• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » ‘Is sociale actie bevorderlijk voor vipassana?’

‘Is sociale actie bevorderlijk voor vipassana?’

3 augustus 2023 door gastauteur

Interview met Adi Ichsan (vipassanaleraar meditatiecentrum Dhammadipa in Amsterdam) – Mari den Hartog

Je schreef een poos geleden een mail met de titel ‘Is sociale actie bevorderlijk voor vipassana?’ Waarom schreef je dat stuk?

Ondertussen heb ik ook nog een kort stuk geschreven met de titel ‘Wat is de impact van activisme voor bevrijding’ voor de Buddhist Teachers Europe Conference, gebaseerd op dezelfde zorg, namelijk dat door de horizontale verbreding van meditatiegroepen die een eigen identiteit benadrukken, de methodiek om Nibbāna te realiseren langzaam verloren gaat door verwatering met de conventionele wereld. Identiteit is een uitingsvorm van dunk (mana, een van de bevlekkingen) en is een bevestiging van het ik-gevoel.

Mijn schrijven was een pleidooi om vipassana zuiver te houden voor het doel waar het voor is bedoeld, namelijk realisatie van de ongeconditioneerde werkelijkheid. Vrij van conditioneringen, vrij van gehechtheden, vrij van identificatie en vrij van (her)wording in samsara. Hoewel de methode voor ons klaarligt, is het overwinnen van de hindernissen, de bevlekkingen, de passies, de obsessies en de vooringenomenheden niet makkelijk.

Leraren en begeleiders dienen te weten dat zij de aangewezen personen zijn die boeddhisten die Verlichting zoeken, de juiste richting op het pad moeten wijzen. Daarvoor moeten meditatieleraren weten met wat voor soort persoon zij te maken hebben; een echte zoekende of iemand die zich alleen maar probeert te handhaven in de wereld. Voor vipassanaleraren is de prioriteit de zoekenden te begeleiden. Er zijn genoeg andere instanties en methodes voor de begeleiding van de op de wereld gerichte personen. De Boeddha heeft nadrukkelijk gezegd dat zijn leer niet is bedoeld voor groei van aantallen volgelingen of proliferatie van het boeddhisme, maar voor degenen die dat juist niet willen.

Wat bedoel je precies met sociale betrokkenheid?

Met sociale betrokkenheid bedoel ik het aannemen van maatschappelijke concepten of sterker nog, ideologieën en wereldbeelden (zowel reactionair als progressief) als een absoluut gegeven dat je spraak en handelen in de maatschappij bepaalt. In vipassana is het doel om volledig bevrijd te zijn door de directe ervaring van Nibbāna. Het is van primair belang dat je leert niet te willen (niet te begeren), om afstand te houden, en om de werkelijkheid te aanvaarden zoals die is en concepten los te laten.

De horizontale verbreding van meditatiegroepen op basis van maatschappelijke identiteiten, zoals meditatiegroepen voor LHBTIQ-plussers of yogi’s van kleur, geven een valse hoop op veiligheid en versterken het gevoel van het beschikken over een identiteit. Daarbij gaat de essentie van de vipassana-benadering verloren, namelijk dat je de aandacht enkel op ultieme realiteitsobjecten gaat richten en concepten loslaat. Als concepten als waar worden aangenomen, dan vervalt de yogi direct in de conventionele realiteit, met alle gevolgen van dien. In de VS en Duitsland zijn er al boeddhistische meditatieleraren die ‘alt-right’ (extreemrechts) boeddhisme propageren en ageren voor een rechts-conservatieve inrichting van de maatschappij. Hetzelfde gebeurt in het Oosten waar je groepen als Bodu Bala Sena in Sri Lanka hebt en in Myanmar, waar de voormalige kampioen voor betrokken boeddhisme, Sitagu Sayadaw, nu de militaire dictatuur legitimeert. Dit is wat er gebeurt wanneer je niet in staat bent om te zien dat concepten slechts een maaksel zijn van het brein, en dat ze niet de realiteit zelf zijn.

Uiteraard is het als mens in de maatschappij onmogelijk om niet beïnvloed te worden door, of bewust gebruik te maken van concepten, omdat je anders niet kan functioneren of doelen bereiken. Alle menselijke ervaringen worden door ons bewustzijn direct geconceptualiseerd en bewaard in het geheugen. Maar dezelfde concepten leiden direct naar ‘willen zijn/niet willen zijn’ (bhava/abhava), wat de directe aanleiding is voor het bestaan in samsara. Bij vipassana leren wij juist te zien dat concept en ultieme realiteit twee verschillende sferen zijn en dat de misvatting dat je een ‘zelf’ bent, voortvloeit uit het onvermogen om de realiteit te zien zoals die is.

