• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » de Boeddhistische blik – Guru in Disgrace    

de Boeddhistische blik – Guru in Disgrace    

12 december 2020 door de redactie

Documentaire van Jaap Verhoeven over hoe de ongekend populaire boeddhistische leraar Sogyal Rinpoche van zijn voetstuk viel na beschuldigingen van seksueel misbruik en geweld door een aantal van zijn leerlingen.

In 2017 werd de boeddhistische wereld opgeschrikt door een open brief waarin Sogyal Rinpoche werd beschuldigd van fysieke, psychische en emotionele mishandeling en seksueel misbruik van studenten. De brief sloeg in als een bom. Wereldwijd zegden veel studenten hun vertrouwen en lidmaatschap op. Zijn boeddhistische gemeenschap viel uiteen in voor- en tegenstanders. Sogyal trad terug als leraar en vluchtte naar Thailand, waar hij in 2019 overleed.

In deze film horen we getuigenissen van slachtoffers over het stelselmatige misbruik van Sogyal. Hoe is het mogelijk dat er een cultuur ontstaat waarin het misbruik zo lang heeft kunnen voortbestaan? Wat heeft het voor hen persoonlijk betekend en hoe heeft het hun kijk op het boeddhisme beïnvloed? En hoe voorkomen we herhaling in de nabije toekomst? Sogyal is immers niet de eerste leraar in de boeddhistische traditie die zich schuldig maakt aan misbruik.

De Boeddhistische Blik: Guru in Disgrace, op zondag 13 december om ca. 15.00 uur op NPO2

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: De boeddhistische blik, Filmbespreking, Geluk, Media, Nieuws Tags: guru in disgrace, Jaap Verhoeven, macht, seksueel misbruik, Sogyal Rinpoche, studenten, Thailand

Lees ook:

  1. Damcho Dyson – ‘flashbacks van geweld en verbale misbruik door Sogyal rinpoche’
  2. Stokoude roshi Joshu Sasaki verdacht van vijftig jaar seksueel misbruik
  3. Sogyal rinpoche (Lakar) (72) overleden in Thais ziekenhuis
  4. BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bolletje zegt

    12 december 2020 om 11:07

    Het probleem is niet die Goeroe. Het probleem is dat mensen schapen zijn en hem dan op een voetstuk zetten. Vrij letterlijk. Waar ik dan misselijk van word. Misschien past dat bij de Aziatische cultuur. Kijk, het probleem met Sogyal was ( wat mij betreft ) niet dat hij graag dronk en vele vriendinnen had. Want ja, daar ga je zelf over. De heer heeft zo zijn privéleven. Het probleem is dat hij mensen pijn deed. Dát is het probleem. Maar, de mensen hebben hem wel die ruimte gegeven. De mensen hebben het ademruimte gegeven allemaal. Sogyal is slechts een uitwas van die cultuur van conformisme.

  2. Henk Molenaar zegt

    12 december 2020 om 19:24

    Mensen die bij geboorte door politiek al als heilig worden gezien is een vorm van ernstige corruptie (en mishandeling). Het draait alleen om macht en geld. Als deze mensen vervolgens zelf denken dat ze heilig zijn, en daardoor zich alles denken te kunnen permitteren dan heb je een groot probleem. Als je leerling wilt worden bij sommige saddhu’s in India, dan kijken ze eerst naar je buik. Als daar een bolling heeft plaats gevonden dan heb je geen discipline en derhalve niet geslaagd voor de test. Bolle geestelijken dus per definitie wantrouwen, zoals ook dhr. Lakar.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Verlichting is geen eitje
    • Het jaar 2022 – dag 226 – raamklimmer
    • ‘Weet u hoe lang levenslang is?’
    • ‘Een boeddhistische geestelijk verzorger, wat is dat in hemelsnaam?’
    • Halte Hertenkamp – ’t Vèèn…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens