Ontwaak als een leerling die voor het eerst naar school gaat,
leg een smetteloos vel wit papier op je tafel
om verslag van de dag te doen
en laat het aan het eind van de dag achter als een paar oude versleten schoenen.
Columns
Guy – dhammazaadjes – Transformatie
Mijn geconditioneerde cocon heb ik verlaten. Mijn verlangen getemd. Mijn afkeer geluwd. Als een slang ben ik uit mijn huid gegroeid. Mijn leven op orde gebracht. Opmerkzaamheid én gelijkmoedigheid in mijn banier geschreven. Sati en Upekkha. Vipassana.
Een rolmodel en een mystica: Etty Hillesum
Het dagboek van Etty Hillesum is wat mij betreft onverminderd actueel. Want Auschwitz is geen voltooid verleden tijd. Gemarteld, vervolgd en gemoord wordt er as we speak volop in deze wereld. We kennen de schuldige landschappen.
Het jaar 2024 – dag 121 – labelmaffia
Eco en de eco reisbureaus. Twee zaken.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Het jaar 2024 – dag 120 – herdenken
De dodenherdenking en het overdraagbare verdriet.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Waar eindigt de aarde en begint de hemel?
Hoe vertelde je, nog niet zo lang geleden, een klein kind dat het zijn broertje verloor? Bijvoorbeeld door te zeggen: ‘Je broertje is naar de hemel gegaan.’ Nu zouden we eerder een rationele uitleg moeten bedenken. ‘Je broertje is niet meer op aarde. Maar we kunnen nog wel aan hem denken.’ Ons kleine kind zal dan vragen: ‘Maar als mijn broertje niet meer op aarde is, waar is het dan?!’ Ons kleine kind brengt ons meteen weer bij af, wie niet meer op aarde is, moet logischerwijze toch in de hemel zijn? Of is er nog een andere plek?
Taigu – Christenboeddhisme wordt ondergewaardeerd
Wat staat er centraal in de dharma, het naleven van een verhaal over een mythische boeddha en zijn pad, of het doen verminderen van het lijden in de wereld? Er zullen mensen zijn die menen dat het eerste leidt tot het tweede. Maar wat als je zo druk bezig bent met je in alle mogelijke bochten draaien om het eerste te doen, dat je er in de praktijk niet in slaagt het tweede te bereiken?
Guy – dhammazaadjes – Ariya-puggala
Een kalyanamitta vraagt me wat onder een ‘ariya-puggala’ moet verstaan worden.
Wil het échte sanghalid opstaan?
Het ideaalbeeld van een gemeenschap van Slimmeriken/Arya’s, ook in het vorige tweeluik benoemd, vind je ook hier terug. Maar nu, heel wat jaren na die eerste schrijfsels en heel wat eelt op de ziel verder, ben ik een stuk genuanceerder geworden over de realiteit. Ook binnen sangha’s in het Westen zie je bij vlagen gedrag als (positieve) groep, met allerlei modevlagen en elkaar (en vooral de leraren) napraten.
B’eter Caponata van restjes
Achter ons lag een lang weekend vol feestelijkheden: onze jongste was jarig. Voor ons lag een 11-daagse voorjaarsvakantie, waarin ik hoop om eindelijk mijn batterijtjes weer op te laden en mijn weerstand te verhogen, met behulp van natuur, lentezon, rust en warmte. Maar nu moest de koelkast van restjes ontdaan worden.
Boeddha? Wie is dat? Het onderzoek (3)
Myrthe Volleberg: “Iedereen kan een stukje boeddhisme gebruiken”.
Het jaar 2024 – dag 117 – groenmuur
De poepschutting en het uitzicht.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Kijken door de ogen van de Boeddha
Ik zeg altijd: als je een vlinder wilt zijn zal je toch eerst door het stof moeten kruipen. Er bestaat geen vlinder naast de rups. Er zijn mensen die geloven in een innerlijke boeddha maar dat is volstrekte onzin. Je hebt geen twee geesten. De ene in de knoop met zichzelf en de andere vrij.
VrijdagZindag – Het bestaat niet
De wetenschap kan nog steeds gezaghebbend bepalen wat, rationeel gedacht, echt werkelijk is. Maar als mensen de grens overgaan naar het Land van de Onbeperkte Betekenisgeving, is alles mogelijk. Illusies, zoals dit brilletje, mogen er zijn. En bijvoorbeeld ook mythische cyclopen of Minions.
Het jaar 2024 – dag 116 – haatkamer
Geen wet kan haat tegengaan.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Alles is geest
Wanneer ik mediteer, denk ik telkens weer: “hoe saai, al die gedachten en reacties in mijn geest, hoe vervelend toch al die krampen en kriebels in mijn lichaam.” Tot ik besef: ook dat is een gedachte.
Guy – dhammazaadjes – Woorden
Woorden refereren uitsluitend in schijn én volgens conventie naar bestaande dingen. Woorden zijn de werkelijkheid niet: ze wijzen slechts naar ‘een’ werkelijkheid, maar ‘de’ werkelijkheid zijn ze absoluut niet.
Weg naargeestigheid!
Vergeet de donkere winter, de oorlogen en ellende, het groeiende ongeduld en onbegrip, het wij tegen zij…
Kundalini, het addertje dat mij een warm hoofd bezorgde
Het was op een zondagmiddag dat ik in mijn woonkamer de hevige gewaarwording kreeg dat er vanuit mijn stuitje een bal hete energie via mijn ruggengraat opsteeg naar mijn hoofd. Ik was niet onder invloed en hoorde op dat moment geen stemmen. Weldra werd de sensatie onaangenaam. Ik kreeg het bloedheet, werd duizelig.
Het jaar 2024 – dag 114 – zeehond
De zeehond zou nu een krijgshond zijn.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Gesloten jeugdzorg – ‘Pijnprikkels toedienen is gedragsgestoord’
Er komen regelmatig misstanden in de jeugdzorg in het nieuws, vaak betreft het de residentiële jeugdzorg en Jeugdzorg-plus, waar kinderen wonen in combinatie met behandeld worden. Jeugdzorg-plus is gesloten variant. Maar ook in de jeugd-beschermingsketen in het algemeen gaat veel mis. Ouders en kinderen voelen zich regelmatig geïntimideerd en onvoldoende gehoord door hulpverlener. Ze hebben het idee dat hulpverleners vooral met elkaar praten over de ouders en het kind in plaats van een dialoog aangaan met de kinderen en hun ouders.
Het jaar 2024 – dag 113 – knieonwel
Het is mij fysiek onmogelijk om kniebuigingen te maken, en ik wil het ook niet.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Taigu – En vergeef ons onze schulden
Hij dacht opnieuw even na en schreef bij wijze van slotsom de woorden neer: “En vergeef ons onze schulden, zoals wij ook anderen hun schulden vergeven.”
Royal Ambrosia: Three Great Perfection Tantras for the King
Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen. Christopher identificeerde zich vanaf het begin met de Rime Non-Sectarische beweging.