• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Bhutan – Waarom worden kleine jongens boeddhistische monnik?

Bhutan – Waarom worden kleine jongens boeddhistische monnik?

18 oktober 2021 door de redactie

De jongens, vier en vijf jaar oud, zijn onlangs toegetreden tot het klooster (shedra) van het Nalanda boeddhistisch instituut in Bhutan en zullen spoedig novice worden. De jongens zijn daar achtergelaten. Eén komt uit een nabijgelegen dorp. De jongste, een vierjarige, is door zijn moeder bij het klooster afgezet. De kinderen worden er afgeleverd, soms gewoon gedropt, omdat de leiding de kinderen doorstuurt naar scholen buiten het instituut.

Er zijn meer dan 150 monniken in het instituut in Bhutan.  Daarvan studeren  38 toekomstige monniken aan een lagere school en de Thinleygang school. ’s Morgens en ’s avonds bestuderen ze boeddhistische teksten. Het instituut heeft sommige kinderen moeten adopteren, omdat onbekend is wie hun ouders zijn.

Het ontvangen van jonge jongens bij kloosterinstellingen is niet nieuw. De Nalanda-ervaring is er slechts één in de caleidoscoop van ervaringen die veel instituutsdirecteuren delen. Veel jonge monniken komen uit gebroken gezinnen of uit economisch achtergestelde groepen, die het gevoel hebben dat monnik worden de beste keuze is. Een monnik heeft tegenwoordig betere kansen in het leven dan een afgestudeerde aan de universiteit. In de dorpen zeggen velen dat monnik worden ‘eten uit de schoot’ is, wat betekent dat ze niet het gezwoeg van een boerderij hoeven te ervaren om in hun levensonderhoud te voorzien.

Sommige toekomstige monnikjes zijn nog maar zeven jaar oud. In hun slaap roepen ze om hun moeder en verlangen terug naar het dorp waaruit ze afkomstig zijn. Een negenjarige monnik zei dat hij ervoor koos monnik te worden omdat zijn broer, van 12, dat ook had besloten. Zijn vriend, een achtjarige monnik, zei dat zijn buurman hem dit had voorgesteld omdat zijn alleenstaande moeder moeite had om hem en zijn twee broers en zussen te voeden. Volgens een senior monnik komt 99% van de kinderen die monnik worden uit afgelegen en economisch achtergestelde of gebroken gezinnen. Als ouders hun zonen als monnik inschrijven moet de leraar voor hen zorgen als voor zijn zonen.

Het geval is hetzelfde met nonnen. Terwijl sommigen non worden uit eigenbelang, worden velen gedwongen door ouders en familieleden, omdat er voor hen een plaats is om te verblijven en een zekere toekomst. De veronderstelling dat er een tekort is aan monniken is niet waar. Het aantal monniken neemt toe nu veel jonge jongens zich bij boeddhistische instellingen aansluiten. Velen zeiden dat er thans meer monniken zijn dan in het verleden in het Centrale Monastieke Orgaan en de Commissie voor Religieuze Organisatie.

Welgestelde families sturen hun kinderen niet naar kloosters om monnik of non te worden. Monniken weigeren om in zogeheten dorpskloosters,  zonder de juiste infrastructuur, voorzieningen en diensten, te verblijven. Zonder monniken in de dorpskloosters heeft de bevolking problemen om monniken te vinden rituelen uit te voeren.

De keerzijde van het werven van jonge monniken is dat er meer lekenmonniken bijkomen. Alleen degenen die monnik worden omdat ze het boeddhisme willen beoefenen, studeren goed. Degenen die gedwongen worden en op jonge leeftijd worden ingeschreven, doen het niet goed. Zij kunnen niet eens een gewoon leven leiden.

Bron BNN

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Onderwijs, Tibetaans boeddhisme, Zorg Tags: Bhutan, gebroken gezinnen, kinderen, kloosters, monniken

Lees ook:

  1. Voorkoming seksueel geweld – voorlichting aan monniken en nonnen in Bhutan
  2. Dankbaarheid – Boeddhistische monniken bieden Australische brandweerlieden gratis massages aan
  3. Condooms voor boeddhistische monniken Bhutan
  4. Isabella van Vliet over misbruik binnen Shambhala – ‘ik zal niet langer zwijgen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    18 oktober 2021 om 19:03

    “Sommige toekomstige monnikjes zijn nog maar zeven jaar oud. In hun slaap roepen ze om hun moeder en verlangen terug naar het dorp waaruit ze afkomstig zijn.”

    Een schoolvoorbeeld van waar Unicef voor staat. Unicef is het kinderfonds van de Verenigde Naties. Bhuthan is daarvan lid. Maar heeft een staatsgodsdienst: vajrayana. En daar zijn de jongetjes en meisjes die thuis niks te eten krijgen mee opgescheept. Boeddhisme in de harde praktijk en niet op het zachte meditatiekussentje.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag
    • Rotterdam Palestina Coalitie organiseert Nakba herdenking op Schouwburgplein

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.