud, dit.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (58)
‘Wat mij betreft is dat de sleuteltekst in de boeddhistische canon: welkom maar blijf niet plakken, het is hier geen hangplek. De boeddhistische leringen heb ik net als mijn appeljuf achter me gelaten, oplettendheid is meegegaan.’
Dôgen over meditatie en verlichting
De wereld zoals wij die waarnemen, is een persoonlijk gekleurde opvatting. Die wereld is lang niet zo stabiel als we aannemen, integendeel: deze wereld ontsnapt ons als zodanig, zolang hij is gevangen in ons hoogstpersoonlijk projectiescherm. Dus het ego is tegelijk onze houvast én onze gevangenis.
Guy – De drie vergiften (P. kilesas)
Kilesas zijn bezoedelingen, onheilzame mentale staten die de geest infecteren.
Tibetaanse intellectueel Tudan Lödup veroordeeld tot 4,5 jaar celstraf
Tudan Lödup (Luo Zhu) verdedigde het gebruik van de Tibetaanse taal en is veroordeeld wegens ‘separatisme’.
Simone Lips (Mindfulmoving): “Mindfulness draait om aandacht.”
Voor psycholoog en mindfulnesstrainer Simone Lips speelt mindfulness een grote rol in haar professionele en persoonlijke leven. “Het zorgt voor ruimte in je hoofd en je lichaam. En geeft rust.”
Emotioneel afscheid van relikwieën van Boeddha in Mongolië
De vier heilige relikwieën – bekend als de “Kapilvastu-relikwieën” – botresten die worden toegeschreven aan de historische Boeddha, werden begin deze maand in twee speciale kogelvrije kisten aan boord van een vliegtuig van de Indiase luchtmacht gebracht door een Indiase delegatie onder leiding van minister Rijiju van India.
Birmese staatsraad Suu Kyi overgebracht naar gevangenis
Sinds ze in februari 2021 door het leger ten val werd gebracht, is ze aangeklaagd voor zo’n 20 strafbare feiten die samen goed zijn voor een gevangenisstraf van bijna 190 jaar, waaronder meerdere aanklachten wegens corruptie. Suu Kyi ontkent alle aanklachten.
Over Theologie 23 – Godsdienstwetenschap
Het zal aan mij liggen, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Godsdienstwetenschap lijkt op het grondig analyseren van een reeks brieven. De wetenschappers kunnen je na hun onderzoek precies vertellen op welk soort papier de brieven zijn geschreven; of de schrijver links of rechtshandig was; man of vrouw; en ga zo maar door.
Sleutel tot inzicht – Angst is een subtiel element van hoop
Het Pali woord ‘asamsa’ betekent ‘hoop’; ‘verwachting’; ‘wens’; ‘verlangen’. Hopen is het verlangen hebben naar iets. Dit verlangen kan zowel heilzaam als onheilzame zijn (zie de uitleg bij chanda).
De Boeddhistische blik – Descending the Mountain
Wat gebeurt er als je psychedelica toedient aan ervaren zenmonniken? Zenmeester Vanja Palmers initieert samen met neurowetenschapper Franz Vollenweider een experiment op de majestueuze berg Rigi in Zwitserland om de aard van het bewustzijn te onderzoeken.
Guy – De Wijze (P. & Skr. Muni)
Het begrip ‘Muni’ is een oud concept en dateert van vóór de pre-boeddhistische tijd. De term slaat op een zwijgzame, solitair levende asceet die gekenmerkt is door een bijzonder hoge graad van verinnerlijking, zelfbeheersing en terughoudendheid.
Discriminatie van het boeddhisme?
We lopen verder en komen in de meditatieruimte. De vraag is: en wat gebeurt hier? Het antwoord is: ’hier wordt gemediteerd’. Daar kregen we geen ontheffing voor. Maar toen ik het woord meditatieruimte verving door gebedsruimte kregen we wel ontheffing.
Dick – Overgave aan het leven
Is een moeder zich bewust van de liefde voor haar kind? vroeg Ton eens in een teisho. Nee natuurlijk niet. En toch is die liefde constant aanwezig.
De oplossing van het aloude en tragische misverstand over Boeddha’s Anatta-leer
In Boeddha’s eigen – beroemde – woorden, zouden we bij alles wat we ervaren moeten bedenken: ‘N’etam mama, n’eso’ham asmi, na me so atta’ – ‘Dit is niet van mij, dit ben ik niet, dit is niet mijn zelf.’ Hiermee wilde hij eens en voor goed duidelijk maken, dat verschijnselen in het relatieve bestaan – inclusief onze gedachten, gevoelens en ziele roerselen – vergankelijk zijn en dus geen vaste, blijvende kern hebben en dat we ons dus er beter niet aan kunnen hechten.
Mensenrechtenactivist Richard Gere – geweldloosheid werkt
‘Geweldloosheid werkt, maar het kost veel tijd. Maar als het eenmaal werkt, is het klaar. Het is compleet’, zei Gere.
Taigu – De smalle en de brede weg
De dharma is, behalve de leer, ook de werkelijkheid zoals deze als voorstelling aan ons, levende wezens, verschijnt. Het is een begrip met meerdere betekenissen.
Eeuwenoude boeddhistische Afghaanse stad Mes Aynak bedreigd door Chinese kopermijnen
Al het historische materiaal loopt groot gevaar door de mijnbouw te worden vernietigd. Veel deskundigen vergelijken het Chinese mijnbouwbedrijf met degenen die de boeddha’s van Bamiyan hebben verwoest.
De Boeddha als mens
De historische Boeddha is al lang dood. En dat komt de latere volgelingen goed uit. Over een dode meester kan je fantaseren, je kunt hem belangrijk maken, beter, bovenaards. Je kunt projecteren, een droom om hem heen weven. Dan wordt hij meer mythe dan realiteit. En de Boeddha is er niet meer om te zeggen: “Nee, zo bedoelde ik het niet.”
Vrij zijn wie je bent
Kun je blijven staan voor je eigen idealen, voor je eigen inzichten (gebaseerd op kennis en ervaring), ondanks dat je tegengewerkt wordt, ondanks dat mensen je onheus bejegenen of negeren? Dat is vaak moeilijk, zeker als er een beroep gedaan wordt op harmonie die er zou moeten zijn of wanneer er op een andere manier het, ik noem het ‘het Boeddhistische vingertje’ geheven wordt.