• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Tibetanen leggen uit wat ‘Zuig mijn tong’ betekent. Het is niet wat je denkt.

Tibetanen leggen uit wat ‘Zuig mijn tong’ betekent. Het is niet wat je denkt.

15 april 2023 door gastauteur

‘Het lijkt erop dat veel mensen, gedwongen in een omgeving van e-connecties, volledig vergeten zijn wat menselijke connectie betekent.’

Door Pallavi Pundir

De virale video waarin de Dalai Lama een kind vraagt om aan zijn tong te ‘zuigen’ – en de daaropvolgende publieke verontwaardiging – heeft ertoe geleid dat honderden Tibetanen naar buiten treden en het de wereld vertellen: Het is niet wat het lijkt.

In het weekend ging een bewerkte video van een interactie van 28 februari tussen de 87-jarige spirituele leider en een Indiase jongen viraal, waardoor veel van de 6,7 miljoen Tibetanen over de hele wereld ontsteld raakten over de manier waarop hun taal en cultuur verkeerd werden geïnterpreteerd.

In de video is te zien hoe de jongen de Dalai Lama om een knuffel vraagt, waarna de leider hem zegent, hem vraagt hem te kussen en zijn tong uitsteekt met de woorden: ‘Zuig mijn tong’. Mensen over de hele wereld verwijten de Nobelprijswinnaar voor de Vrede dat hij zich ongepast gedraagt en zelfs een pedofiel is.

Tibetanen vertelden VICE World News dat de betekenis van deze gebruikelijke uitdrukking, die wordt gebruikt om kinderen te plagen en te onderwijzen, volledig verloren is gegaan in de culturele interpretatie en de Engelse vertaling ervan. De juiste uitdrukking in het Tibetaans voor deze grap is ‘Che le sa’, wat grofweg vertaald ‘Eet mijn tong’ betekent. Engels is de tweede taal van de Dalai Lama en Indiase persbureaus hebben eerder gemeld dat de leider tijdens openbare evenementen in gebroken Engels spreekt.

In 2000 zei de Dalai Lama volgens The Indian Express dat hij op 48-jarige leeftijd Engels begon te leren. ‘Gebroken Engels helpt me beter te communiceren en zorgt voor gelach als ik fouten maak’, zo wordt hij geciteerd.

In een Youtube-video legt Jigme Ugen, een Tibetaanse vluchteling van de tweede generatie die in de VS woont, uit hoe dit vertoon van genegenheid is ontstaan uit een spel dat Tibetaanse ouderen en kinderen met elkaar spelen. Kinderen die naar hun grootvader toegaan, wordt bijvoorbeeld gevraagd het voorhoofd van hun grootvader te kussen, hun neus aan te raken en hem te kussen.

‘Dan zegt [de grootvader] dat ik je alles heb gegeven, dus het enige wat overblijft is dat je mijn tong opeet,’ zei Ugen. ‘Het kind krijgt waarschijnlijk nooit het snoep of het geld, maar krijgt een mooie les over leven, liefde en familie.’

‘Het lijkt erop dat veel mensen in deze turbulente tijden, gedwongen in een omgeving waar we mensen virtueel ontmoeten en e-connecties maken, volledig vergeten zijn wat menselijke connectie betekent,’ voegde Ugen eraan toe in de video.

Tsering Kyi, een in de VS gevestigde Tibetaanse journalist, vertelde aan VICE World News dat in de Tibetaanse cultuur het uitsteken van de tong een ‘teken van respect of overeenstemming’ is, dat teruggaat tot de legende rond een wrede 9e eeuwse koning, Lang Dharma, die een zwarte tong had.

‘Sindsdien laten mensen hun tong zien als een manier om te zeggen dat ze niet zijn zoals Lang Dharma,’ zei ze. ‘Het is een teken van zegen,’ voegde ze eraan toe. ‘Als een kind een oudere man wil omhelzen, voldoet de oude man, en geeft dan een kus zoals een grootvader of een vader zou doen, en speelt met het kind.’

Kaysang is een Tibetaanse feministische opvoeder in India en vertelde VICE World News dat ‘suck my tongue’ in het Tibetaans ook een spel is voor de ouderen om brutale kinderen ervan te weerhouden hen te pesten. ‘Het woord ‘zuigen’ in de Tibetaanse taal is ‘jhip’, en dat is geen woord dat in onze cultuur wordt geseksualiseerd,’ zei ze.

Kaysang werkt aan de preventie van seksueel misbruik van kinderen in de Tibetaanse en Himalaya gemeenschappen en zei dat het ‘schrijnend’ is dat een onschuldige uitdrukking in hun cultuur wordt gelijkgesteld met pedofilie.

Lees hier het hele Engelstalige artikel https://www.vice.com/en/article/jg5854/tibetans-explain-what-suck-my-tongue-means-dalai-lama-viral-video

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Media, Mensenrechten, Onderwijs, Opmerkelijk, Tibetaans boeddhisme, Zorg Tags: kind, knuffel, ophef, tongzuigen

Lees ook:

  1. Dalai Lama en ophef kussen kind  – ‘interpretatie vanuit een gezichtspunt dat is aangetast door de huidige gehyperseksualiseerde maatschappij’
  2. Verontschuldigingen – Dalai Lama kust kind op de lippen en vraagt hem aan zijn tong te zuigen
  3. Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw
  4. Ardan – 10 februari 2019

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    16 april 2023 om 10:29

    Ja mooi deze uitleg. Zeker voor de mensen die op 11april een nogal hard oordeel over de Dalai Lama uitspraken. Zo zie je maar weer , nooit te oud om te leren.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag
    • Rotterdam Palestina Coalitie organiseert Nakba herdenking op Schouwburgplein

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.