• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » meditatie » Boeddhisme heeft geen patent op mediteren, mediteren geen patent op verlichting.

Boeddhisme heeft geen patent op mediteren, mediteren geen patent op verlichting.

2 april 2021 door Jules Prast

 

“Ein Märchen aus alten Zeiten,
das kommt mir nicht aus dem Sinn.”

Heinrich Heine

Ze liggen gebroederlijk naast elkaar in Taigu’s hol, dat wat rommelig is geraakt door een langgerekte winteravond. Taigu beoefent het inter-zijn met oude krantenknipsels en met stof bedekte boekenplanken. Op zijn werkbank liggen ze open gespreid met de rug naar boven: Ovidius’ Metamorfosen (in het Latijn), Schopenhauers Wereld als wil en voorstelling en Thich Nhat Hanhs Vorm is leegte (beide in een Nederlandse vertaling). Schopenhauer, een vroege kenner van de Indische wijsheidsliteratuur, schrijft ergens dat hij hoopt dat deze allengs meer zal worden gelezen dan de bronnen van de antieke geschiedenis, die sinds de Renaissance het Westen in hun greep hebben gehad. In zekere zin waren dat voorspellende woorden, die Taigu na twaalf jaar boeddhistische studie echter voor nu aan zich voorbij laat gaan. In de ‘Ruhestand’ is hij teruggekeerd in zijn oude domein, bij de klassieke talen en bij de Europese denkers en dichters van de late achttiende tot en met de vroege twintigste eeuw.

En het is goed zo. Want na alle, soms kunstmatige Oost-West synthesen die door boeddhistisch beïnvloede auteurs uit Oost-Azië zijn beproefd, voelt Schopenhauer na veertig jaar lezen en herlezen als een thuiskomen. De wereld van het verstand en het denken worden door zijn Chinese en Japanse collega’s, met hun nadruk op het intuïtieve schouwen, toch vaak stiefmoederlijk bedeeld. De integratie van het een en het ander is niet het forte van het boeddhisme. Zo vervreemdend als de van Europese zijde opgelegde modernisering daar moet hebben gevoeld, zo doen de rationele aversie en de hang naar mythologisering en mystificatie van de Chinees-Indische mengcultuur hier vaak als een tour de force aan, omdat wij de wereld nu eenmaal moeten affirmeren, zoals Carl Jung in zijn waardering van zen en boeddhisme niet nalaat te te benadrukken. Schopenhauers hybride filosofie doet tegen deze achtergrond anno nu meer recht aan de redenerende rede en de nagalm van Immanuel Kant, hoewel dit niet de ervaring was van zijn (Schopenhauers) tijdgenoten.

Thich Nhat Hanh is een auteur die zich verspreid door zijn werk te buiten gaat aan groteske, ongeloofwaardige claims dat zijn poëtische, idealistische boeddhisme van interpenetratie en maatschappelijk engagement betere oplossingen heeft voor de ervaring van de onderling verbonden wereld als Kants ‘Ding an sich’. Dichter, houd u bij uw leest! Met alle respect voor zijn verdere verdienste, maar Thich Nhat Hanh heeft uit zijn aanraking met het Westen wat prereflexieve filosofische pocketboekwijsheid opgepikt, die de verbinding van klok en klepel mist.

De uitdaging van een evenwichtige Oost-West synthese ligt ook na decennia van gedurig pogen nog volledig open. Het westerse boeddhisme vergaapt zich ondertussen aan verlichting en overwaardeert meditatie op een bepaald lichtzinnige wijze, misschien een beetje vreemde opmerking voor iemand die mede door de zentraditie is gevormd. Meditatie is echter niet representatief voor de meerderheid van het spectrum dat het boeddhisme historisch gezien bestrijkt. Wij wij erin zoeken, is een mystiek-romantisch antwoord van de gevoelsmens op de wetenschap en het rationalisme van de historische Verlichting, dat als zodanig niets van doen heeft met boeddhisme, dat het eigenlijke potentieel daarvan integendeel versmalt en vervormt.

Verlichting, in boeddhistische zin, is nooit ver voor wie de taal van de Hartsutra (“vorm is leegte, leegte is vorm”) zijn bewustzijn laat transformeren, ook buiten het verplichte nummer van de meditatie om. Verlichting wordt niet noodzakelijk bemiddeld door het intuïtieve schouwen in zazen. Meditatie sluit denken en verbeelden niet uit, integendeel; kijk alleen maar naar bijvoorbeeld de contemplatieve reflectie op het dagelijkse leven in de theravadabeoefening van de Anapanasati en Satipatthana sutra’s. In de cultuurhistorisch bepaalde voorstellingswijze van Mahayana, waarin alles niet op zichzelf staat, is er geen afzonderlijke vorm, gevoelen, waarneming, werking van de geest (causaliteit, materialiteit) of bewustzijn. Geen oog, oor, neus, tong, lichaam of geest, enzovoorts. Geen lijden, geen oorsprong en begin daarvan en ook geen weg. Bij wie de tekst van de Hartsutra zindert en resoneert, en ook bij wie het hart (als metafoor voor het gevoelsleven) zich tussentijds opeens opent voor de magische visie die in de sutra ligt besloten, kan zich een zelfde ervaring van groots beleven en inzicht voordoen als de beschermheer of beschermvrouwe van de lijdende wezens ten deel valt, ook zonder Dogen-studie, koans, hoogfrequente zitmeditatie en wat dies meer zij. Boeddhisme heeft geen patent op mediteren, mediteren geen patent op verlichting.

En de oude Boeddha, die mirage van de westerse hunkering naar inzicht en verlichting, die onthult zich eens te meer als “ein Märchen aus uralten Zeiten” in het muzikale arrangement dat zich na Heine in de Duitse volksgeest heeft vastgezet. Een sprookje uit oeroude tijden… is het dus boeddhanatuur, boeddhageest, of boeddhaspook dat maar op de achtergrond blijft kwinkeleren in ons bewustzijn? Wie het weet, die mag het zeggen. Al behoort Taigu tot degenen die liever niet te veel pretenderen te weten en te spreken. De oude Chinese wijsheid (“zij die weten, spreken niet; zij die spreken, weten niet”) wordt al te vaak met voeten getreden in boeddhistische kring. Taigu doet er verder het zwijgen maar toe.

“Gate, gate, parasamgate,” neuriet hij de mantra mee. Om dan uit te barsten in een donderende zang van “Namu, namu Amida Butsu!”

Categorie: Columns, Geluk, Jules Prast, Mahayana, meditatie, Theravada Tags: Ding an Sich, Hartsoetra, Heinrich Heine, Immanuel Kant, leegte, Schopenhauer, Thich Nhat Hanh, verlichting, vorm

Lees ook:

  1. Taigu – verlichting onnodig voor geëngageerd zen
  2. Dialectiek der Verlichting
  3. Boeddhisme behoeft een sociale dimensie
  4. Boeddhisme in brokken

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    3 april 2021 om 09:02

    Wat zou er trouwens zijn om (op) te mediteren?

  2. Piet Nusteleijn zegt

    3 april 2021 om 09:54

    In de Naardense Bijbel, een Bijbelvertaling van Pieter Oussoren begin ‘het 1Johannes1’
    met: “in den beginne was het spreken”.
    In het evangelische Genesis is dit de variant op; “in den beginne was het woord”
    Vanuit de stilte, uit het niets, uit de leegte komt ; de schepping, het spreken, het woord.
    Is spreken leegte en is leegte spreken? Gaan we hier over zwijgen? Gaan we spreken?

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.