Dan heb ik het niet over studenten aan een universiteit die samen komen of mensen bijvoorbeeld in een kerk. Maar over hen die samen komen met een ontwaakte.
De boeddhistische drie juwelen zijn: Boeddha, dharma en sangha. In zijn tijd kwamen de leerlingen samen (sangha) met de Boeddha. Je kunt ook los van de Boeddha bijeenkomen, zoals tegenwoordig. Maar in mijn ogen is het bijeenkomen met elkaar in de aanwezigheid van een ontwaakt leraar pas echt een bijeenkomst in waarheid.
Sri Ramakrishna (Indiase heilige) ging op pad en vroeg aan mensen die een preek hielden over God, of dat ze zelf dan God hadden gezien? Maar er werd met nee geantwoord. Dan zei hij: dan zorgen zulke bijeenkomsten (gepreek) alleen maar voor nog meer verwarring.
Leraren zorgen dus eigenlijk voor nog meer verwarring. Volgens mij zei de Boeddha voor zijn heengaan dat alle leerlingen gelijk waren, de een niet boven de andere. En dat hij nog aanwezig zou zijn door de dharma (leer). Maar er kwam al gauw een hiërarchie, nietwaar?
Je vindt dat binnen alle religies. Ook de moslims bestrijden elkaar nog steeds onderling: de soennieten tegenover de sjiieten, op die manier is er geen sprake van een godsdienst van vrede.
Ik was onlangs met Chandra in het Luther Museum te Amsterdam. De grote Luther die het opnam tegen de Rooms-Katholieke Kerk. Rome een bolwerk van rijkdom en hiërarchie!
Ook ik roep mensen op om volledig te zijn met een ontwaakt mens. Daarbij is het vertrouwen (geen blind geloof) in hem of haar belangrijk. Daarbij is het vertrouwen (onderzoek) van de leringen zeer belangrijk. En natuurlijk dat de leerlingen (oprechte zoekers) met elkaar bijeenkomen met hem of haar.
Je kunt misschien binnen je denkgeest eentje van de drie of zelfs twee proberen weg te strepen. Maar ik ben daarop tegen. Je kunt namelijk niet om de ontwaakte heen. Je kunt namelijk niet om de leer heen. En je kunt namelijk niet echt om andere (onder)zoekers heen. Het is in werkelijkheid één grote kracht.
Binnen de advaita-wereld noemen ze zo’n bijeenkomst satsang (bijeenkomst in waarheid). Je hebt veel advaita-leraren hier in het Westen die zichzelf als gerealiseerd zien. Die het ware zelf geheel hebben verwerkelijkt.
Een periode (juni 1987 – april 2023) geloofde ikzelf daar ook in. Maar er is geen zelf (atman). Want de waarnemer is gelijk het waargenomene. Je bent de wereld die je waarneemt. Er is geen sprake van een apart zelf. Je bent alles en niets. Je bent nu. Het leven is jou en jij bent het leven.
Goed, ik probeer hier namelijk niemand te overtuigen maar mijn schrijven is wel een uitnodiging. Tot zelfonderzoek en tot het bijeenkomen in waarheid. Toch benadruk ik: dat er geen weg en geen guru is naar de Waarheid. Omdat de Waarheid bevrijdt. Goed, je hebt vingerwijzingen en middelen. Maar de vinger die naar de maan wijst is niet de maan zelf en het vlot wat we gebruiken is niet de andere oever.
Geef een reactie