…
Zeshin – onder de bekoring
…
Home » Columns » Zeshin van der Plas » Pagina 9
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
‘Iedereen was er mee bezig, ijverig klutsend zag je her en der monniken groene poederthee slurpen. De attributen voor de theeceremonie waren nogal prijzig dus maakte ik mijn eigen bamboelepeltje.’
Lees meer over Zeshin – Soyokaze zacht briesje, Yokaze avondbriesje
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
Afgelopen zondag hadden we in ons zencentrum in Bemmel open huis en tijdens de laatste meditatieles zat de meditatiehal helemaal vol. Tot mijn grote verbazing zaten er ook een stuk of 4 kinderen in de hal.
Lees meer over Zeshin – Een moeder is een sukkelaar in de mist
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
Zen bestaat niet alleen uit zitten op een kussentje, zen werkt door in je dagelijkse leven, en gaat over in balans komen. Al deze regels en voorschriften helpen je daar bij. Kiku zijn de verkeersregels van zen.
Lees meer over Zeshin – kiku-regels voor de dagelijkse routine
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
Nu weet ik niet wat deze eeuwenlange ongelijkheid voor invloed op onze genen heeft, maar het is een feit dat er een verschil is in de hersenen, hormonen, chromosomen en het lichaam. Maar ondanks dat zijn ze volledig gelijkwaardig, 5 x 20 cent is even veel als 2x 50 cent, het is anders maar evenveel waard.
Lees meer over Zeshin – Vrouwen en mannen binnen het boeddhisme
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
Choka en banka- de weg van het hart.
Lees meer over Zeshin – choka en banka – de dagelijkse tempelceremonies
door Zeshin van der Plas
door Zeshin van der Plas
De grondlegger van de Daruma-zen is Dainichi Nōnin, die leefde in de 12e eeuw. Hij was monnik binnen het Tendai boeddhisme. maar kreeg twijfels omtrent de leer dat de mens van nature Boeddha is. Hij vroeg zich namelijk af: ‘Als de mens al van oorsprong Boeddha is, waarom zoekt hij dan verlichting en oefent hij zich spiritueel?