• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

de Boeddhistische blik – Guru in Disgrace    

12 december 2020 door de redactie

Documentaire van Jaap Verhoeven over hoe de ongekend populaire boeddhistische leraar Sogyal Rinpoche van zijn voetstuk viel na beschuldigingen van seksueel misbruik en geweld door een aantal van zijn leerlingen.

In 2017 werd de boeddhistische wereld opgeschrikt door een open brief waarin Sogyal Rinpoche werd beschuldigd van fysieke, psychische en emotionele mishandeling en seksueel misbruik van studenten. De brief sloeg in als een bom. Wereldwijd zegden veel studenten hun vertrouwen en lidmaatschap op. Zijn boeddhistische gemeenschap viel uiteen in voor- en tegenstanders. Sogyal trad terug als leraar en vluchtte naar Thailand, waar hij in 2019 overleed.

In deze film horen we getuigenissen van slachtoffers over het stelselmatige misbruik van Sogyal. Hoe is het mogelijk dat er een cultuur ontstaat waarin het misbruik zo lang heeft kunnen voortbestaan? Wat heeft het voor hen persoonlijk betekend en hoe heeft het hun kijk op het boeddhisme beïnvloed? En hoe voorkomen we herhaling in de nabije toekomst? Sogyal is immers niet de eerste leraar in de boeddhistische traditie die zich schuldig maakt aan misbruik.

De Boeddhistische Blik: Guru in Disgrace, op zondag 13 december om ca. 15.00 uur op NPO2

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: De boeddhistische blik, Filmbespreking, Geluk, Media, Nieuws Tags: guru in disgrace, Jaap Verhoeven, macht, seksueel misbruik, Sogyal Rinpoche, studenten, Thailand

Lees ook:

  1. Damcho Dyson – ‘flashbacks van geweld en verbale misbruik door Sogyal rinpoche’
  2. Stokoude roshi Joshu Sasaki verdacht van vijftig jaar seksueel misbruik
  3. Sogyal rinpoche (Lakar) (72) overleden in Thais ziekenhuis
  4. BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bolletje zegt

    12 december 2020 om 11:07

    Het probleem is niet die Goeroe. Het probleem is dat mensen schapen zijn en hem dan op een voetstuk zetten. Vrij letterlijk. Waar ik dan misselijk van word. Misschien past dat bij de Aziatische cultuur. Kijk, het probleem met Sogyal was ( wat mij betreft ) niet dat hij graag dronk en vele vriendinnen had. Want ja, daar ga je zelf over. De heer heeft zo zijn privéleven. Het probleem is dat hij mensen pijn deed. Dát is het probleem. Maar, de mensen hebben hem wel die ruimte gegeven. De mensen hebben het ademruimte gegeven allemaal. Sogyal is slechts een uitwas van die cultuur van conformisme.

  2. Henk Molenaar zegt

    12 december 2020 om 19:24

    Mensen die bij geboorte door politiek al als heilig worden gezien is een vorm van ernstige corruptie (en mishandeling). Het draait alleen om macht en geld. Als deze mensen vervolgens zelf denken dat ze heilig zijn, en daardoor zich alles denken te kunnen permitteren dan heb je een groot probleem. Als je leerling wilt worden bij sommige saddhu’s in India, dan kijken ze eerst naar je buik. Als daar een bolling heeft plaats gevonden dan heb je geen discipline en derhalve niet geslaagd voor de test. Bolle geestelijken dus per definitie wantrouwen, zoals ook dhr. Lakar.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 63 – deugniet
  • Levenslijn voor Nepalese studenten in boeddhistische tempel in New York
  • Greenpeace – Waterstofcoalitie presenteert pact voor nieuw regeerakkoord
  • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (44)
  • Boeken – Natuurvervaging – en de strijd om wat natuurlijk is

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens