
…
Home » Boeddhisme » Pagina 115
door Ludo Lemmens
door de redactie
door Dick Verstegen
door Joop Ha Hoek
door Zeshin van der Plas
door André Droogers
door gastauteur

In de 3 jaar sinds ik toevlucht heb genomen, ben ik er langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mijn geest. Sommige patronen van mijn mind waren gemakkelijk te herkennen. Zo dacht ik bijvoorbeeld aanvankelijk dat ik een heel liefdevol en spiritueel persoon was. Dat was het label dat ik mezelf gegeven had. De boosheid, verontwaardiging, jaloezie, die ik de afgelopen jaren voorbij heb zien komen, hebben dat beeld van mezelf aardig bijgesteld. Ja, ik ben aardig en liefdevol. En net zo goed ook een egoïst en iemand die boos en gemeen kan zijn.
Lees meer over ‘Als je je mind eenmaal meer en meer herkent, is dat best ontnuchterend’
door Erik Hoogcarspel

De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.
Lees meer over Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.
door gastauteur

Onze westerse neiging is juist wel om dingen te willen vasthouden. We houden vast aan bezit, status en macht. Mode, vakanties, elektrische fiets, grotere auto, botox, kleurspoeling, noem maar op. Ons ego is groot, in de westerse cultuur draait alles om consu-meren. De economie moet groeien – dat is de maat der dingen. Het woord funshoppen zegt genoeg.
Lees meer over Boeddhistische doeners en denkers – de aflevering (64)
door Guy E. Dubois
door gastauteur

Het is ook verdacht dat de autoriteiten hardnekkig de verzoeken van de volgelingen hebben afgewezen om zijn lichaam tentoon te tonen zodat de toegewijden hun laatste eer kunnen bewijzen. Zelfs zijn familieleden mochten het lichaam niet zien en de traditionele begrafenisrituelen niet uitvoeren.
Lees meer over Geshe Phende Gyaltsen: De mysterieuze dood van een Tibetaanse tantrische geleerde
door Zeshin van der Plas
door André Baets

De Boeddha verweert zich tegen de beschuldiging dat hij vlees zou eten van dieren die speciaal voor hem geslacht worden. Hij zegt dat ook zijn leerlingen dat niet doen en zet de regels voor de Orde over het eten van vlees uiteen. Hij wijst er verder nog op dat zijn monniken de brahmavihara’s beoefenen en daardoor niet geneigd zijn zichzelf of andere levende wezens te schaden.
door de redactie

In hun onderzoek ontdekten zij dat Tibetaanse kinderen, die onder dwang bij hun familie zijn weggehaald, permanent worden ondergebracht in speciaal opgerichte scholen in de Tibetaanse Autonome Regio (TAR) en in andere delen van het oorspronkelijke Tibet die nu deel uitmaken van aangrenzende Chinese provincies.
Lees meer over ‘Tibetaanse schoolkinderen worden gehersenspoeld in de Han-meerderheidscultuur’
door Dharmapelgrim

In principe is het achtvoudige pad dus éénvoudig: ‘Boeddha! In alles, overal om je heen. Boeddha, Boeddha en nog eens Boeddha. Er is alleen maar Boeddha. … ‘ Dat was het refrein dat in vorige aflevering over de Lotus-soetra acht keer terugkeerde. Maar, waar waren we gebleven? We waren bij Manjushri die antwoordde op vragen van bodhisattva Maitreya en zich en passant natuurlijk ook tot alle andere aanwezigen op de Gierentop richtte. Ondertussen zat Shakyamuni zich nog steeds voor te bereiden op de belangrijkste preek van zijn leven.
Lees meer over Over de Lotus-soetra (10): Mysticus en succesjager
door Guy E. Dubois
door Ludo Lemmens
door Sodis Vita
door Dick Verstegen
door Joop Romeijn

Het positieve denken is populair in het Westen, vooral in de V.S. maar ook in Nederland.
En ook in het boeddhisme . Op de een of andere manier is het populaire psychologische en economische denken (‘je kunt worden en verdienen wat je wilt’) uit de zelfhulp-industrie vermengd geraakt met noties uit het boeddhisme. Dat is eigenlijk merkwaardig want de oude boeddhistische teksten ademen een andere sfeer.
Lees meer over De kracht van negatief denken – Waarheid, melancholie en een tragisch levensgevoel
door de redactie

Volgens de CCP is ‘China de geboorteplaats is van het Tibetaans boeddhisme’ om te benadrukken dat de reïncarnatie van de Dalai Lama in China moet plaatsvinden.
Lees meer over China zet tv-producties in in claim opvolging 14e Dalai Lama
door André Droogers
door Adi Ichsan

Tegenwoordig is ‘voltooid leven’ een ingeburgerd begrip en mensen zouden het recht hebben hun eigen leven in die fase te beëindigen. Maar wat is voltooid? De wet staat euthanasie toe als er sprake is van ondraaglijk lijden, zoals bij ernstige psychische aandoeningen. Wat is ondraaglijk lijden? Je hoeft tegenwoordig niet meer voor de trein te springen, wetgeving maakt legale hulp mogelijk. Hoe zou men daarin moeten handelen als boeddhist of als vipassana yogi?
door de redactie

Losar is een tijd van vernieuwing en hoop. Tibetanen geloven dat de gebeurtenissen in het nieuwe jaar worden bepaald door de acties die tijdens de eerste drie dagen van Losar worden ondernomen. Daarom streven zij ernaar het beste uit deze tijd te halen en een positieve toon te zetten voor het komende jaar.
Lees meer over Tibetanen bidden voor een lang leven van 14e Dalai Lama