Is er een verschil tussen sociale betrokkenheid als vipassana-beoefenaar en als boeddhist?

Adi Ichsan, beeld SIMsara

Ja, een boeddhist in het algemeen is meestal een puttujhana (wereldling). Deze heeft (nog) geen commitment of wens om Nibbāna zo snel mogelijk te realiseren, liefst nog in dit leven. Een vipassana-beoefenaar is daarentegen een zoekende/discipel die streeft naar realisatie in dit leven. Daardoor is er voor de wereldling-boeddhist geen enkele noodzaak om zich te focussen op de ultieme realiteit (behalve via boekenkennis of intellectuele ontwikkeling) de wereldling kiest er juist voor om middels concepten te leven en te handelen. Ook een wereldling leert de Dhamma kennen middels concepten en de internalisatie van de ‘heilzame concepten’. Hierdoor kan een wereldling ook afstand nemen van ‘onheilzame concepten’ en probeert die te vermijden of te onderdrukken als het moet.

Bevrijding kent verschillende lagen en dimensies. Voor een wereldling liggen de prioriteiten anders dan voor een vipassana-yogi. Voor de wereldling heeft het privébelang in het maatschappelijk gebeuren prioriteit, terwijl het voor de yogi’s het realiseren van niet-zelf is. Voor de yogi ligt een enorme taak om alle vormen van vooringenomenheid, obsessie, passie en onzuiverheid te overwinnen, die uiteindelijk alleen gerealiseerd kan worden op het moment dat de yogi de training niet meer richt op concepten en externe zaken, maar naar binnen toe.

In de zeventiger jaren werd ons door de Thaise monniken duidelijk gemaakt dat je, wil je wereldvrede bereiken, bij jezelf moet beginnen, en dat is nog steeds actueel. Door het onderzoek naar binnen te richten ziet de yogi dat dukkha (lijden/onvrede) in wezen slechts een weergave is van een prikkel bij de zintuigpoort en een geconditioneerde bewustzijnsrespons op die prikkel. Het heeft niets te maken met zelf, onrecht, ras, geloof of wat dan ook. Deze opstelling in de vipassana-training is voor de wereldling-boeddhist irrelevant, want de wereldling is immers zowel moreel als spiritueel niet uitgerust om deze doelen te begrijpen of te wensen. Daarentegen is het voor de wereldling van belang om de eigen levensomstandigheden te verbeteren, om onderscheid te kunnen maken tussen wat goed en wat niet goed is voor de wereldling. Door eigen ‘onwetendheid’ zoekt een wereldling bij het mediteren slechts om het bestaan lichter te ervaren, beheersbaar en stabiel, maar is er geen streven naar Nibbāna in dit leven. Voor hen maakt het niet uit of je mindfulness of vipassana beoefent; ze zijn niet in staat om het verschil te begrijpen. Maar de insteek van deze wereldling mag niet de insteek zijn van een theravada vipassanaleraar. De vipassana-leraar moet altijd voorspiegelen dat er een hoger doel is dat ware bevrijding belichaamt.

Je had het eerder ook over sociale betrokkenheid binnen 3 niveaus van realisatie. Kun je daar meer over vertellen?

In het algemeen zijn er 3 niveaus van kennisrealisatie (niet te verwarren met de 16 ñana-inzichtsniveaus en ook niet met de 4 niveaus van heiligheid): 1. boekenkennis (suttamayapañña); 2. praktijkkennis (cintamayapañña) en 3. bevestigd resultaat (bhavanamayapañña). Deze drie kennisniveaus staan parallel met de 3 classificaties van personen op basis van hun mentale ontwikkeling: 1. wereldling (puttujhana); 2. discipel/zoekende (sekha/cari) en 3. wetende/leraar (asekha/acarya). Zoals eerder genoemd heeft voornamelijk de sekha/cari het nodig om consequent en vastberaden concept van ultieme realiteit te scheiden. Onbetrokkenheid en gelijkmoedigheid ten opzichte van alle verschijnselen is het eerste tussenstation dat een sekha moet kunnen realiseren. Hiervoor is het volgen van lange retraites nodig en soms ook afzondering en ascese. De wetende heeft de vruchten van de training reeds zelf ervaren en hoeft niet langer afgezonderd te zijn van de wereld. De wetende kan zelfs terugkeren in de wereld en zijn bevindingen over het pad naar ongeconditioneerde vreugde middels concepten weer aan anderen bekendmaken. In Azië worden asekha’s vereerd om hun arahat-status en hun uitspraken hebben zowel politieke als sociale consequenties, zoals bij de afkeuring door Luang Ta Mahabua van de politiek van de Thaise premier Taksin Chinawatra. De meeste puttujhana’s leren de inhoud van de Dhamma middels concepten, om zo een beter levensbestaan te kunnen opbouwen. Naarmate meer over de Dhamma is vernomen, gaat de wereldling ook de behoefte in zichzelf herkennen om verlost te raken van ongemak en om stilte en vrede te ervaren. Deze persoon begint dan meditatiesessies te volgen en als deze persoon genoeg verdiensten bezit en perfecties heeft ontwikkeld, dan voelt deze persoon zich geroepen tot intensieve vipassana of zelfs om een monastieke roeping te volgen.

