• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Stadsmonnik Maarten Hunink: ‘Ik leef niet als kluizenaar’

Stadsmonnik Maarten Hunink: ‘Ik leef niet als kluizenaar’

19 april 2015 door de redactie

In de zoektocht naar hoe je liefde, vrede en geluk bij jezelf ontwikkelt besloot Maarten Hunink (30)  een jaar lang te leven als boeddhistische monnik. Midden in de wereldstad Rotterdam en zonder begeleiding zoekt hij op zijn eigen manier naar een middenweg tussen dit monnikenleven en het actieve stadse leven. Maarten heeft al negen maanden van zijn monniksbestaan achter de rug.

Plum Village zaterdag 15 november 2014 tijdens ceremonie voor aanvang winterretraite
Plum Village zaterdag 15 november 2014 tijdens ceremonie voor aanvang winterretraite. Foto Plum Village.

Het idee is ontstaan in Frankrijk. Hij deed verschillende retraites met zenleraar Thich Nhat Hanh in Plum Village (Frankrijk). En dacht:  dit doet me goed; dit wil ik langer doen. In Plum Village leerde hij zijn patronen herkennen en er niet in mee te gaan. Maarten: ‘Hier in Nederland komen oude patronen snel terug. Ik leef een jaar lang als monnik omdat het gezond voor me is. Ik volg een weekrooster van meditatie, stilte en focus.’

Hoe kun je leven als monnik in de stad? ‘Ik leef van mijn spaargeld. Maar een monnik heeft niet veel nodig. Ik woon in een antikraakpand in hartje Rotterdam. Ik haal eten op in een supermarkt dat ze anders weggooien. Ik leef niet als kluizenaar. Mensen blijven sociale wezens. Het verbod op seks (inclusief masturbatie) is lastig. Maar ik heb geen vaste vriendin, dat scheelt. Dit is een ontdekkingsreis naar mezelf. Vroeger wilde ik de wereld verbeteren. Nu probeer ik mezelf te begrijpen en indien nodig te veranderen.’

Maarten is vrijdag 24 april 2015 te gast in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Antwerpen.   Hij zal met belangstellenden delen over de vrijheid die hij ontdekt in een leven vol restricties en hoe hij geluk en liefde leert ontwikkelen binnen zichzelf. Daarnaast zullen ook de moeilijkheden aan bod komen die hij ervaart met bijvoorbeeld zijn verslavende gedrag rondom internet, series, films, etc… en de uitdagingen die een celibatair leven met zich meebrengen.

Maarten Hunink, foto BOS.
Maarten Hunink, foto BOS.

Maarten Hunink groeide op onder de rook van Rotterdam. Na een aantal omzwervingen als professionele danser en webdeveloper besloot hij zich te focussen op zijn grootste innerlijke wens, namelijk een steentje bijdragen aan positieve verandering in de wereld. Vanuit die intentie ontstond het project “I want to make the world a better place” waarin mensen een jaar lang elke maand konden bepalen wat hij moest doen om de wereld te verbeteren. Na een intensief jaar vol met werkzoekenden helpen, de herkomst van kleding onderzoeken, zonder elektriciteit leven en geen afval produceren besloot hij zijn focus naar binnen te verleggen en te onderzoeken hoe hij bij zichzelf verandering kan observeren in de hoop daardoor een gelukkiger, blijer en liefdevoller mens te worden. Geïnspireerd door de traditie van Thich Nhat Hanh leeft hij nu reeds negen maanden volgens de tien novice precepts en ervaart hij hoe het is om als monnik midden in de stad te leven.

De tien voorschriften/trainingsregels (Pali: dalasila) van de samanera (Pali: novice-monnik) kenmerken de overgang van leek naar monnik in het boeddhisme. Ze vormen een training in moraliteit en een vorm van ascese.

De Tien Voorschriften zijn:

  1. Ik onderneem de training van het niet doden van levende wezens.
  2. Ik onderneem de training van het niet nemen van wat aan anderen toebehoort (niet stelen).
  3. Ik onderneem de training van het afzien van seksueel gedrag.
  4. Ik onderneem de training van het niet liegen of onwaarheid spreken.
  5. Ik onderneem de training van het niet consumeren van middelen die de geest bedwelmen (drugs en alcohol).
  6. Ik onderneem de training van het niet eten van het middaguur tot het ochtendgloren.
  7. Ik onderneem de training van het niet bezoeken van shows en gelegenheden van vermaak.
  8. Ik onderneem de training van het niet dragen van lichamelijke versieringen en parfums.
  9. Ik onderneem de training van het leven in eenvoud.
  10. Ik onderneem de training van het niet gebruiken van geld.

 

Vrijdag 24 april 2015 van 20.00  tot 21.30 uur, Korte Altaarstraat 19,  2018 Antwerpen. Voor een interview met Maarten

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven Tags: kluizenaar, Maarten Hunink, monnik, Rotterdam

Lees ook:

  1. ‘Meditatie is voor mij een manier om mezelf te ontwikkelen’
  2. Woordkunst
  3. Ons brein de baas, boeddhisme in de grote stad
  4. Jigme Lodro rinpoche – De relatie leraar-student in het Tibetaans boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Paul zegt

    20 april 2015 om 11:45

    Die precepts zijn wel mooi, maar onthouding van seks is dermate onnatuurlijk dat daar heel verwrongen toestanden door ontstaan. Kijk maar wat er in de katholieke kerk gebeurd is. Ik wantrouw iedere persoon en organisatie die zegt zich van seks te onthouden.

  2. han zegt

    20 april 2015 om 21:46

    Onthouden van sex of het gewoon hebben van sex lopen allebei evenveel risico op excessief gedrag in beiden in sommige individuele gevallen.
    Het lijkt mij niet gepast om alles over één kam te scheren bovendien; wantrouwen, zeker bij voorbaat, leidt tot lijden.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het boeddhisme – tetralemma’s en paradoxen
    • Het jaar 2025 – dag 537 – contact
    • Amsterdam krijgt een voedselpark – een historische stap voor lokaal voedsel, agro-ecologie en gemeenschapsgrond
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • India hekelt China’s hernoeming van plaatsen op zijn grondgebied als ‘ijdel en belachelijk’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.