• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2020 – dag 286 – koeslaaf

Het jaar 2020 – dag 286 – koeslaaf

13 oktober 2020 door Joop Ha Hoek

Nederland draait op zuivel. Ik drink al jaren geen melk van een dier meer. Koeien en geiten en andere dieren met een uier worden als slaven door veehouders uitgebuit en moeten dagelijks gemolken worden voor hun gewin en om niet te exploderen. Stel je voor dat zwangere mensenvrouwen na de geboorte van hun kind gedwongen worden om melk te blijven produceren. En dat is toch wat er gebeurt bij die zogenoemde melkkoeien.

Na de geboorte van hun kalf- dat vaak direct wordt weggehaald bij de moeder, blijven ze melk geven omdat ze elke dag worden gemolken. Uitgemolken eigenlijk. Ze worden niet gezien als dieren maar als productie-eenheden. Gaan ze minder melk geven dan gaan ze naar het abattoir. Een enkele oudere koe mag blijven leven. Ik las ooit ergens dat er in elke liter melk wel een vingerhoedje pus zit van de ontstekingen.

Zondagavond keek ik naar De boer van de toekomst een documentaire van Rob van Hattum en uitgezonden door de VPRO. De lockdown van dit jaar heeft laten zien hoe kwetsbaar ons voedselsysteem is. In de docu werd het invoeren van biodiversiteit belicht, het ene gewas beschermt en stimuleert het andere naastgelegen gewas.  De ui beschermt de peen. In de toekomst zullen robots als lichte tractors worden ingezet om het land te bewerken en te oogsten. Ze zijn goedkoper dan de zware landbouwmachines van nu die al gauw vele tonnen kosten en de bodem in mekaar drukken en voor droogte op de akkers zorgen. De lichte machines worden steeds intelligenter en worden nu al in kassen ingezet om paprika’s te plukken. Er waren beelden te zien van een proeftuin van de Universiteit Wageningen waar boeren zich konden laten informeren over hun toekomst. Drones die de gewassen controleren. De boer krijgt meer tijd om andere dingen te doen.

Ik zag een drijvende stal in een water in Rotterdam met koeien, het eten dicht in de buurt, zonder lange, vervuilende transportlijnen. Tja, ook die koeien moeten gemolken worden. Maar het gaat om de filosofie: eten telen in de stad. Dat drijvende melkveebedrijf is voor veel stedelingen ook een eerste kennismaking met de koe.  Ik zag ‘flatgebouwen’ in een stad, enorme kwekerijen, luchtdicht van de buitenwereld afgesloten, waar groenten en kruiden werden gekweekt voor de omwonende burgers. Onbespoten. En dat is fijn want in de docu werd ook belicht dat 98 procent van ons voedsel met chemicaliën bespoten wordt, ook dat waarvan vegetarische producten worden gemaakt.

De meeste belangstelling had ik voor vegetarische slager Jaap Korteweg, vroeger een fervent vleesch eter, nu de stichter van een eigen, en inmiddels aan Unilever verkocht bedrijf De vegetarische slager, met vleesopvolgers, geen vervangers, lees ik op hun site.

Jaap wil dieren, met name koeien zo begreep ik, weer hun vrijheid terug geven, een eind maken aan hun horige bestaan als melkproducent. Hij kocht met dat doel voor ogen een laboratorium op waar nu  in ketels en kolven wordt geëxperimenteerd met gras en een gen van een koe, zo begreep ik, om er zelf melk te maken. Nu nog moeten de koeien het gras eten om melk te kunnen geven. Het dier moet uit de voedselketen, vindt Korteweg. Hij vindt het haalbaar dat straks van het gras en de gen in plaatselijke melkbrouwerijen kazen en andere melkproducten worden gemaakt, zonder smaakverlies, belooft hij.

Gaan de koeien dan helemaal verdwijnen? Dat niet. Hij ziet een toekomst voor ze als wilde runderen op meer uitgestrekte landschappen, zoals het vroeger was, voordat de mens zich meester maakte van deze dieren. Voor de melk zijn ze niet meer nodig.

Nu de bevrijding van de kippen nog.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dierenwelzijn, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek, Milieu, Natuur, Voedsel, Zorg Tags: bevrijding koeien, biodiversiteit, drones, Jaap Korteweg, koeien, Rotterdam Flevopolder, Universiteit Wageningen, Vegetarische Slager

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 191 – weerboer
  2. Hoe gaat het écht met de bijen – NBV organiseert webinar
  3. Het jaar 2019 – dag 224 – guur
  4. Nederlandse Bijenhoudersvereniging investeert op World Bee Day in biodiversiteit

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    14 oktober 2020 om 08:15

    Albert Heijn is het niet met je eens. De tv toont dagelijks hun kiloknallende aanbiedingen rauwe, bloederige hompen van een voorheen levens wezen. Gelukkig heb ik bij reclame altijd het geluid uitstaan.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen natuurlijk en onnatuurlijk vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens