Luisteren naar iemands verdriet leer je in de eerste plaats op je kussen. Bij het luisteren naar je eigen verdriet. Als je vertrouwd raakt met je eigen verdriet, door daar met mateloos veel mildheid en mededogen ruimte voor te maken, dan is ook de ander welkom. Dan pas ben je bereid om het aan je hart te laten komen en precies diezelfde pijn te ervaren in je zelf. Dan ontdek je ook de helende kracht van mededogen.
Achtergronden
Over populisme en het menselijk tekort
‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.
Moederdag
In gezinnen die Moederdag vieren staat de dag in het teken van het verwennen van moeder. Ze krijgt veelal ontbijt op bed en cadeaus. Van huishoudelijke taken wordt ze vrijgesteld. Soms hebben de jongere kinderen op school of het kinderdagverblijf cadeaus en versjes gemaakt.
Ardan – stiekem
…
De virtuele denkster 368
…
Een mindful antwoord op oorlog en terrorisme
‘De mens is niet de vijand. Onze vijand is haat, woede, onwetendheid en angst.’
Dat elk levend wezen het goed mag hebben…
Arthakusalin beschrijft hoe hij in zijn dagelijks leven soms worstelt met ingesleten gevoelens van tekort en hoe dit zijn kijk op mens en wereld bepaalt.
Nationale Dodenherdenking
In eerste instantie werden alleen de in de Tweede Wereldoorlog omgekomen Nederlandse militairen en verzetsstrijders herdacht. Het initiatief hiertoe werd genomen door Jan Drop (1907-1993) uit Den Haag, wiens vader en broer in de oorlog werden gedood. Drop en zijn vrouw Gré hielpen Joden aan onderduikadressen en ontvingen hiervoor de Yad Vashem-onderscheiding. De eerste herdenking werd op 4 mei 1946 gehouden.
Weten wat je niet weet…
‘Kennis, gewone denk-kennis is altijd relatief. Nimmer weet je alles. Er valt immers oneindig veel te weten, nietwaar? Maar hoe zit het met de verlichting? In mijn ogen is zelfkennis niet beperkt maar wel altijd direct.’
Intiem worden met rituelen
In de boeddhistische feesten worden belangrijke gebeurtenissen in het leven van de Boeddha gevierd, geboorte, verlichting, de eerste preek en parinirvana.
Guy – Een constante flux van verandering…
De toekomstige Boeddha zag (P. janami passami) dat het hele universum één doorlopende manifestatie van energie is. Hij ervoer—2400 jaar eerder dan wat Charles Darwin wetenschappelijk documenteerde—hoe alles met alles en iedereen met iedereen verbonden is. Dat alles naadloos in mekaar vloeit.
Zelfverbranding klimaatactivist Wynn Alan Bruce – boeddhistische visie op zelfdoding
Het boeddhisme wijst zelfmoord niet categorisch af, hoewel de goedkeuring ervan zeer beperkt is. ‘Het Boeddhisme in zijn verschillende vormen bevestigt dat, hoewel zelfmoord als zelfopoffering gepast kan zijn voor de persoon die een arhat is, iemand die verlichting heeft bereikt, het nog steeds de uitzondering op de regel is,’ aldus de Encyclopedia of World Religions.
Ardan – goed nieuws
…
De virtuele denkster 367
…
Guy – Wat gedaan moest worden is gedaan…
Op meerdere plaatsen in de Pali-canon verschijnen de cryptische woorden ‘ Katam karniyam—wat gedaan moest worden is gedaan.’ Wat is de betekenis ervan?
Paul Boersma – Het portret als valkuil
Laten we in verband met ons thema beginnen met twee dingen op te merken in de boeddhistische traditie, een wat betreft waarschuwingen op het spirituele pad, en een aangaande het Boeddhabeeld. Boeddhistische spirituele leraren waarschuwen de leerling geregeld ervoor om zich niet te vereenzelvigen met zijn/haar spiegelbeeld of foto. Het voortgaande spirituele proces op de boeddhistische weg bestaat erin om zo veel mogelijk identificaties los te laten.
Guy – De essentie
‘Alles wat onderhevig is aan ontstaan, is onderhevig aan vergaan.’
Ardan – biodiversiteit
…
De virtuele denkster 366
…
ExploreZ Festival: Internationaal multidisciplinair festival in Amsterdam
ZID Theater verbindt kunst, cultuur en samenleving. Met ExploreZ Festival en de Europese projecten FATE (Future Academy on Tour in Europe) en TONE (Talents of New Europe) biedt ZID Theater creatieve vluchtelingen en migranten kansen binnen de culturele sector in Nederland en de rest van Europa.
Sven Verbiest – Wie mag er mee op het Grote Voertuig
Jean Przyluski formuleerde de eerste echte leken-theorie: het Mahayana was een reactie van leken op de “hooghartige geest”, het “atheïstisch nihilisme” en de “steriele perfectie” van boeddhistische kloosterlingen met hun arhat-ideaal”. In tegenstelling tot die kloosterlingen, afgezonderd van de wereld en op zoek naar hun eigen persoonlijke heil, waren mahayanisten er als bodhisattvas “voor het heil van andere levende wezens, zelfs al betekende dat voor hen een lange tijd vertoeven in de draaikolk van wedergeboorten”.
Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten
In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’
Ardan – vrolijk pasen
…
De virtuele denkster 365
…

