Ik begreep dat je vindt dat vipassanaleraren en -begeleiders zich niet bezig moeten houden met sociale betrokkenheid. Klopt dat en waarom vind je dat?

Leraren en begeleiders moeten natuurlijk weten wat er in de wereld gebeurt en als privépersoon betrokken kunnen zijn bij een goed doel waar zij zelf voor kiezen. Maar als vipassana-leraar heb je als primaire taak om yogi’s naar een Nibbāna-moment (maggaphalapñana) te begeleiden. Dit is immers het enige bestaansrecht van vipassana, namelijk een methode bieden van verlichting middels Nibbāna-ervaring door wijsheid (paññavimutti). Anders hadden wij allen gewoon samatha kunnen beoefenen en pas over miljarden existenties eventueel bevrijd raken van onjuiste zienswijzen.

Een vipassanaleraar die zelf politiek actief is dient de yogi’s niet zijn politieke visie voor te spiegelen, maar erop te wijzen dat de oplossing voor hun problematiek niet buiten ligt, maar binnen. Door naar binnen te kijken worden de verschillen in beleving tussen concept en ultieme realiteit zichtbaar. En ook dat veranderlijkheid, ongemak en chaos de standaard is van de wereldse realiteit, maar dat ook Nibbāna zich daarbinnen bevindt als de verscholen ultieme realiteit.

Als leraren ervoor kiezen om alleen puttujhana’s te faciliteren of als zij de yogi’s niet kunnen begeleiden naar de fase van gelijkmoedigheid en naar ‘kennis van afkomstverandering’, ‘kennis van het pad’ en ‘kennis van de vrucht’, dan dien je jezelf geen vipassanaleraar te noemen. Vipassana is de directe training in juiste-zienswijze en juiste-voornemens in het achtvoudige pad, dat in ‘bevrijding door wijsheid’ resulteert. Daarom is het niet passend voor vipassanaleraren om aan yogi’s sociale betrokkenheid te adviseren, terwijl de training juist begint met onthechting en het loslaten van concepten.

Privé moeten leraren zelf weten of ze betrokken willen zijn bij een zaak of niet. Echter, de geschiedenis laat zien dat als je bezig bent met concepten, dat polarisatie en wording (bhava) direct ontstaan. Betrokken boeddhisten zijn er altijd geweest, ook in Azië. Maar zodra men gewend raakt aan het aanhangen van visies, dan worden visies dwangmatig, bepalend, en confronterend. Niet zonder reden zijn vele monniken die in de Birmese Anjerrevolutie voorop stonden, jaren later betrokken geraakt bij de vervolging van de Rohingya-moslims. Verlichting kent vele lagen en veel dimensies, maar zo ook samsara. Het is niet makkelijk om verlichting volledig in een keer te realiseren. Daarom is het des te belangrijker dat vipassanaleraren het leertraject voor yogi’s zuiver en paraat houden (begeleiden conform de 16 ñana-inzichtsniveaus) voor de echte zoekenden. Zij hebben het verdiend om het pad te mogen betreden. Het is niet de taak van vipassanaleraren om zoethoudertjes van een veilig, comfortabel en stabiel bestaan te bieden, terwijl wijsheid juist gevormd wordt in onbeheersbaarheid, ongemak en instabiliteit (anatta, dukha, anicca).

Bron SIMsara, editie mei 2023. Tekst Mari den Hartog. SIMsara is een uitgave van de stichting inzichts meditatie.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Interviews, meditatie, Onderwijs, Vipassana Tags: Bodu Bala Sena, Buddhist Teachers Europe Conference, groei, ideologieën en wereldbeelden, Is sociale actie bevorderlijk voor vipassana?, leraren, LHBTIQ-plussers of yogi’s van kleur, nibbana, onbeheersbaarheid, ongemak en instabiliteit, puttujhana, Samatha, samsara, Sitagu Sayadaw, valse hoop op veiligheid, verlichting, wijsheid, zoethoudertjes

Lees ook:

  1. Zin en onzin
  2. Wat is meditatie?
  3. Guy – Wat is ontwaken? Wat is wakker worden? Wat is Verlichting? Wat is Zelfrealisatie?
  4. ‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.