• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Politiek » Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (10).

Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (10).

28 augustus 2020 door Rob van Boven en Luuk Mur

In onze vorige bijdrage concludeerden we dat de verregaande balansverstoring tussen individualisering en verbondenheid het probleem is van deze tijd. In onze samenleving geloven we dat verbondenheid verstorend werkt ten aanzien van het individualiseren. We hebben een verdeeld zelf, met een natuurlijke levensopvatting en een geleerde levensopvatting. We zijn gaan geloven dat we de juiste keuze maken door het groei-denken voorrang te geven, omdat we geloven dat we alleen gelukkig kunnen zijn als je groeit in het “ik-zijn”. Daarmee verwaarlozen we onze behoefte aan verbondenheid.

Alles hebben, maar blijven kopen, omdat we ons zo geconditioneerd hebben. De Duitse psycholoog Harald Welzer roept op tot verzet. De eerste stap in de herovering van de toekomst begint volgens hem in de eigen geest en ons eigen handelen. Stap uit de ratrace van de totalitaire consumptiemaatschappij adviseert hij.

We zijn verslaafd geraakt aan attracties. We zien attracties aan voor fundamentele behoeften. Het zijn echter geen behoeften. Als het je behoefte is iets te betekenen in de gemeenschap waar je deel van uitmaakt, dan kan je geloven dat de aanschaf van dure merkkleding je in aanzien zal doen stijgen. In dat geval is de behoefte het probleem niet, maar de manier waarom je deze behoefte probeert te bevredigen.

Het is een wanhopige poging om buiten de verbinding om toch verbindings-waardig te worden. Hier schuilt de geloofsvergissing in dat je het verbindings-waardig zijn kennelijk verworven dient te worden. Als je echter handelt vanuit een geloof dat verbindings-waardig zijn, bereikt moet worden, bevestig je daarmee dat je dit niet al vanzelfsprekend bent.

De andere vergissing zit in het geloof dat je je verbindings-waardig kunt gaan ervaren buiten de verbinding om, maar het is juist gelegen in het elkaar in vertrouwen nemen, in het delen van wat er in de ander en jezelf leeft en datgene zonder oordeel ontvangen. In deze wezenlijke ontmoeting wordt de verbondenheid ervaren.

En als je dit nu steeds doet, fundamentele behoeftes proberen te vervullen met attracties, dan maak je van jezelf een consument op de markt. Soms wordt iets duidelijker als je het tot het uiterste doortrekt. Laten we als voorbeeld nemen dat je je alleen nog op attracties richt, omdat je gelooft dat dat je oplossing is voor je gevoel van betekenisloosheid. Ieder werkelijk verlangen vul je in met de aanschaf van een attractie. Behoefte aan status, koop de nieuwste auto; behoefte aan intimiteit, regel een weekend date; behoefte aan contact, ga in therapie. Medicijnen, drugs, alcohol, pornografische seksualiteit, koopverslaving, Netflix-dwang en zo verder. Je bent de ideale consument, maar het dagelijks leven zal zijn betekenis voor je verliezen. Het middel blijkt erger dan de kwaal. Je verliest je individualiteit en gaat op in de consumentenkudde.

Als je alleen nog maar wil wat de markt je laat geloven te willen, dan leidt dat tot uitputting van het verlangen en een gevoel van leegte, zegt de Franse filosoof Bernard Stiegler. En zonder verlangen verdwijnt het gevoel en resulteert het in een besef van zinloosheid. Je bent een mens geworden zonder waarden en opvattingen, anderen dicteren je overtuigingen. Je zoekt naar bevestiging door anderen en daarmee is het de ander die je beweegreden bepaalt. Je leeft alsof je een ‘tweedehands’ mens bent. Uiterlijk vertoon, hoe kom ik over, populair zijn, bewonderd worden, proberen te deugen in de ogen van een ander i.p.v. te leven volgens persoonlijke waarden. Je onderwerpt je aan de goedkeuring van de ander en omdat je je anders voordoet dan je bent kan je niet integer zijn. Ook de mens die streeft naar overheersing, zoals de politiek leider, is een slaaf van de ander. Verslaving aan macht is een belangrijke vorm van uit de verbinding zijn.

