Insight Myanmar heeft een uniek interview afgenomen met Sayadaw U Jatila van het Kyun Pin klooster, waarin hij een aanval op een meditatie centrum in de Mahasi traditie beschrijft. Het is een uniek interview omdat geen enkele andere Birmese monnik die zich momenteel in het land bevindt zich zo heeft uitgelaten zonder anonimiteit. Hij neemt dus een enorm risico met deze podcast. Sayadaw stond erop dat nu het moment was om te spreken, en het was van cruciaal belang dat zijn boodschap werd uitgedragen. Luister hier naar de podcast.
‘Het leger dacht dat democratische strijders zich in mijn centrum verborgen hielden, dus gingen ze zeer agressief te werk. Ze drongen mijn meditatiecentrum binnen! Ze schreeuwden: ‘Hé, ik zal je vermoorden. Ik zal je vermoorden!’ Hun soldaten beukten de deuren van de nonnen-kūtis in. Oh God, iedereen was erg bang. Heel bang. Ze schoten. Ze vuurden in de lucht. Maar toen ze bij de vrouwelijke Dhamma Hall kwamen, zagen ze dat de nonnen aan het oefenen waren in de Dhamma Hall. Dus, waren ze erg verbaasd en geschokt, en ze zagen dat dit een meditatiecentrum is, en ze zagen dat we aan het oefenen waren. Dus toen bedaarde hun woede.’
Het eerste deel van dit interview bevat een beschrijving van de directe en persoonlijke ervaring van oorlog, zoals ervaren vanuit de beslotenheid van een stilte meditatieretraite in het Kyun Pin klooster, een meditatiecentrum in de traditie van Sayadaw U Pandita. Het leger van Myanmar bombardeerde twee dagen lang twee naburige dorpen met mortieren en raketten, en op een gegeven moment drong het het meditatiecentrum zelf binnen. Kalm en zeer gedetailleerd vertelt Sayadaw U Jatila over het geschreeuw, het dagenlang in brand steken van huizen, en de doelbewuste vernietiging van dieren en basisbenodigdheden voor het dagelijks leven. Hij beschrijft soldaten die hun verstand hebben verloren door alcohol en drugs, en die van hogerhand opdracht hebben gekregen om wreedheden te begaan tegen hun eigen mensen.
Vervolgens gaat hij in op een breed scala van zaken. U Jatila is er vast van overtuigd dat mensen van alle etnische en religieuze achtergronden in Myanmar de fundamentele mensenrechten van vrijheid en veiligheid moeten genieten. Hij veroordeelt het leger voor het gebruik van bangmakerij om een nationalistische boeddhistische agenda te promoten die anti-islam sentimenten aanmoedigt. Hij vertelt ook over zijn ontmoetingen met Aung San Suu Kyi in het verleden, en bespreekt wat hij heeft geleerd over haar meditatiebeoefening. Tenslotte snijdt hij het zeer gevoelige onderwerp van gewapend verzet aan, en bespreekt hij hoe Birmese activisten voor democratie weerstand kunnen bieden aan het leger.