• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Taigu – Oorlog is geen feest

Taigu – Oorlog is geen feest

18 juni 2023 door Jules Prast

In de gevangenis, in de klas en nu ook in de krijgsmacht – boeddhisten vind je tegenwoordig overal. Bodhi, het online tijdschrift, besteedt in twee achtereenvolgende nummers aandacht aan dit fenomeen. Eerst aan boeddhisten voor de klas; er is een tekort aan kandidaten met een lesbevoegdheid en een affiniteit met onderwijs op de basisschool. Wie zich geroepen voelt, kan zich melden, ook met een eerstegraads bevoegdheid en ervaring als docent.

Nieuw zijn boeddhistische geestelijk verzorgers in de krijgsmacht. Sinds 1 mei 2023 worden ze erkend door het ministerie van Defensie. Bodhi beeldt een foto af van het hoofd BGV op het ministerie, gestoken in een landmachtuniform van, als Taigu het goed ziet, de rang van majoor. Een wapen echter zal de boeddhist-majoor niet aanraken, er zelfs niet bij in de buurt komen, verklaart ze in de begeleidende tekst.

Wat een naïviteit en wat een tijdsbeeld van de Nederlandse krijgsmacht anno 2023. Als kersverse doctorandus diende Taigu in de nadagen van de Koude Oorlog bij de luchtmacht – in de rol van docent. Arts, aalmoezenier, predikant, ingenieur, jurist of docent: wie een functie uitoefende als academisch gevormde, droeg een uniform en volgde een officiersopleiding, inclusief een schiettraining met scherpe patronen. In de wapenkamer lag jouw persoonlijke wapen klaar, een Browning FN 9 millimeter semiautomatisch pistool. Voor als er een gewapend conflict uitbrak, om jezelf en je collega’s te verdedigen. Na de opleiding werd er van je verwacht dat je op eigen gelegenheid bleef oefenen op de schietbaan.

Boeddhisten zijn net mensen. De hele geschiedenis door hebben ze de wapens opgenomen, tegen elkaar en tegen anderen. Het is misschien niet goed een oorlog te beginnen, maar soms raak je erin verzeild. Dit overkwam Sheng-yen, die als jonge zenmonnik in China moest uitwijken voor Mao’s Rode Legers. In Taiwan werd hij prompt door de Kuomintang in dienst geroepen. Jezelf gewapenderhand verdedigen wanneer andere militairen jouw eenheid onder vuur nemen, kan daar volgens de dharma iets mis mee zijn? Vanuit een boeddhistisch oogpunt kun je beargumenteren dat je onder de omstandigheden hebt gekozen voor het minste van alle kwaden, zelfs als je onverhoopt het leven van een of meerdere anderen neemt.

Vanuit het perspectief van de krijgsmacht behoort iedere uniformdrager in staat te zijn bij te dragen aan de collectieve verdediging, mocht de pleuris uitbreken. Hoe herkenbaar denk je in vredestijd als geestelijk verzorger te zijn voor de troepen, als je nooit hebt geschoten en niet van plan bent dit ooit te doen? Dit komt niet erg professioneel en solidair over.

Het ligt bij Taigu nog altijd vers in de herinnering: lesgeven over NAVO- en defensiebeleid. Discussies over kernwapens organiseren met piloten in opleiding, die ooit in de situatie zouden kunnen komen om zo’n ‘eitje’ te moeten afwerpen. Discussies met grondofficieren voeren over bescherming tegen chemische wapens. Het was soms taai, schurend werk, omdat mensen zich begrijpelijkerwijze afsloten voor een eventualiteit waarvan ze hoopten deze niet te hoeven meemaken. Waarom zichzelf blootgeven aan hun mede-kadetten en een gestudeerd luitenantje? Zonder de geestelijke bijstand van de luchtmachtpredikant, één deur verder in de gang van het schoolgebouw, had Taigu het mogelijk niet gered. Nu zijn de zaadjes van deze periode neergeslagen in zijn (Taigu’s) opslagbewustzijn.

Afijn, boeddhistische geestelijk verzorgers in de krijgsmacht verkeren nog in het kraamkamerstadium. Ze moeten nog leren. In het gevangeniswezen bestaan ze inmiddels vijftien jaar. Bodhi bezocht het jubileumfeestje. Maar oorlog is geen feest. In een oorlogssituatie gaat de wereld op zijn kop. Wat in vredestijd niet mag, geweld gebruiken tegen andere levende wezens, gebeurt in oorlogstijd juist wel. Het liefst beheerst, maar ja, in het heetst van de strijd doen zich soms uitglijders voor.

Omdat de krijgsmacht oefent voor een gewapend conflict, zijn de dagelijkse verhoudingen daar al een beetje omgekeerd. Je woont en werkt er vaak achter rollen prikkeldraad tussen groen geschilderde gebouwen en loodsen. Links en rechts staan geschut en militaire voertuigen opgesteld. ‘s Nachts is het er doodstil, totdat er een bewakingspatrouille met een aangelijnde hond in het duister opdoemt. Het is een omgeving waarvan menigeen spontaan depressief wordt. Zelfs van ‘vredesmissies’ komen mensen terug met posttraumatische stress. Er is dan ook veel behoefte aan de vrijplaats die geestelijk verzorgers onderhouden. Boeddhistisch of van een andere signatuur, dat maakt in de praktijk niet zoveel uit.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Jules Prast, Krijgsmacht, Onderwijs, Pakhuis van Verlangen, Zorg Tags: bgv, dharma, koude oorlog, krijgsmacht, Mao, oorlog, oorlogssituatie, Rode Legers, schieten, solidair, verdedigen, wapens

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 175 – kolonelswedde
  2. Boeddhistische geestelijke verzorging defensie groeit
  3. Taigu – Zwaarmoedige prognoses voor het nieuwe jaar
  4. Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Paul zegt

    20 juni 2023 om 21:16

    Beste Taigu, dank voor je bijdrage aan het BD, ik lees je stukken altijd met plezier en interesse. Dit stuk roept – met name tussen de regels door – vragen op waar ik graag dieper op in zou willen gaan, maar laat ik in deze reactie één detail uit je stuk verhelderen.

    Inderdaad, academici volgen een verkorte officiersopleiding aan de KMA. Daar waar artsen, advocaten, apothekers etc leren een wapen te hanteren, ligt er sinds een jaar of vier een juridisch verbod op het gebruik (en zelfs het aanraken) van wapens door geestelijk verzorgers bij de krijgsmacht. Tijdens de genoemde opleiding (ik volgde de opleiding drie jaar geleden, met veel plezier overigens) en daarbuiten raken we dus geen wapen meer aan. Klopt, daar wordt hier en daar wat van gevonden binnen de krijgsmacht, maar lang niet door iedereen. Herkenbaarheid en solidariteit hangen (tot dusver) niet af van een gelost schot of de intentie daartoe.

    Wij GV’ers zijn ons bewust van de dilemma’s die hierbij op de loer liggen, de reflectie hierover is onderdeel van de reflectie op ons vak en onze rol binnen defensie, teveel naïviteit (een beetje is nodig in dit werk) kunnen we onszelf niet permitteren.

    Ik deel van harte je mening dat er behoefte is aan de vrijplaats die GV’er bieden binnen de krijgsmacht en daarbuiten. Goed om te lezen dat het voor jou persoonlijk ook een verschil gemaakt heeft, gelukkig hoor ik dit vaker.

    Met groet, de krijgsmachtboeddhist, Paul van Gogh

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag
    • Rotterdam Palestina Coalitie organiseert Nakba herdenking op Schouwburgplein

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.