De Veritas Odd Fellow-loge in Deventer heeft onder de titel ‘Dan maak je maar zin…’ een lezingencyclus georganiseerd. De cyclus bestaat uit een negental lezingen die de komende maanden op de tweede – en soms derde – zondag worden gehouden in het gebouw van de Odd Fellow Loge, het zogeheten Thomas Wildey Huis.
Boeddhisme
Over Theologie 39: Dommamismen (III)
In IJsland vindt men het niet gek om een weg om een rotsblok heen te leiden, als alternatief om het rotsblok op te blazen. Het rotsblok kan immers bewoond zijn door een geest. Waarin verschillen elfjes, kabouters, trollen, en feeën met engelen, duivels en demonen? Ja, in naam… en in de hen toegedachte schepper of baas. Maar verder? Het is allemaal fantasie, toch?
Sogenji desu: KOMAKU
Even werd ik heel duizelig en misselijk. Ik moest gaan zitten om van de klap bij te komen. In mijn oor een lawaai alsof ik recht onder waterval stond; en het voelde warm – alsof het vol liep met bloed.
Guy – De Stroom
Het kenmerk van een stroom is om te stromen. Alles wat in de stroom terechtkomt, wordt met de stroom meegevoerd.
Sogenji desu: TOJI TOYA
Dus liep ik net als ‘de rijke bramenplukker’ door het bos alsof het een paleis was; keek ik naar lucht alsof het een plafondschildering was; luisterde ik naar het zingen van de vogels alsof… Net zo lang totdat niet ik, maar de bramenplukker daar tussen de bamboes liep. En daarna haatte ik hem; schreeuwde ik naar hem omdat ik vond dat hij me bedrogen had.
Ludo – het huis
…
Dick – Practice
Lama Khenpo, met wie het gesprek later werd voortgezet, de liberale en voortvarende hoofd-abt van het klooster legde de nadruk op handelen vanuit je ware aard. Het doorzien van egoaspecten. Van jezelf en van de ander. Compassie en liefde, openheid en een groot hart vormden zijn management-gereedschap.
Sogenji desu – TEISHO
Bijna iedereen zat dus te slapen. Zelfs de Japanners, die de Roshi natuurlijk wel gewoon konden verstaan. Japanners beschikken namelijk over het verbluffende vermogen om bij dit soort gelegenheden meteen en en masse in slaap te vallen. En trouwens ook om allemaal tegelijk op precies het juiste moment weer wakker te zijn, en dan – zogenaamd aandachtig luisterend – weer rechtop te zitten.
Geen dood, geen vrees (45) – Dit lichaam is niet ik
Soms zijn de bijwerkingen van de medicatie heftig, soms is concentratie moeilijk en vaak is er een grote vermoeidheid. En als ik dan nachten ook niet goed slaap is het leven niet echt aangenaam. En lukt het schrijven niet echt goed. Daarom deze keer dit prachtige gedicht van Thich Nhat Hanh dat ik regelmatig lees.
Vrijdag Zindag – Verbeelding
Kunstzinnigheid kun je omschrijven als ‘betrokkenheid op een als mooi ervaren werkelijkheid’. Religie staat op soortgelijke wijze voor ‘betrokkenheid op een als heilig ervaren werkelijkheid’. In religieuze kunst komen schoonheid en heiligheid samen.
Wetenschapper wint Nobelprijs – toont aan dat werkelijkheid niet echt is
In 1935 zei Einstein dat de ontdekkingen over de aard van de basisdeeltjes waaruit alles in de wereld bestaat, inclusief mensen en voorwerpen en de ruimte zelf, fundamenteel onjuist waren. De kwantumfysica als theorie werkte alleen als de deeltjes niet onderworpen waren aan de regels van tijd en ruimte.
Sogenji desu: KAIRO
In Sogenji veranderde iedereen daarom dan ook langzaam maar zeker in een Michelin-mannetje. Want zolang je er maar niks van zag, mocht je net zoveel kleren dragen als dat er onder je samugi (zenpak) paste. En dat was best veel.
Boekbespreking – Je weg vinden in het daoïsme
Het daoïsme is een manier van leven en denken. Hierin zijn verschillende opvattingen en benaderingen ontstaan, die in teksten voor het nageslacht zijn bewaard. Niet om deze als een leer te volgen, maar om erover verder door te discussiëren. Het inzicht ontstaat daarbij in het proces.
Een boeddhist mag wel een potje lachen…
Ik maakte vroeger deel uit van een sangha waar lachsalvo’s regelmatig de gompa vulden en liefdevolle vriendelijkheid gepaard ging met soms een extreme vorm van humor. Ook de monniken konden er wat van. Soms werd het zwart voor de ogen van het lachen.
Giving it all away
Wat is vrijgevigheid wél en niet volgens Boeddha?
Droevig afscheid van slachtoffers moorden in Thais kinderdagverblijf
Op dinsdagochtend waren veel lichamen van de jonge slachtoffers aangekleed als dokter, soldaat of astronaut – wat ze later wilden worden – voordat ze ’s avonds zouden worden gecremeerd.
Sogenji desu: ROHATSU
En dat kostte zoveel kracht, dat ik op een gegeven moment de linkerhelft van mijn gezicht niet meer voelde. Ik had toch geen hersenbloeding!? Zou de ene kant van mijn gezicht nu slap naar beneden hangen?
Loenen – Informele herdenkingsbijeenkomst Janny en Alex
Janny de Boer (64) en Alex de Haan (65) waren twee boeddhistische leraren die ruim twintig jaar de cursus Ontdek het Boeddhisme gaven. Onlangs zijn beiden overleden en daarom is er zaterdag 15 oktober een herdenkingsbijeenkomst.
Het jaar 2022 – dag 284 – karmaoorlog
Hoe laf moet je zijn om uit het zicht raketten op mensen af te vuren?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
When we do not understand…
Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen.
Verantwoordelijkheid nemen – ‘Een dringende behoefte binnen het boeddhisme van onze tijd’
Een van de meest prangende vragen die sinds de oprichting van de Sangha is gesteld, is in hoeverre boeddhistische monniken betrokken moeten zijn bij de wereld. Door de aanhoudende crisis in Myanmar is die vraag meer dan ooit relevant.
Sogenji desu: TAKUHATSU
Hoewel de meeste Japanners – of ze nu wel of niet iets gaven – buitengewoon vriendelijk waren, was er toch ook wel een aantal die met wilde armgebaren duidelijk maakte dat ze niet gediend was van zo’n schreeuwende monnik op de stoep…
Het jaar 2022 – dag 283 – herkenning
De angst voor het andere, RK, het boeddhisme.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Edel – Genade
Als we in de Sutra van Kuan Yin zingen: ‘Neem dan je toevlucht tot Kuan Yin en niets zal je nog deren’ wil dat dat niet zeggen dat een bovennatuurlijk wezen uit de wolken zal nederdalen. Het betekent wel dat mededogen de natuurlijke respons is op ons lijden. Het vermogen van Kuan Yin om al die verschillende gestalten aan te nemen is haar vermogen om te responderen op wat deze concrete situatie vraagt. Lijden en mede-lijden resoneren natuurlijkerwijze met elkaar.