Meedoen in en bijdragen aan de bestaande sociale netwerken is een stap in de goede richting. In de hulpverlening kennen we de methodiek ‘community support’*. Met een sociale hulpvraag zoek je daarbij hulp bij de mensen om je heen. Een voorbeeld, veel ouders vragen hulp bij het opvoeden van hun kinderen. Steeds meer kinderen krijgen een diagnose, gebruiken medicijnen en Jeugdzorg kan de vraag om hulp niet aan. We hebben ervaring met het laten samenwerken van vrouwen die hun kind grotendeels alleen opvoeden. Elkaar helpen, ervaringen uitwisselen, ondersteuning ervaren, ertoe doen, bijdragen, samen lachen en huilen. De kern is netwerkverbetering en een steungroep formeren waarbij ieder zijn deel doet.

Een ander voorbeeld is bestrijden van eenzaamheid. Iedere wijk moet idealiter een plek hebben waar je laagdrempelig naar toe kunt gaan als je eenzaam bent. Waar je geholpen wordt met het verbeteren van je sociale netwerk en indien gewenst er een steungroep om je heen geformeerd wordt. En je kunt zelf weer meedoen met de steungroep van anderen.  Meedoen, meetellen en bijdragen.

  • communitysupport.nl

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Pakhuis van Verlangen, Politiek, politiek leider zoektocht Tags: attracties, balansverstoring, Bernard Stiegler, eenzaamheid, fundamentele behoeftes, Harald Welzer, Luuk Mur, netwerkvewrbetering, Rob van Boven, sociale netwerken, steungroep

Lees ook:

  1. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (11)
  2. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (13)
  3. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (14)
  4. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (4)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dick van der Vlugt zegt

    29 augustus 2020 om 11:28

    Iemand zei ooit eens tegen mij: “Als je op de tribune zit speel je niet mee”. Hier is “speel je niet mee”. Je bent toeschouwer, kijker naar anderen die wèl mee doen. Het artikel van Rob en Luuk beschrijft mooi hoe we steeds vaker toeschouwer zijn. We kijken naar het aangeleerde levensopvatting van anderen. Wij zelf zijn passief als we de verblindende ego’s van anderen mogen bewonderen in de talkshows of nieuwsprogramma’s. Niet in de laatste plaats het aangeleerde zelf van de presentator ,die het spel der de aangeleerde presentatie regisseert.
    Wat voor gevoel levert dat op voor de toeschouwer? Jaloezie, boosheid, depressie, afkeuring van het eigen minderwaardige zelf? Hoeveel uren kijken we wel niet? Hoeveel schermtijd kijken we likkebaardend hoe anderen het wel “bereikt” lijken te hebben en een bijdrage leveren aan de kijkcijfers die weer goed zijn voor de reclames. De aangeleerde zelfpresentatie ligt in het verlengde van het reclameblok: het is een totaal pakket van illusies waarin we verleid worden onze natuurlijke zelfexpressie te verraden. En wie trappen daar niet in? Gek genoeg zijn het onze gehandicapte medemensen die niet met dat spelletje mee doen. Zij kunnen het niet en doen het dus niet. Zij hebben het niet nodig. Zij laten onverbloemd hun natuurlijke zijn schitteren in een hartelijke uitnodiging om het onvolmaakte lief te hebben. Of ze nu koeiengeluiden maken, of autistische tics uitleven, of niet kunnen spreken, of gewoon verdwijnen in hun eigen binnenwereld.
    Omdat ik vader ben van een niet sprekende gehandicapte zoon van 39 jaar oud kwam ik voor Coranatijd regelmatig in dergelijke gemeenschappen. Het heeft me altijd getroffen dat in die gemeenschappen de natuurlijke zelfexpressie de overhand heeft. Vaak een reden voor de medewerkers om juist daar te gaan werken. Door de handicap sterk verbonden met het eigen authentieke Zelf en heel vanzelfsprekend daarmee ook verbonden met anderen. Zij delen hun kwetsbaarheid door zichzelf te zijn en dat geeft vanzelf een diepe verbondenheid. Wellicht zijn zij onze leermeesters.

  2. Luuk Mur zegt

    29 augustus 2020 om 11:47

    Dank voor je mooie reactie Dick.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Non-dualisme is alles op één kaart zetten
    • Het jaar 2023 – dag 140 – taalzorger
    • Het teken van een groot man
    • VrijdagZindag – Mijn complottheorie
    • Prinsjesrede – wie wint de prijs voor de beste speech

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens