• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Tijd

Tijd

17 januari 2020 door André Droogers

De jaarwisseling bepaalt me bij het rare verschijnsel tijd. Ooit is in de mensengeschiedenis het label ’tijd’ op een ervaring geplakt. Door het te benoemen, werd tijd bespreekbaar. Maar toch blijft het een probleem.

Waarom is tijd problematisch? Omdat tijd oneindig is, terwijl wij mensen onvermijdelijk van een eindtijd zijn voorzien. Dat geeft te denken.

De uiterste eindigheid is natuurlijk die van de dood. Maar voordat het zover is, maken we al talloze eindigheden mee. ‘Aan alles komt een eind’, verzuchten we met iets spijtigs in onze stem. Meestal gebeurt dat na een tijdgebonden iets – feest, vakantie – waar we weer een ander label op plakken: ‘geluk’.

We hebben het ook over ‘onze tijd’ en worden daar niet vrolijker van. Bij de overgang naar het nieuwe decennium kwamen de media met na- en voorbeschouwingen. De teneur is op zijn minst dat we nu een spannende tijd beleven. Er speelt nogal wat in de wereld: regeringsleiders van het type ongeleid projectiel, aanhoudend oorlogsgeweld, veel mensen onvrijwillig op trek, een economisch systeem dat zijn beste tijd gehad heeft, en een onafwendbare milieucrisis.

Weemoed typeert bij deze jaarwisseling onze omgang met tijd. We roepen ach en wee, en scheppen tegelijk moed uit onze goede voornemens.

Het probleem ’tijd’ is zo oud als de mensheid. Religies hebben zich er altijd al mee beziggehouden. Tijd is een van die gehelen die ons overstijgen. Die vormen juist het meel waarvan religies brood bakken. Gelovigen van alle plaatsen en tijden spelen dat de tijd handelbaar is.

Rituelen vormen daarbij een belangrijk middel. Die markeren vaak vaste momenten. De religieuze jaarkalender, hoe dan ook concreet ingevuld, maakt tijd bewoonbaar.

Verder nemen gelovigen deel in de oneindigheid van de tijd. Dat doen ze dankzij het idee van de eeuwigheid en de mogelijkheid van leven na de dood. Hun lichaam offeren ze weliswaar aan de tijd, maar de ziel is hun reddingsvlot op de stroom van de tijd.

De tijd daagt ons uit om te spelen met alle repertoires die ons ter beschikking staan voor onze zingeving. We worden er graag wijzer van, maar weten ook dat elke remedie voor de problematische tijd iets tijdelijks heeft.

Troost: de ernst van dat zingevingsspel helpt ons voort door de tijd.

 

Categorie: Columns Tags: jaarwisseling, religie, tijd

Lees ook:

  1. Basta
  2. Religie en godsdienst
  3. Succes en failliet
  4. Democratie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Geert Bokxem zegt

    19 januari 2020 om 14:07

    Zoals altijd gaat dit artikel over, hoe wij tijd ervaren.Lang geleden heb ik het als volgt verwoord;

    Wat is dan………….tijd?

    Is het DAT wat we verlummelen,intens beleven
    en toch als water door je vingers glipt?

    Is het Dat wat voorbij vliegt of
    juist uitermate traag voorbij gaat?

    Is het DAT wat maakt dat we
    vooruitgang aan verval afmeten?

    Is het DAT wat er kennelijk altijd is
    maar buitengewoon vluchtig blijkt te zijn?

    Is het DAT wat in het zelfde moment verschijnt
    en weer verdwijnt

    Is het dat wat vaak een rechte lijn lijkt
    En toch vaak een cyclus blijkt te zijn?

    Is het DAT wat kennelijk niet bestaat
    en toch mijn bestaan bestendigt?

    Is het DAT wat mijn doods vijand
    en tegelijkertijd mijn leven is?

    Is het DAT wat we zelf creëren om
    te kunnen existeren in ruimte?

    Niets van dit alles.

    Tijd = bewustzijn.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 juni 2025
    Wijsheid: Bewustzijn & Gewaarzijn
  • 21 juni 2025
    JATAKA Het bange haasje
  • 22 juni 2025
    Waardig Sterven een universele verantwoordelijkheid
  • 23 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 24 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 24 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 25 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 25 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Nada nada nada – lege mystiek voor een vol hart
    • Het jaar 2025 – dag 170 – koning trump en god
    • Amerikaanse wetgevers eren Dalai Lama met tweepartijen resolutie voor 90e verjaardag
    • In de serie over karma: Karma in Oost-Azië
    • Politiek zonder hart – Deel IV

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.