• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Sogyal rinpoche (Lakar) (72) overleden in Thais ziekenhuis

Sogyal rinpoche (Lakar) (72) overleden in Thais ziekenhuis

28 augustus 2019 door de redactie

De oprichter van de internationale boeddhistische organisatie Rigpa, Sogyal rinpoche (72) (Sogyal Lakar) is begin van de middag in een Thais ziekenhuis na een longembolie overleden. Zijn situatie verslechterde in de loop van de dag in die mate dat de artsen zijn hartfunctie niet konden herstellen. Sogyal was in het ziekenhuis opgenomen om behandeld te worden voor darmkanker. Zijn overlijden kwam vrij onverwacht, maar was ‘in zekere zin toch vredig en sereen’, zo staat in een verklaring van de organisatie. Bij zijn sterven was Sogyal omringd door hechte en liefdevolle studenten, zo staat in de verklaring

Sonam Gyaltsen Lakar werd in 1947 in Kham, Tibet, geboren. Hij was onder meer de co-auteur van het Tibetaanse Boek van leven en sterven. In 2017 beschuldigden acht van zijn voormalige studenten hem in een openbare brief van jarenlang fysiek, seksueel en machtsmisbruik. Sogyal was toen al ernstig ziek en werd geopereerd en behandeld in Thailand.

De acht prominente voormalige volgelingen uit de inner circle van de boeddhistische leraar Sogyal rinpoche beschuldigen de spirituele leider van de internationale boeddhistische organisatie Rigpa van het fysieke, emotionele, psychische en seksueel misbruik van zijn leerlingen, het honderden keren mishandelen van zijn volgelingen, met blijvend letsel en zijn ‘verkwistende, vraatzuchtige en genotzuchtige levensstijl.’

‘Uw publieke gezicht is dat van wijsheid, vriendelijkheid, humor, warmte en mededogen. Maar privé is uw handelwijze, de wijze waarop u zich achter de schermen gedraagt, uiterst zorgwekkend en verontrustend. Enkelen van ons hebben de afgelopen jaren hun zorg over dit gedrag tegenover u uitgesproken, maar u heeft daarin geen verandering gebracht’, schrijven de acht op veertien juli 2017 aan Sogyal Lakar, die ze bewust bij zijn eigen naam noemen, zonder de in het boeddhisme eervolle toevoeging rinpoche (kostbaar juweel).

Omdat Sogyal de hoogste autoriteit in de orde van Rigpa is en door anderen binnen zijn organisatie niet gecorrigeerd kan worden op zijn gedrag, is een afschrift van de brief ook gestuurd aan de Dalai Lama en Tibetaanse lama’s binnen Rigpa en ruim duizend leden van de ‘Dzogchen Mandala’, een kring van ‘gevorderde’ leerlingen.

Sinds de jaren negentig werd Sogyal beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag en mishandeling van meest jonge vrouwelijke volgelingen. Volgens de ondertekenaars misbruikte Sogyal zijn positie als leraar al decennialang om jonge vrouwen te werven, die hij met dwang, dreigementen en manipulatie tot het verlenen van seksuele gunsten beweegt.

De ondertekenaars noemden het ‘onethisch’ dat hun eigen financiële bijdragen en die van anderen niet, zoals gesuggereerd wordt, zijn ingezet voor het verspreiden van de ‘dharma‘, maar voor het in stand houden van Sogyals luxueuze levensstijl: ‘Houd alstublieft op met dit valse bestaan. Schaamt u zich niet voor uw gedrag, breng het dan zelf aan het licht. Laat ook andere leerlingen zien wie u werkelijk bent, zodat zij geïnformeerd genoeg zijn om zelf te bepalen of u in hun ogen de juiste leraar bent.’

Foto Sogyal-Rinpoche-foto-Pedro-Rocha-Flickr CC.

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Tibetaans boeddhisme Tags: Lakar, misbruik, overleden, Rigpa, Sogyal Rinpoche, studenten, Thailand, ziekenhuis

Lees ook:

  1. Damcho Dyson – ‘flashbacks van geweld en verbale misbruik door Sogyal rinpoche’
  2. Rigpa International – onderzoeken welke stappen er nodig zijn
  3. Onderzoeker – Rigpa dient zich te distantiëren van Sogyal Lakar
  4. de Boeddhistische blik – Guru in Disgrace    

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jean Depesser zegt

    28 augustus 2019 om 20:53

    Met zo’n karma… dat belooft niet veel goeds voor zijn reincarnatie… komt ongetwijfeld terug als een strontvlieg…

    • Joop Ha Hoek zegt

      28 augustus 2019 om 21:16

      Wie zonder zonden is werpe de eerste steen.

      • Zeshin zegt

        29 augustus 2019 om 18:42

        chapeau Joop

    • Bolletje zegt

      30 augustus 2019 om 11:50

      Dat heb ik soms met dat karma en reïncarnatie. Wat is daarvan gemeend? Natuurlijk wordt je geen vlieg, als je wrede dingen doet. Dat mensen dat écht denken, is beyond me. En wie zegt dat het ‘erg’ is, om een vlieg te zijn. We zijn nooit vliegen geweest. Misschien is het wel heel fijn, om een vlieg te zijn.

      • Jean Depesser zegt

        30 augustus 2019 om 17:01

        Vliegen leven doorgaans niet lang … en, volgens het boeddhisme, duurt het als vlieg veeeeeeeeeel langer vooraleer je de cyclus van leven en sterven kunt doorbreken. Samengevat: zolang hij maar niet als mens terugkeert en opnieuw hetzelfde misselijkmakende gedrag maar niet meer kan vertonen…of om het op christelijke manier te verwoorden: may he burn in hell!

  2. Joost zegt

    29 augustus 2019 om 11:03

    Ik denk inderdaad ook, mr Depesser kan beter met zn eigen karma bezig zijn.

  3. G.J. Smeets zegt

    29 augustus 2019 om 12:52

    De leraar is dood, definitief uit zijn lijden verlost. Zijn (ex)leerlingen leven. Moge het hen goed gaan.

  4. Seva Randeep Singh zegt

    30 augustus 2019 om 16:08

    Ik denk dat hijzelf heel erg heeft gezeten met wat hij in het leven gedaan heeft. Spiritueel gezien zijn ziekten aan de darmen de oorzaak van dingen niet goed los kunnen laten. Zijn geweten heeft hem ziek gemaakt(karma). We kunnen er alleen compassie voor hebben. “God hebben zijn ziel”, zegt de Christen in me.

    • Jean Depesser zegt

      31 augustus 2019 om 03:52

      Na alles wat er over deze zaak is verschenen kunnen we maar 1 ding vaststellen: hij had geen geweten! Dus kan het hem ook niet hebben ziekgemaakt! Net als alle katholieke priesters die kinderen hebben misbruikt: totaal geen schuldbesef!

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is geen metenschap
  • Het jaar 2022 – dag 181 – boeren
  • Kloof tussen boekenrecensenten en lezers – auteur plaatst advertenties in NRC
  • Vrijdag Zindag – Arbeidsmigrant
  • Halte Hertenkamp, aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens