• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het denkhoofd en de schrijfhand

Het denkhoofd en de schrijfhand

26 oktober 2019 door Zeshin van der Plas

Het is laat en ik kan niet slapen, overmorgen komt iemand van de vrijwilligerscentrale hier op bezoek. Weer iemand waar mee ik in onderhandeling moet. Ik vraag mij af of ik onder woorden kan brengen waarom ik mijzelf afhankelijk opstel tegenover overheidsinstanties. Ze hebben mij te kennen gegeven dat de stichting het zelf moet oplossen? Maar ik zie niet hoe? De saamhorigheid in onze samenleving is opgeslokt door regels en voorschriften.

Wij stellen geen eisen aan vrijwilligers anders is het niet vrijwillig en gaan we aan de grondbeginselen van de stichting voorbij, aan het hart van zen ‘overgave’. Dus ik stel mij afhankelijk op omdat ik de overheid serieus neem. Niet dat ik het eens ben met zijn beleid, overgave moet je dan ook niet verwarren met passieve onverschilligheid. Maar wat zou ik in zijn positie doen? Ik zou waarschijnlijk net zo opgeslokt worden door de lucht- en windhandel als zij. En ter verdediging tegen alle papieren tijgers en een stuk of twintig maskers moeten opzetten. Ik heb mij in deze hachelijke onderneming gestort omdat deze wereld van lucht- en windhandel de enige dimensie is waar de meeste mensen nog in vertoeven. Werkelijk welzijn en hart voor elkaar hebben is mystiek geworden. Mystiek wil zeggen dat je er overheen kijkt, maar het is levensgroot aanwezig en wordt niet opgemerkt. Je komt pas tot de ontdekking wat, en hoe waardevol het is als je het kwijt bent.

De huidige vrijwilligers worden emotioneel gechanteerd, want wat doe je als een hulpbehoevend familielid aan haar/zijn lot wordt overgelaten? En de waardering van verplegend personeel is “jullie zijn kanjers met het hart op de goede plek”, terwijl steeds meer van hun collega’s wegvallen. De schouders waar het nu op ligt zijn aan het bezwijken. Kan de politiek er iets aan doen? Ik denk het niet- zij zijn zelf gevangenen van hun eigen bloedserieuze politieke spel, ze zetten zichzelf net zo onder druk als zij ’de boeren, verplegend personeel, leraren, politie, enz. Het is een natuurlijk proces, deze chaos is de orde van het universum, je kunt je er tegen verzetten, boos worden of protesteren of er naar kijken en het doorgronden. Je kunt wel ergens op schelden maar als je niet snapt waarom je auto niet starten wil zal je boosheid hem niet aan de gang krijgen.

Tangen Roshi heeft in het grijze verleden een kalligrafie gemaakt, drie Japanse karakters in een cirkel. De karakters zijn: ‘Dai Shin Gyo’. Dai betekent ‘Groot’ Shin betekent ‘Hart’ en gyo betekent , Beoefenen’ Dat is mijn oefening, het oefenen groothartig te zijn, hartelijk, hartverwarmend, hart voor de zaak hebben, het hart op de goede plaats hebben, enz, enz. Dit is mijn oefening en daarom stel ik mij afhankelijk op. Ik stel mij afhankelijk op omdat ik afhankelijk van alles ben, ik ben afhankelijk van mijn lichaam en van alles wat zich buiten mijn lichaam bevindt. Maar…wie is het die zich afhankelijk opstelt? De werkelijke les van de Groot hart beoefening is jezelf vergeten, totaal, geen voor of tegen, nog afhankelijk nog zelfstandig. Only doing, zonder uitzicht op resultaat.

O ja, het wordt ondertekend door Zeshin.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Zen, Zeshin van der Plas Tags: groot hart, overheid, Tangen roshi, verstrikt, vrijwilligers, zeshin, ziel

Lees ook:

  1. Zeshin – kon het altijd maar zo blijven
  2. Zeshin – Thuis is waar je hart is
  3. Zeshin – Buiten woorden en geschriften om
  4. Testament

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    27 oktober 2019 om 10:34

    Zeshin. Wijze woorden,Boedha waardig. Mooi.

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
11 feb
Introduction session - Retreat Faith in Times of Change
11 feb 23
12 feb
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
12 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Bhikkhu
    • Boeddhisme en hulpverlening
    • Een stomme film over een stom doek; cursus beeldspraak voor non-dualisten
    • Het jaar 2023 – dag 39 – ziekzwakmisselijk (3)
    • Redactiestatuut en redactieformule – pijlers van het BD

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens