Het is een kritiek die ik wel vaker hoor, en die ik graag op mij neem. Recent, in een commentaar op een column in het Boeddhistisch Dagblad, formuleerde iemand het als: ‘gaan de inzichten van de Boeddha nou werkelijk niet dieper dan gewoon gezond verstand?’ Dat alles vergankelijk is dat weet iedereen met een beetje levenservaring toch. Maar in de Palicanon plaatst de Boeddha dat in de context van wedergeboorte. Is dat dan niet meer dan een culturele saus? Het is een discussie die het westerse boeddhisme blijft achtervolgen.
Boeddhisme
Zeshin – Boeddha is dood
Waar gebruik je het boeddhisme voor? Om je leven weer op orde te krijgen, voor ontspanning, om je hoofd leeg te maken, om rust te vinden?
Taigu – Boeddhisten vóór Europa
Niets van het bovenstaande is strijdig met het boeddhisme. Het is een voorbeeld van de aanvulling die boeddhisme behoeft en welbeschouwd moet willen van een domein dat een raakvlak heeft het gebied dat het zelf bestrijkt. Willen wij democratie, rechtsstaat en verdraagzaamheid behouden als omgeving waarin wij kunnen beoefenen binnen een geestelijke vrijheid van belijdenis, dan moeten we ons durven engageren voor lastige keuzes.
Over de Lotus-soetra (4): Vier wetten
Boeddha verklaart dat hij in de drie perioden dat hij predikte steeds hetzelfde heeft betoogt, zoals alle boeddha’s vóór hem dat ook hebben gedaan. Die drie perioden zijn: het prille begin, in het Hertenpark; daarna op allerlei verschillende plekken waar hij over twaalf oorzaken preekte, en tenslotte toen hij andere soetra’s de wereld in lanceerde.
Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie
De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.
Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer
De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.
Guy – Avalokiteshvara en Tara
Toen Avalokiteshvara tranen van mededogen vergoot voor het lijden van de mensheid, ontstond er een vijver aan zijn voeten, waaruit een lotusbloem groeide.
Ludo – Schijn
…
De Boeddhistische Blik – Het geluid van een kind dat nee zegt
Van alle moeilijke taken die je als mens met jezelf confronteren, is het ouderschap misschien wel de ingewikkeldste. Bijna alle mensen willen het graag goed doen en juist daarom gaat het vaak verkeerd.
Ardan – dat lijkt me nou toch zo leuk
…
Dick – Licht in de duisternis
Het blad was lang aan de bomen dit jaar, toen ging het stormen. Gure windvlagen, kou, regen. Dus gordijnen dicht, kaarsje aan. Onder deze omstandigheden is ongetwijfeld het oer-Nederlandse woord ‘gezelligheid’ uitgevonden. Zolang er mensen bestaan, begeven zij zich, vooral tegen het einde van het jaar, op een zoektocht naar licht.
Westers boeddhisme en de invloed daarvan op de Aziatische maatschappij
De verbreiding van de boeddhistische ideeën, zoals “de ontkenning van een permanent zelf” en “het tijdelijke van alle levende wezens” heeft grote invloed op de Aziatische maatschappij. Voor de meest Aziaten is het boeddhisme meer dan een religie of een ceremoniële bescherming.
VrijdagZindag – Lieveheersbeestjes
In ons land komen meer dan vijftig soorten lieveheersbeestjes voor. Om het beestje bij zijn naampje te noemen, moet je volgens een veldgids op typerende kenmerken letten. Heeft het diertje wel of geen stippen? Zo ja – hoeveel en in welk patroon? Welke kleuren? En hoe lang zijn de antennes?
Je ziet het als je het door hebt…
over het aanpakken van heftige emoties.
Wisseling van vertrouwenspersonen bij SIM
De vertrouwenspersonen zijn een cruciaal onderdeel van het Ethisch Drieluik van de SIM en heeft tot taak de eerste opvang te verzorgen van personen die menen slachtoffer te zijn van ongewenst gedrag van leraren of organisatoren van de SIM danwel van personen die in enigerlei relatie staan tot de SIM.
Slaat Nepal een China welgevallige communistische koers in?
Hoewel premier Modi van India de eerste was die Prachanda feliciteerde, stuurde China meerdere berichten waaruit betrokkenheid bij en belangstelling voor de recente ontwikkelingen in Nepal blijkt. Door de toenemende invloed van China in Nepal staan de belangen van de in Nepal gevestigde Tibetanen onder grote druk. Vrijheid van demonstreren wordt vaak aangetast evenals het vestigen in Nepal.
Beeldgedicht – 12 januari 2023
Beeldgedicht voor 12 januari 2023 door Fred Valkering.
Guy – De sangha
In de ogen van de Boeddha is de Sangha de spirituele groepering van gelijkgestemden die samen op weg zijn naar bevrijding uit dukkha.
De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling
Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.
Het jaar 2023 – dag 10 – rotmeisjes
Vuurwerkbommen en de meiden.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Ode aan de Lotus Sutra
De tathagata, eeuwig en altijd dichtbij. In onze handen, onze gedachten en in ons spreken, daar waar de lotus bloeit. Zoals de regen alle planten van water voorziet, verstrekt het alle levende wezens een helpende hand, een glimlach en wijsheid.
Paul Boersma – Meditatie en pijn
We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.
Weg uit Tibet, de monniken zijn op vakantie
De toeristen die een permit om toegang tot Tibet konden bemachtigen worden op deze wijze nog enigszins voor de gek gehouden. Voor wie verder dan dit kijkt valt op dat er ook monniken lopen met een verdacht Chinees uiterlijk.
Over de Lotus-soetra (3): Toestanden
Iemand die hongerig is, wil “hebben, hebben, hebben”. De een wil gewoon steeds méér van hetzelfde, de ander wil vooral steeds wat anders, maar ‘hongerig’ zijn betekent gewoon nooit tevreden zijn met wat er simpelweg al voorhanden is. Een hongerig persoon wil méér, nieuwer, anders, lekkerder, duurder, sneller (graag binnen 10 minuten bezorgd!) en ga zo maar door. Het aantal variaties is enorm.






















