• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (13)

Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (13)

1 oktober 2020 door Rob van Boven en Luuk Mur

Er zijn mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank, er zijn daklozen, mensen die nauwelijks rond kunnen komen, mensen die in achterstandswijken wonen. In sommige wijken is een opeenstapelingen van problematiek en in andere wonen welgestelden, waar mensen twee goede inkomens hebben. Ze wonen in mooie huizen, beleven materieel comfort en kunnen recreëren zo vaak ze willen. In deze wereld hoeven de kinderen zich niet bezig te houden met wat iets kost en bezoeken goede opleidingen. De ouders weten dat we in een meritocratie leven en dat betekent ”what you learn is what you earn.

Geld verdienen, een carrière hebben, wordt belangrijker gevonden dan bewustzijn, introspectie en reflectie. Mensen hebben door hun goede afkomst, hun specifieke intelligentie, een goede opleiding kunnen doen en zijn tevreden over hetgeen ze bereiken en hun kinderen zullen bereiken. Het politiek establishment verkeert in deze groep. Iedereen heeft zijn n=1 geloof, maar daarnaast zijn er subculturen met overeenstemmende ervaringen en in de subcultuur van welgestelden gelooft men dat het hun eigen verdienste is waardoor men succes heeft. Hun privileges zien ze als ‘loon na werken’ en daardoor geloven ze dat ze van meer waarde zijn dan de ‘anderen’.

Ze gaan vooral met elkaar om, maar hebben wel een mening over andere mensen die in de slechte buurten wonen. Ze vinden wat van hun politieke standpunten en hun cultuurbeleving, die ze het liefst door politieke heropvoeding zouden veranderen. Als iemand geen huis kan krijgen, omdat de laatste huizen met voorrang vergeven zijn aan asielzoekers en ze hier verontwaardigd over zijn, vinden ze dit een moreel verwerpelijke reactie. Mensen die van migratie een discussiepunt willen maken, worden wantrouwend bekeken en belachelijk gemaakt. Liever verblijft men in de comfortzone van de moreel ‘superieure’ standpunten.

Zoals er bij een individu een splitsing kan plaatsvinden in het ‘zelf’ bij een onoplosbaar emotioneel conflict, is er sprake van een splitsing in onze samenleving. In een kind kan je twee aspecten onderscheiden, een kwetsbaar deel, onze eigenheid en een daadkrachtig deel, de strateeg in ons. Als een kind niet voldoende krijgt wat het nodig heeft zoals een welkom ervaren voor wie het is, wordt het leven complex voor een kind. Er ontstaat een disharmonie in het kind tussen de daadkracht en de kwetsbaarheid. Om in een dergelijke omstandigheid veiligheid te bewerkstelligen moet het zich vanuit daadkracht distantiëren van eigen kwetsbaarheid. Eigen kwetsbaarheid moet dus ontkend worden. Iemand die dat zo geleerd heeft, kan als volwassene dit interne conflict externaliseren door een afkeer te ervaren van mensen die hun kwetsbaarheid kenbaar maken. Hierdoor kunnen we het conflict beleven alsof we er geen deel aan hebben.

In onze samenleving vindt ook een splitsing plaats. De boze en verontwaardigde reacties van de ‘verliezers’ worden als niet bij ons behorend afgesplitst, zodat er niet meer mee omgegaan hoeft te worden. De kansarme ander voor wie het luxueuze leven niet haalbaar is, wordt een figuur waar we niet meer mee willen vertoeven. Er wordt niet de moeite genomen voor weloverwogen discussies over standpunten. De politieke partijen die hun geluid wel laten horen mogen niet meeregeren. Van alle vormen van discriminatie komt die van andersdenkenden het vaakst voor. De welgestelden dissociëren zich van de problemen van de mensen die minder kansen hebben en omdat dit al millennia plaatsvindt, is het een chronische structuur geworden. Iemand met een gespitst ‘zelf’ functioneert niet goed, een samenleving met een groep met privileges, invloed en goede netwerken en een gedissocieerde groep andersdenkenden functioneert ook niet optimaal. Ook de groep met de privileges heeft problemen. De betekenis van hun leven denken ze gevonden te hebben in luxueus leven, consumeren en meedoen met de andere geslaagden, hun zelf is gevuld in materiele zin, maar er is onvoldoende verbondenheid en er is geen diepgang. De vraag wat de zin van het leven is wordt vermeden.

