
…
Home » Achtergronden » Pagina 26
door Ardan
door Sodis Vita
door Jules Prast
Wie aan de Europese Verlichting komt, komt aan ons allemaal, want alle wereldburgers zijn in zekere zin kinderen van die Verlichting. De voorvechters van de Europese Verlichting en hun geestelijke nazaten hebben ideeën over samenleven, recht, humaniteit en identiteit geformuleerd, die de hele wereld over, tot ver buiten Europa, gedrag en bewegingen hebben voortgebracht en tot op heden weergalmen in de inspiratie van mensen
Lees meer over Taigu – Verlichtingskritiek en antimodernisme
door de redactie
We zijn allemaal getuigen geworden van de afschuwelijke aanval van Hamas binnen Israël op 7 oktober en het escalerende geweld. Honderden Israëlische en buitenlandse burgers werden afgeslacht en tientallen werden ontvoerd, waaronder vrouwen, kinderen, ouderen en gehandicapten. Israël’s tegenaanvallen in Gaza hebben sindsdien honderden Palestijnse burgers gedood.
door gastauteur
door Fred Valkering
door gastauteur
In de vorige eeuw zei Sathya Sai Baba met zo’n 34 miljoen volgelingen: ‘Als ik heenga, zal er overal vrede zijn.’ In de vorige eeuw geloofden heel veel mensen in de magische eeuwwisseling van het jaar 2000. In de vorige eeuw liepen we met zijn allen achter vele oosterse en westerse leermeesters aan met een geloof in een andere wereld, nietwaar?
door Ardan
door Sodis Vita
door Arjan Schrier
door de redactie
door Ujukarin
We maken allen geregeld kleine vlaagjes tegenwind mee. Een stoplicht dat nét op rood springt als wij naderen. Of een kassa-rij die de kortste was maar toch het langste duurt omdat bij een klant voor jou één artikel niet gescand kan worden, of de klant gezellig gaat keuvelen met de kassière(e). Of een kleine fout die je gemaakt hebt op school of werk, en die uitvergroot wordt door anderen of – nog erger – de media haalt; terwijl fouten van anderen, of misschien wel de achterliggende oorzaak, totaal niet genoemd worden.
door gastauteur
Neem die tiendaagse stilteretraite, waarin ze ook nog eens een les kreeg van de dalai lama. “Tien dagen mediteren en kijken wat voor inzichten je dan krijgt, in stilte. Het was een introductie in het Tibetaans boeddhisme. Nu heb ik helemaal niet de intentie om boeddhist te worden, maar ik vond het interessant om lessen te volgen, gezien mijn interesse voor oude wijsheid, levensfilosofie en de mind.”
door gastauteur
In zijn Filosofie van Ontwaken bespreekt Hisamatsu de ontoereikendheid van zen vanwege haar eenzijdige nadruk op ontwaken. Aan de andere kant schoten ook wetenschap en socialisme tekort, omdat die uitsluitend gericht waren op de concrete problemen van deze wereld. Om de existentiële problemen van de mensheid op te lossen waren beide nodig.
door Pascal Versavel
De Boeddha was een spiritueel leraar die een pad naar de bevrijding van het lijden onderwees. Maar in het vorige delen bleek ook dat hij een visie had op politieke, sociale en economische vraagstukken uit zijn tijd. Maar in welke mate had hij maatschappelijke idealen die hij met de oprichting van de bhikkhu sangha (de gemeenschap van monniken) actief probeerde te realiseren. Was hij naast spiritueel leraar ook een maatschappelijk hervormer? De meningen daarover zijn onder boeddhisten en religiewetenschappers verdeeld.
Lees meer over Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 6 en slot
door gastauteur
Assad is niet zomaar een buitenlandse leider die bevriend is met Xi Jinping en een knappe vrouw heeft. Hij wordt algemeen beschouwd als een oorlogsmisdadiger die verantwoordelijk is voor misdaden tegen de menselijkheid in de Syrische burgeroorlog, waaronder het uitroeien en bombarderen van burgers, marteling, verkrachting door regeringstroepen en buitengerechtelijke executies. Dat de abt van de Lingyin Tempel en andere leiders van de Chinese Boeddhistische Associatie zo’n tiran letterlijk verwelkomden met een rode karper en hem bejubelden als een ‘man van vrede’ was inderdaad een enorm schandaal.
door Pascal Versavel
Het boeddhisme als religieuze beweging ontwikkelde zich te midden van ingrijpende maatschappelijke veranderingen. Op politiek vlak verscheen er een nieuw type koninkrijk gekenmerkt door een gecentraliseerde en bureaucratische machtsstructuur met aan de top een koning met absolute macht. Het grootste deel van zijn leven na zijn ontwaken bracht de Boeddha door in Kosala en Magadha, de twee nieuwe koninkrijken. De Boeddha moest bij de uitbouw van de sangha (de orde van monniken) rekening houden met deze politieke realiteit.
Lees meer over Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 5
door Ardan
door Sodis Vita
door Pascal Versavel
De boeddhistische beweging ten tijde van de Boeddha wordt door academische onderzoekers beschouwd als een beweging binnen de maatschappelijke elite. Een analyse van de Pali canon laat zien dat bhikkhu sangha (de Orde van monniken) voor driekwart bestond uit leden van de priesterkaste (brahmanen) en de krijgsadel (khattiya’s). Onder deze onderzoekers leeft ook de consensus dat de invloed van de nieuwe sociale klasse van ondernemers, handelaars en bankiers, de gahapati’s, groter is dan hun numerieke aantal laat vermoeden. Er bestond een wederzijdse welwillendheid tussen de vroege boeddhistische beweging en deze nieuwe sociale klasse.
Lees meer over Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 4
door Pascal Versavel
Opvallend is dat brahmanen de grootste groep uitmaken binnen de Orde der monniken. Schumann meent dat omwille van hun religieuze opvoeding het in de eerste plaats de brahmanen waren die de originaliteit van de leer van de Boeddha begrepen en daarom bereid waren hun huis en familie ervoor te verlaten.
Lees meer over Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 3
door gastauteur
Hoewel hij door de meeste Tibetaanse boeddhisten wordt veracht en zelfs belachelijk gemaakt, speelt de valse Panchen Lama een nuttige rol voor de CCP. Hij reist door China en de wereld als een valse vertegenwoordiger van het Tibetaanse boeddhisme, belastert de Dalai Lama en beweert dat Tibetanen religieuze vrijheid genieten. Hij vindt altijd religieuze leiders in het buitenland, naïef of royaal gefinancierd door de CCP, die hem serieus nemen.
Lees meer over De valse Panchen Lama vertelt Tibetanen om Xi Jinping onvoorwaardelijk te gehoorzamen
door Pascal Versavel
Na zijn ontwaken trok de Boeddha naar Benares(Varanasi), het toenmalige religieuze en intellectuele centrum van het gebied, waar hij vijf vroegere ascetische metgezellen trof. Zij werden de eerste monniken. Terwijl hij nog steeds in de buurt van Benares verbleef, trad ook Yasa, een zoon van een rijke koopman toe tot de Orde van bedelmonniken (bhikkhu-sangha). De familieleden van Yasa werden lekenvolgelingen. Daarmee was de basis gelegd voor de nieuwe spirituele gemeenschap of sangha. Die bestond uit lekenvolgelingen en een Orde van bedelmonniken (en later ook nonnen) die zowel ervaren asceten als stedelijke jongeren uit de hogere klassen aantrok.
Lees meer over Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 2
door Fred Valkering