• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » China – Rastersysteem gebruikt om ‘illegale’ religie aan te pakken

China – Rastersysteem gebruikt om ‘illegale’ religie aan te pakken

26 april 2021 door gastauteur

Het Orwelliaanse systeem om China in rasters van 100×100 meter te verdelen voor bewaking, omvat nu ook rasterbeambten die jacht maken op leden van verboden religieuze groeperingen.

Door Massimo Introvigne

Afgelopen februari werd in China aangekondigd dat rasterbeheer zal worden gebruikt om illegale religieuze activiteiten nog harder aan te pakken. Elk raster zal een “anti-xie-jiao officier” hebben, die andere CCP leden zal rekruteren in een “anti-xie-jiao vrijwilligersteam”. Uiteindelijk kunnen de teamleden verantwoordelijk worden voor kleinere “rasters binnen de rasters” en daar de anti-xie-jiao activiteiten voortzetten.

Aangezien jongere CCP-kaderleden al druk bezig zijn met andere taken in het raster, werd aanbevolen om “oudgedienden” of “gepensioneerde” partijleden aan te wijzen als anti-xie-jiao rasterofficieren en teamleden. Hun taak zou zijn om te zoeken naar elke aanwijzing dat leden van de verboden religieuze groepen die op de lijst van xie jiao staan, aanwezig zijn in het raster, in welk geval de politie zal ingrijpen, en alle burgers te bereiken met systematische anti-xie-jiao propaganda. In theorie zijn de xie jiao degenen die als zodanig op de lijst staan, waaronder de Kerk van de Almachtige God en Falun Gong. In de praktijk worden in China onder het vaandel van de strijd tegen xie jiao steeds vaker alle vormen van “illegale” godsdiensten geviseerd.

Voor degenen die niet bekend zijn met het Chinese bewakingsbeleid is het moeilijk te begrijpen hoe uitgebreid en indringend het rastermodel is. Het werd voor het eerst ingevoerd in Beijing en Shanghai in 2004, en wordt geleidelijk in het hele land ingevoerd. Onder president Xi Jinping is de invoering ervan sterk versneld. Het basisprincipe is dat bewaking door middel van technologie – die vandaag natuurlijk veel totalitairder is dan in 2004 – niet volstaat, en nooit in de plaats zal komen van bewaking door mensen. Elke straat en elk gebouw moet worden bewaakt door leden van de CCP die werken als ogen en oren van de partij.

Daartoe worden steden verdeeld in blokken, of groepen blokken, die elk ruwweg lijken op een vierkant waarvan de zijden een lengte hebben van 100 meter, hoewel er aanpassingen zijn gemaakt om rekening te houden met de verdeling van gebouwen en voor gazons en braakliggende terreinen. Elk raster heeft een rasterbeheerder met assistenten, een rasterpolitieagent, een rastertoezichthouder, een raster-CCP-secretaris, een rasterjurist die rapporteert aan de plaatselijke openbare aanklager, en een rasterbrandweerman. Grote steden hebben Chengguan (城管) die verantwoordelijk is voor het toezicht op 12 rasters, en voor het coördineren van menselijk toezicht met toezicht via camera’s, gezichtsherkenning, controle van mobiele telefoons, en kunstmatige intelligentie. Het systeem is opgezet met de steden in gedachten, terwijl de rasters op het platteland groter zijn en er aanpassingen zijn doorgevoerd.

De leiders van de CCP hebben de rasterdienst geprezen als opmerkelijk doeltreffend, en als een essentiële bouwsteen van China’s nationale veiligheid, d.w.z. van de Chinese politiestaat. Het garandeert dat elk huis of appartement onder voortdurend toezicht staat van een aantal gespecialiseerde CCP-officieren.

Nu worden er anti-xie-jiao officieren aan het net toegevoegd. Dit wijst erop dat het zoeken naar elke aanwijzing dat er illegale religieuze activiteiten plaatsvinden in particuliere woningen, of dat er gelovigen in het raster aanwezig zijn die onbekend zijn bij de Partij, een topprioriteit aan het worden is in het China van Xi Jinping.

Massimo Introvigne (1955 in Rome) is een Italiaanse godsdienstsocioloog. Hij is de oprichter en directeur van het Centrum voor Studies over Nieuwe Religies (CESNUR), een internationaal netwerk van geleerden die nieuwe religieuze bewegingen bestuderen. Introvigne is auteur van zo’n 70 boeken en meer dan 100 artikelen op het gebied van de godsdienstsociologie. Hij was de voornaamste auteur van de Enciclopedia delle religioni in Italia (Encyclopedie van de religies in Italië). Hij is lid van de redactieraad van het Interdisciplinary Journal of Research on Religion en van de raad van bestuur van Nova Religio van de University of California Press.  Van 5 januari tot 31 december 2011 was hij “Vertegenwoordiger voor de bestrijding van racisme, vreemdelingenhaat en discriminatie, met speciale aandacht voor discriminatie van christenen en leden van andere religies” van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). Van 2012 tot 2015 was hij voorzitter van het Waarnemingscentrum voor godsdienstvrijheid, dat door het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken is opgericht om problemen inzake godsdienstvrijheid op wereldschaal te monitoren.

Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/grid-system-used-to-target-illegal-religion/

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Chinees boeddhisme, Geluk, godsdienst, Mensenrechten, Politiek Tags: bewaking, CCP, China, controle, rasters

Lees ook:

  1. China – gezichtsherkenningscamera’s geïnstalleerd in onder staatstoezicht staande religieuze plaatsen
  2. Verbod op boeddhistisch drukwerk neemt in heel China toe
  3. Tibet ontoegankelijk voor journalisten en diplomaten- VS gaat Chinese ‘reizigers’ toegang tot VS ontzeggen
  4. Communistisch China verbiedt religieuze bruiloften en begrafenissen als illegale activiteit

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    27 april 2021 om 11:03

    Ik heb mensen tijdens anti covid demonstraties en onlusten horen zeggen dat we in een dictatuur leven, wat een vrijheid hebben we hier dit in vergelijk met een onmenselijk China waar je als mens niets te zeggen hebt en in het gereel moet lopen en leven en mensenschending ontkend word.
    Wees blij in een democratie te leven die ook niet geheel vlekkeloos is maar wel vrijheid geeft.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi
  • Haiku
  • In het hart van alle dingen
  • Verlichting is nat gaan
  • Het jaar 2022 – dag 137 – functioneringsgesprek

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens