Qua benadering en uitleg is er, behalve die geleidelijkheid, weinig fundamenteel verschil tussen aandachtige vriendelijkheid en liefdevolle vriendelijkheid.
Achtergronden
‘De oude bekenden die me jarenlang gevangen hielden, ontnemen me het zicht’
‘Maar deze keer is het anders. Door meditatie, beoefening en de lessen van mijn leraar, de 7e Dzogchen Rinpoche, die ons altijd voorhoudt, let come, let go, herken ik ze als oude vrienden en begroet ze.’
Japan: het meest religieus atheïstische land
Volgens de ideeën ontwikkeld door wetenschappers als professor Phil Zuckerman en dr. Nigel Barber wordt het atheïsme meestal beïnvloed door verschillende factoren, waarvan de meeste in Japan terug te vinden zijn. Het kapitalisme, economische stabiliteit, politieke stabiliteit en existentiële stabiliteit.
Boeddhistisch hospice: What’s in a name?
Ernst Kleisterlee is initiatiefnemer en bestuurslid van boeddhistisch Hospice de Liefde in Rotterdam. Het hospice gaat op 1 oktober 2019 open. De boeddhistische monnik Sungrab Woeser stelt in onderstaand artikel: ‘Een boeddhistische fundament voor het hospice is niet zichtbaar.’
Ehipassiko – metta, de universele taal van vriendelijkheid – Nele Beenaerts
Mettameditatie is het cultiveren van gedachten van welwillendheid en vriendelijkheid voor alle wezens. Het is een van de belangrijkste meditatievormen in het boeddhisme. Metta is een woord uit de Pali-taal en betekent ‘liefdevolle vriendelijkheid’.
Ardan
…
De virtuele denkster 206
…
Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (4)
Wat biedt hier bevrijding? Bevrijding zit diep in het DNA van het boeddhisme. In de Pali-canon vinden we de prachtige tekst: zoals de zee vele schatten herbergt maar slechts één smaak, die van zout, zo ook bevat de dharma vele schatten maar slechts één smaak, die van bevrijding.
Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (3)
Maar wat betekent dat eigenlijk, de gelofte alle levende wezens te bevrijden? Wie zijn alle levende wezens? De mensen, de dieren. Ook de planten? De mineralen? Of gaat dat te ver? En alle? Dat is toch onoverzichtelijk, daar is toch niet aan te beginnen.
Maarten van den Driest – het belang van mettā
Nu het nieuws zo vol met geweld en verdeeldheid is, redeloosheid, radeloosheid en reddeloosheid weer actueel lijken en de kiezer in toenemende mate stemt volgens vermeend direct eigenbelang, lijkt het heilzaam om eens wat te zeggen over liefde.
Chinese wetenschapper – ‘Wel vrijheid van religie en meningsuiting in Tibet’
‘In Tibet is dit beleid tot stand gekomen tijdens de democratische hervormingen in China (…) die 60 jaar geleden begon, veranderde het “theocratie”-systeem in het oude Tibet, schafte het uitbuitingsysteem af en verwijderde de privileges van tempels, herstelde religieuze functies die het lamaïsme had moeten hebben, hielp tempels zich opnieuw te richten op hun ware religieuze doeleinden en verleende mensen de vrijheid van godsdienst.’
Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen (2)
Edel Maex. Vervolg van de commentaar bij de verzen uit de Gandhavyuha zoals zoals ze gezongen worden in de Mahakaruna Chan traditie.
‘Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen’
Als je mededogen als bron, als uitgangspunt neemt, ben je er nu. Nu meteen. Zonder omwegen. Edel Maex over Avatamsaka.
‘Het boeddhisme achter beelden, amuletten en houten fallussen’
Actrice Angeline Jolie ging naar een boeddhistische waarzegger, maar in Thailand doen ze nog gekker. Volksgeloof vermengd met boeddhisme.
Ardan
…
De virtuele denkster 205
…
Shariputra danste van vreugde (aflevering 2 en slot)
De uiteenzetting over vaardige middelen roept meteen de vraag op: en de waarheid dan? Is dit geen bedrog? Goed bedoeld, dat wel, maar het blijft een loopje nemen met de waarheid.
Shariputra danste van vreugde (1)
Het Lotus Sutra is een van de meest bekende en gewaardeerde teksten in Oost-Azië. Over het ontstaan van het Lotus Sutra hebben we weinig exacte gegevens. Wellicht is het geschreven in de eerste eeuw in Noord-India in een soort boeddhistisch Sanskriet dat dicht tegen het Pali aanleunde.
Dhyan Jager: ‘Is meditatie heel eenvoudig?’
Dhyan: ‘Het zitten op een kussentje is de basis van bijna alle vormen van meditatie. Toch ontstond er in de loop van de tijd verzet tegen de formele aspecten en de rituelen, wat eerst een zekere houvast gaf veranderde al meer in een afkeer.’
Ehipassiko – Krista De Mey – de capriolen van de geest
‘Van nature is de geest open en helder. Toch zijn er diep ingesleten gewoontepatronen die best lastig en vermoeiend zijn: de dubbele beweging van aantrekking en afkeer, de neiging om onze problemen eindeloos te ‘herkauwen’, fabriceren en blokkeren, … Soms volstaat een klein vonkje om heel ons mentaal landschap te overspoelen en worden we meegesleept door onze emoties.’
Ardan
…
De virtuele denkster 204
…
Paradox
Wie het begrijpt, grijpt overal naast;
wie het niet begrijpt, ontvangt alles.
Moniek Nooren – de een z’n dood is de ander z’n brood
“Waste not, want not” stond ooit als motto in een map met menuvoorbeelden van het meditatiecentrum in Engeland. “Niets verspillen, niemand tekort doen.” Het is een lijfspreuk voor onze cursuskeuken gebleven.