Als een deel van de samenleving buitengesloten wordt, dan zijn hun opvattingen niet verdwenen. Het gevaar is dat door hogedruk opvattingen extremer worden, met mogelijk onbeheersbaarheid als resultaat. Dat moeten we na vier jaar Trump toch weten. Alleen door serieus in gesprek te blijven met elkaar kan verdere sociale ontwrichting voorkomen worden. Fundamentalisme begint met het voorschrijven van wat anderen moeten denken en doen. Het mooie van een goed werkende democratie is dat iedere invalshoek aan bod mag komen.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Onderwijs, Pakhuis van Verlangen, Politiek, politiek leider zoektocht Tags: bewustzijn, buitengesloten, carriere, daklozen, geld verdienen, Luuk Mur, Rob van Boven, voedselbank

Lees ook:

  1. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (10).
  2. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (11)
  3. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (14)
  4. Mijmeringen over bewustzijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ron Zoetmulder zegt

    1 oktober 2020 om 15:04

    Heel mooi, laten we een nieuwe politieke partij oprichten die fatsoen en wijsheid laat samengaan. “Puur” lijkt mij een goede naam. Wie doet mee om oprechte vriendelijkheid, mededogen, altruïsme en een basisinkomen te realiseren?

  2. G.J. Smeets zegt

    1 oktober 2020 om 16:36

    Rob & Luuk
    in de laatste alinea stellen jullie

    “Het mooie van een goed werkende democratie is dat iedere invalshoek aan bod mag komen.”

    Tja, geen enkele democratie is opgewassen tegen de fysische (klimaatverandering), biologische (ecologische aftakeling) en socio-geografische (massa-emigratie) feiten. Als je dat onder ogen ziet is het ijdel om te zoeken naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt. Er staat anno 2020 echt iets anders op het spel dan ‘democratie’ of ‘goed gesprek.’ En tussen haakjes, iemand als Trump is het resultaat van de USA twee-partijen democratie, net als de malloten van splinterpartijen in de de NL Tweede kamer. Iets beters dan democratie weet ik niet maar ik weet wel dat geen enkele democratie opgewassen is tegen de werkelijke problemen anno 2020. En dan laat ik de massale des-informatie op social media nog maar buiten beschouwing.

  3. Piet Nusteleijn zegt

    2 oktober 2020 om 09:48

    Ron, geen nieuwe partij…we zijn al lid van “puur”. Hoe?
    Zoals een wolk lid is van de hemel. En dat is geen partij.
    Maar als de politieke partij Puur op de verkiezingslijst komt, dan stem ik graag op de lijstduwer Ron Zoetmilder.

  4. Luuk Mur zegt

    2 oktober 2020 om 10:01

    Reactie op G.J. Smeets:

    Volgens mij hebben de huidige wereldproblemen niet te maken met de ‘Democratie’, maar met bewustzijn. De meeste politici zijn overlevers en leven vanuit egoïstische doelstellingen en blinken daardoor helaas niet uit in ‘wij-bewustzijn’. Of de resultaten van de democratie positief of negatief zijn, hangt volgens mij af van de mate waarin we ons verbonden voelen met het grotere geheel.

    • G.J. Smeets zegt

      2 oktober 2020 om 18:05

      Luuk, je zegt
      “Volgens mij hebben de huidige wereldproblemen niet te maken met de ‘Democratie’, maar met bewustzijn.”

      Het leeuwendeel van klimaatverandering, ecologische aftakeling, massa-emigratie en verspreiding van des-informatie komt voor rekening van de democratieën USA en Europa.
      De ironie is dat het besef van ‘verbondenheid met het grote geheel’ (jouw woorden) juist in die democratieën het duidelijkst gearticuleerd is. Denk aan Club van Rome sinds 1970, denk aan de ecologie als wetenschappelijke info-bron, denk aan dichters als Ter Balkt in NL of literatoren als James Baldwin in USA.

      Je zegt ook:
      “Of de resultaten van de democratie positief of negatief zijn, hangt volgens mij af van de mate waarin we ons verbonden voelen met het grotere geheel.”

      Gevoel is een psychologisch ding. Het grotere geheel (jouw woorden) is niet geïnteresseerd in gevoelens, enkel in konkreet gedrag van de deelnemers. Systeem-psychologen weten dat toch ook wel?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • XR in actie tegen KLM
    • De virtuele denkster 425
    • Dick – Wat wij werkelijk zijn
    • De levenstocht, een visualisatie (3)
    • B’eter – Klimaatinstorting en raapsteeltjes

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens