‘Wie zijn wij wanneer we onze beperkende gedachten, emoties en zienswijzen loslaten? Wat blijft er over? Koans dagen ons uit om te contempleren op onze ware aard en op onze relatie met onszelf en anderen. Ze inspireren ons om na te denken over alle aspecten van het leven: geluk, plezier, pijn en lijden.’
Achtergronden
Ardan
…
De virtuele denkster 184
…
Ton Lathouwers (86) blijft geestelijk leiderschap Maha Karuna Ch’an vervullen
Het is de wens van Ton Lathouwers om het geestelijk leiderschap van Maha Karuna Ch’an te blijven vervullen, zolang hij daartoe fysiek en mentaal in staat is. Dit betekent dat hij de sesshins blijft leiden en de teisho’s geeft.
Het gebruik en weer loslaten van hulpmiddelen in de vipassana meditatie
Een goede concentratie is een belangrijke ondersteunende kwaliteit in het meditatieproces. Maar als het doel is om alleen maar in een sterke concentratie te komen en te blijven omdat dit zo’n aangenaam en rustig gevoel geeft, kun je je afvragen of je dan wel goed bezig bent.
Karma in de tijd van de Boeddha
Onvermijdelijk wierp de leer van de wedergeboorte de vraag op naar het subject van de wedergeboorte: wie of wat is het dat wedergeboren wordt?
Ardan
…
De virtuele denkster 183
…
Marien Bakker – OMG
‘Voeg levenskracht toe en beschouw het als het aller hoogste.’
Wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe – en mindfulness in de journalistiek?
Met de komst van het internet en de sociale media heeft het gemak van virale uitwisseling volgens Kooi de emotionele debatten bestendigd. Door het willekeurig verzamelen van deskundige meningen ter ondersteuning van een standpunt en het degraderen van feiten als secundair belang ten opzichte van emotionele aantrekkingskracht, moedigt het proces de mentaliteit van de kudde kijkers, lezers of luisteraars aan.
Diana Vernooij – Ik ben er al deel van, al is het niet hier en nu
Geweldloze Communicatie en de intenties van de Zen Peacemakers.
Henk van Kalken – ‘ik heb mezelf voor een groot deel bevrijd’
Henk van Kalken bracht in zijn kindertijd-om aan mishandeling in de thuissituatie te ontkomen, geruime tijd door in een kindertehuis. Daar kwam hij van de regen in de drup. Vernedering, mishandeling, seksueel misbruik, het was er allemaal.
Guan Yin in een Belgisch kasteel – Aimez toujours
Tijdens de restauratiewerken van het kasteel d’Ursel in Hingene, Vlaanderen, België, de favoriete zomerresidentie van de adellijke familie d’Ursel, werd in 2001 een schat ontdekt achter één van de Chinese deurstukken. Op het deurstuk staat de boeddhistische godin Guan Yin (Kwan Yin) afgebeeld, ze wordt vereerd door twee kinderen.
Ardan
…
De virtuele denkster 182
…
‘Neen, ik kom niet om bloemen, geen boterham vraag ik’
Bij de dood van Fons Martens.
Edel Maex over de financiering van het boeddhisme in België:
‘Er is een grote behoefte om de zaak in de hand te houden, te kunnen controleren.’
Onthulling reusachtig kunstwerk varken startsein Europees burgerinitiatief
Grootschalige campagne tegen kooien in de veehouderij.
Is een oude euthanasieverklaring nog bruikbaar?
Artsen mogen ook een oude verklaring tot richtsnoer nemen als er geen concrete reden is om aan te nemen dat de opvattingen van de patiënt over euthanasie na het opstellen van de verklaring zijn veranderd.
Ardan
…
De virtuele denkster 181
…
Sumi-e: Japans inktschilderen als meditatie
Sumi-e kan als de oorsprong van kunst-therapie worden beschouwd. Deze manier van schilderen, die in het Westen nog steeds vrij onbekend is, stelt mensen in staat om hun eigen lichaamsbewustzijn en ademhaling te verdiepen.
Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…goeroes.
Het is mijn overtuiging dat wij de waarheid niet kennen. Wat voor mij waar is gaat niet verder als dat wat ik waarneem en over de rest kan ik een geloof ontwikkelen en dat komt niet verder als een mogelijkheid. Het is mijn idee dat we er verstandig aan doen niet te geloven dat we zelf of een ander de waarheid kent. Verder is het mijn mening dat we als volwassen individu zelf verantwoordelijk zijn voor de zorg voor eigen welzijn. We kunnen geloven dat de ander beter weet wat goed is voor ons zelf, maar dan nog blijf je zelf verantwoordelijk.
Ujukarin – fundamenten voor elke boeddhistische traditie
Zeshin -westers boeddhisme – hoeveel water kun je bij de wijn doen?