• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over Theologie deel 4 – Het Geloof  

Over Theologie deel 4 – Het Geloof  

14 februari 2022 door Dharmapelgrim

In het najaar 2021 beloofde ik min of meer een cursus theologie te gaan volgen. Daar ben ik nu mee begonnen. De schriftelijke cursus telt maar liefst 48 lessen en ik denk dat er over iedere les ongetwijfeld iets valt te schrijven, doordat de inhoud mij op gedachten zal brengen die ik wel wil delen. Vandaag:

Het Geloof

Eerst een paar kernzinnen uit deze les: 1) De Christelijke geloofsbelijdenis begint met de zin: ‘Ik geloof in God …’. 2) Geloven betekent ‘Niet zeker weten’ en 3) Geloven betekent ook: ‘Vertrouwen; je vertrouwen stellen in…’

Zonder het beginzinnetje  ‘Ik geloof in God,’ zou de rest van de belijdenis nergens op slaan. Wanneer je zegt in God te geloven zeg je twee dingen tegelijk. In de eerste plaats zeg je dat je niet voor honderd procent zeker weet wie of wat God is of waar het begrip ‘God’ precies voor staat. Zelfs mensen die ervan overtuigd zijn dat wél te weten, kunnen bij doorvragen niet anders dan toegeven dat hun geloof géén zeker weten is! Verder dan een ‘met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid’ komen ze niet. In de tweede plaats zeg je dat je erop vertrouwt dát God bestaat én dat God er voor jou is. Mensen die het zinnetje ‘Ik geloof in God’ uitspreken, zeggen daarmee niet veel anders dan Boeddhisten die zeggen dat ze hun toevlucht nemen bij of tot Boeddha. Boeddha is een realiteit en hij is er voor jou. Zou hij er niet voor je zijn, dan heeft het verdomd weinig zin je toevlucht bij hem te zoeken, toch?

Laat ik de hele Christelijke geloofsbelijdenis er eens bij nemen: “Ik geloof 1) in God, de Almachtige Vader, schepper van hemel en aarde; en 2) zijn enige zoon Jezus Christus, geboren uit de maagd Maria, die geleden heeft onder Pontius Pilatus; is gekruisigd, gestorven en begraven; die 3) nedergedaald is ter helle; de derde dag is verrezen uit de dood; opgestegen is ten hemel; en zit aan de rechterhand van God de Almachtige Vader. Ik geloof in de 4) de Heilige Geest; 5) de heilige (katholieke) kerk; 6) de gemeenschap van de heiligen; 7) de vergeving van zonden, 8) de verrijzenis uit de dood en 9) het eeuwig leven. Amen”

Laat ik eens proberen daar een Boeddhistische variatie op te maken: “Ik geloof in 1) Boeddha, de Zelf-Verlichte en 2) de door hem verkondigde vier edele waarheden; die 3) ons het achtvoudige pad uit het lijden heeft gewezen alvorens zelf op op hoge leeftijd te overlijden. Ik geloof in de 4) de Boeddhanatuur, 5) de gemeenschap van Bodhisattva’s 6) de sangha; 7) de verlichting; 8) het loskomen van het wiel van geboorte en dood; en 9) nirwana. Bodhi svaha!

Het is maar een poging. Lang heb ik er niet over nagedacht. Het zal dus wel rammelen en het staat iedereen vrij er van alles van te vinden. Afkraken mag. Mij gaat het om het geloof! Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat er niet zo heel veel verschil zit tussen het geloof van Christenen en het geloof van Boeddhisten! Mensen hebben er een enorme behoefte aan ergens op te kunnen en mogen vertrouwen. Die behoefte zit diep in de mens; al sinds de oertijd. Geloven is diep en diep menselijk.

Zelfs wetenschappers die beweren nergens in te geloven, geloven toch! Zij vertrouwen erop dat wat zij doen zin heeft. Zouden ze daar namelijk niet op vertrouwen, dan zouden ze volslagen onzinnig bezig zijn. Geloof is de kurk waarop de menselijke geest in de oceaan van ‘niet weten’ dobbert.

Wat je als mens gelooft en waar je je individuele vertrouwen op stelt, is niet uit de lucht komen vallen. Opvoeding, onderwijs, studie en levenservaringen liggen eraan ten grondslag. Om te beginnen: waar groei je op? Waar geloofden jouw ouders, grootouders, opvoeders in? En wat droegen ze van dat geloof aan jou over? Welke verhalen, gewoonten, gebruiken, rituelen, ge- en verboden zijn deel uit gaan maken van wat jij ‘gelooft’? En als je dat weet, ben je er nog niet. Want wát heb je meegekregen van alles wat je hebt gelezen; gezien; gehoord?

Ja, gehoord. Veel sutra’s beginnen met “Evam me sutam’ (aldus heb ik gehoord). In vroeger tijden werden allerlei teksten mondeling overgeleverd. Het gevolg is dat wij zeer veel van vroeger weten van ‘horen zeggen’. Is dat erg? Nee. Het is wel tricky. Je moet gewoon geloven dat wat aan jou wordt overgeleverd wáár is. Anders gezegd: je moet er op vertrouwen dat wat ‘aldus is gehoord’ exact weergeeft wat er is gezegd. Daar heb je dat vertrouwen weer! Zonder vertrouwen, is ieder geloof niks anders dan drijfzand waar je in kopje onder kunt gaan. Uit modern wetenschappelijk onderzoek blijkt (aldus heb ik gehoord) dat zelfs de mensen met een perfect geheugen nooit 100% te vertrouwen zijn in wat zij hebben gehoord. Er sluipen onbedoeld, onbewust, kleine wijzigingen in hun verhaal. Kleine wijzigingen op kleine wijzigingen op kleine wijzigingen leveren op den duur behoorlijke veranderingen in een verhaal op. Het gebeurt zelfs bij punctueel overgeschreven verhalen! Een punt. Een komma. Een letter. Wil je een voorbeeld? Uit Christelijke hoek dan maar: Bij het tot stand komen van de Statenvertaling van de Bijbel, is lang en ernstig gediscussieerd over een komma. Stond er nu: 1) “Een boek beschreven van binnen en van buiten, verzegeld met zeven zegelen” of stond er 2) “Een boek beschreven van binnen, en van buiten verzegeld met zeven zegelen”. Versie 1 zegt dat er op de buitenkant van het boek iets te lezen staat. Dat betekent dat je tenminste IETS kunt weten. Versie 2 zegt dat er alleen aan de binnenkant van het boek iets valt te lezen, maar dat je daar niets van kunt weten. Zeg het maar. Wat geloof je?

Eén letter kan trouwens ook enorm verschil maken: hartelijke en hatelijke groeten schelen slechts één letter, maar gevoelsmatig ligt dat anders.

En vergeet andere factoren niet: klank (de Fransen zeggen niet voor niets ‘c’est le ton qui fait la musique’), klemtoon; context… en ga zo maar door.

Evam me sutam … interessant, maar voor mij niet afdoende.

Wat ik in de hele les over geloven mis, en misschien komt dat later nog in een andere les aan de orde, is ‘het ervaren’. Misschien komt dat ter sprake wanneer het over mystiek gaat. Ik wacht het af.

(wordt vervolgd)

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst, Onderwijs Tags: boeddhanatuur, deel 4, geloof, geloofsbelijdenis, God, Maria, over theologie

Lees ook:

  1. Bovenal bemin de mens
  2. Over Theologie deel 3 – Opleiding
  3. Het jaar 2021 – dag 36 – nondeju
  4. Dick – Kaartje van God

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.