• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Chinees boeddhisme » godsdienst » Over Theologie 22 – Heeft de kerk nog toekomst?

Over Theologie 22 – Heeft de kerk nog toekomst?

20 juni 2022 door Dharmapelgrim

In het najaar 2021 beloofde ik min of meer een cursus theologie te gaan volgen. De schriftelijke cursus telt maar liefst 48 lessen en ik denk dat er over iedere les ongetwijfeld iets valt te schrijven, doordat de inhoud mij op gedachten zal brengen die ik wel wil delen. Vandaag:

De kerk van de toekomst

De titel van les 18 in de cursus heet “De kerk van de toekomst”, maar ik heb toch voor bijdrage 22 een andere titel gekozen, meer vragend: “Heeft de kerk nog toekomst?”. Reden: Niemand kent de toekomst! Je kunt je hoogstens afvragen hoe die er uit zal zien, en wellicht heb je daar gedachten over… maar of wat je denkt overeenkomt met de realiteit die er ‘in de toekomst’ is, dát weet je dus niet. Ik vraag mij af óf de kerk toekomst heeft. Ik vermoed van wel. Maar ik denk ook dat er een en ander zal moeten veranderen, want anders is het onherroepelijk einde oefening.

De vraag waar ik zowel in bijdrage 20 als 21 mee eindigde staat nog steeds open: “Waar is / was God  tijdens en na de gruwelen van de vernietigingskampen, de verwoestende bombardementen en de nietsontziende slachtpartijen op stranden en slagvelden, in ontbladerde oerwouden en onder de rook van in brand staande olievelden?” Ik weet het niet! En ik hoop dat de kerk ook met zo’n uitspraak komt: een kerk die het wel meent te weten, is – in ieder geval voor mij – ongeloofwaardig. Edoch, toegeven dat je niet weet waar God was, of waarom God niks deed (als je er van uit wilt gaan dat ie ‘in de hemel’ was, of zoiets) dwingt je mijns inziens tot heroverwegen van het begrip ‘God’. Wanneer je als kerk vol wilt houden dat de historische mens Jezus Christus identiek is aan God, hang je jezelf aan het kruis en leg je het kerkelijke loodje, vrees ik. Op termijn is het niet vol te houden, net zo min als het vol te houden is dat de aarde een platte pannenkoek is, dat malaria ontstaat door kwalijke moerasdampen of dat kaboutertjes iedere herfst de blaadjes aan bomen verven voor die neerdwarrelen. Bestaat God dus niet? Dat hoor je mij niet zeggen! Wat ik zeg is dat de kerk zich dient te herbezinnen op wat ‘God’ inhoudt – wil er een toekomst voor de kerk zijn. Zeg ik dan dat Jezus géén ‘zoon van God’ is? Nee, dat beweer ik ook al niet. Ook op dit punt dient de kerk zich te herbezinnen. Wat houdt dat ‘zoon van God’  zijn dan in? Als de kerk beweert dat wij allemaal kinderen van God zijn, zijn wij dan niet allemaal zonen en dochters? Kortom: hoe kun je volhouden dat Jezus de enige zoon was én tegelijk dat wij allemaal kinderen van dezelfde Vader zijn? Zonder herbezinning op wat ze altijd heeft beweerd, heeft de kerk géén andere toekomst dan een voetnoot in de geschiedenis.

Als  “waar is / was God …” niet leidt tot herbezinning, hoeft de kerk zich ook niet opnieuw uit te vinden. Laat gewoon alles bij het oude, en sterf geleidelijk uit. Ik zou bijna zeggen: “Wil de laatste conservatieve geestelijke bij het verlaten van kerk alsjeblieft het licht uitdoen?”. Het is waarschijnlijk een man.

Het dringt langzaam maar zeker tot de kerk door dat de helft van de wereldbevolking uit vrouwen bestaat. Sorry, dat wisten ze natuurlijk al. Ik bedoel: de kerk begint te begrijpen dat beide helften van de wereldbevolking weliswaar verschillend van kunne zijn, maar zeker niet verschillend in kunnen. Het scheelt maar één stomme letter, maar die ene letter maakt nogal wat uit. Volhouden dat alleen mannen priester mogen zijn omdat Jezus en zijn discipelen allemaal mannen waren, betekent dat je ergens in het patriarchale verleden bent blijven hangen. Vroeger was het in bepaalde delen van de wereld normaal dat mannen de dienst uitmaakten. Dat was niet overal zo. Er bestonden ook matriarchale samenlevingen. Als Jezus dáár geboren was, als dochter van … dan droeg de baas van de kerk nu misschien een broekpak, inplaats van een lange jurk. Ik wil maar zeggen: wil de kerk een toekomst hebben, dient het een kerk voor alle kunne te zijn die allemaal evenveel kunnen. Zo niet, dan kalft de kerk wellicht af tot ze een oude mannetjesclub is. Gemiste kans.

Ik denk ook dat de kerk zich niet hoeft te schamen heel veel helemaal niet zeker te weten. Wanneer ik om mij heen kijk, bestaat er onder massa’s mensen een enorme behoefte aan zingeving. Er heerst een bijna onstilbare spirituele honger en dorst en men laaft zich ongegeneerd aan van alles en nog wat dat op de schelven van sekten, occulte groepjes; mysterieuze bewegingen en zelfbenoemde goeroes te vinden is. Waaronder óók christelijke clubjes. God is een consumptieartikel geworden! Ik zeg tegen de kerk: zeg nou niet direct ‘nee!’ tegen alle aanbod. Veroordeel die honger en dorst niet, maar zoek een manier er wijs mee om te gaan. Zolang je zelf niet met iets aansprekenders komt, houd dan je mond…  En wat is er nu aansprekender dan ‘zeggen wat je doet en doen wat je zegt’. Leer van de kritiek die je in het verleden hebt gekregen van mensen die zeiden dat je terug moest naar de basis. Die kritiek is er nog steeds. En misschien moet je als kerk echt de hand eens in eigen boezem steken en jezelf gaan afvragen of geloof in God wel te institutionaliseren is. Zijn instituten nu niet precies het tegenovergestelde van echt geloof? Ik denk dat geloven alleen geloven kan zijn wanneer je durft te zeggen dat je het niet weet, maar dat je ondanks dat je het niet weet toch … Snap je?

Ik hoop dat de kerk van de toekomst toestaat dat ik oprecht zeg dat ik het niet weet en dat ze dan toegeeft het evenmin te weten, maar dat ze dan met mij toch … en dat ze mij dan – als ik ook dat ‘toch …’ niet weet –  richting wijst, zonder mij te veroordelen of te excommuniceren wanneer ik eigenwijs de andere kant op ga. Ik wil een kerk die mij neemt zoals ik ben en zegt wat ze doet en doet wat ze zegt. Of is dat teveel gevraagd?

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst Tags: God, heeft de kerk nog toekomst, vrouwen

Lees ook:

  1. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…vrijheid
  2. Over Theologie deel 4 – Het Geloof  
  3. Over Theologie deel 6 – De Bijbel 
  4. Over Theologie deel 12 – Aristoteles en Plato

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens