Het is daarom helemaal niet erg om tijdelijk in meer of mindere mate gehecht te zijn aan onderdelen van het pad en de beoefening. Het stelt ons in staat de rijke boeddhistische leer eigen te maken en het hart te cultiveren. Na een tijd zal de hechting en interesse daardoor vanzelf afnemen en kunnen we ook die hechting los- en achterlaten. En wie weet horen we dan opeens, totaal onverwacht, de koelkast niet meer brommen.
Achtergronden
Is de waarheid een land zonder paden?
Jiddu Krishnamurti sprak niet negatief over de Boeddha, zei zelfs dat ie hetzelfde leerde. Het klopt dat beide leraren zeiden: ‘Wees een licht voor jezelf.’ Ook de Boeddha wilde niet dat mensen hem volgden op basis van autoriteit, maar op basis van onderzoek.
De ascetische boodschap van het ziekenhuisgebouw
Bouwkundig adviseur Hans Westerveld heeft zich gedurende zijn hele loopbaan bezig gehouden met gebouwen voor zorginstellingen. In zijn promotieonderzoek ging hij op zoek naar een dimensie van het ziekenhuis die in zijn vak als adviseur huisvesting onderbelicht blijft: de betekenissen van het gebouw. Deze worden doorgegeven met verhalen.
Thich Nhat Hanh – Een mindful antwoord op terrorisme
“De mens is niet de vijand. Onze vijand is haat, woede, onwetendheid en angst.”
‘A Sitting down to Empty out’.
Er wordt aangenomen dat de geest van het ongeboren kind vanaf de vijfde maand van de zwangerschap bij de moeder is, maar volledig neerdaalt op het moment van de geboorte, en dat waar de moeder zich op dat moment ook bevindt, dit de energetische droom en bewustwording plek zal zijn. Het kind, later volwassen, zal de bewaarder zijn van dat deel van het land waar zijn wezen en geest op resoneren, en zal voor dit land zorgen totdat hij of zij sterft. Na de dood wordt het stoffelijk lichaam teruggebracht naar deze droomplek en te rusten gelegd.
Loslaten- deel twee en slot
Hechting kan op het gebied van menselijke relaties heel positief zijn is: gehechtheid ligt aan de basis van onze band met elkaar, van onze zorg voor mekaar, onze empathie, solidariteit, mededogen, enzovoort. Anderzijds maakt gehechtheid ons ook kwetsbaar: verlies brengt bijna altijd verdriet mee.
Loslaten – deel 1
Hechten is in de eerste plaats een fysiek overlevingsmechanisme, dat gericht is op het verkrijgen van voeding, maar het is ook en vooral een emotioneel overlevingsmechanisme, een aangeboren neiging om nabijheid en geborgenheid te zoeken en zo veilig te zijn en te kunnen omgaan met pijn, angst en bedreiging.
Beeldgedicht
…
De boeddhistische heropleving in China eerste helft van de 20ste eeuw
De grotere lekengroepen beperkten zich niet tot een enkele activiteit. De Buddhist Pure Karma Society (1925) in Shanghai bijvoorbeeld had een weeshuis en een polikliniek met gratis Chinese medicijnen voor de armen. Zij zamelde geld in voor kleding en voedsel, niet alleen voor de armen, maar ook voor de slachtoffers van overstromingen en bij hongersnood, ook in andere delen van centraal China. Aan intellectuele aanhangers bood zij de mogelijkheid om bijeen te komen om te discussiëren over boeddhistische filosofie, aan vrome leden een gebedsruimte voor religieuze beoefening en voor iedereen lezingen over boeddhistische teksten. Bovendien gaf de organisatie een krant uit en had zij een radiostation, de eerste boeddhistische ter wereld.
Ardan – niemand die het ziet
…
De virtuele denkster 436
…
Boeddhisme en de bevrijding van het lijden
Het boeddhisme heeft een realistisch kijk op het leven dat met lijden gepaard gaat. Ze vraagt zich daarbij niet af waarom of waarvoor de mens moet lijden, maar ze wil onderzoeken wat hiervan de oorzaak is. Ze ziet de oorzaak van het lijden in het vastklampen van de mens aan het idee van een vast ego. Op grond van dit inzicht kan ze aangeven hoe dit lijden kan worden opgeheven en de mens tot bevrijding kan komen. Het is een optimistische visie op de mens die daartoe in staat wordt geacht.
Lungchutse, een voor boeddhisten heilige heuveltop in Bhutan
De serene stilte die Lungchutse omhult nodigt uit tot meditatie, een gevoel dat weerspiegeld wordt in de tsham khang – een toevluchtsoord voor innerlijke reflectie dat de externe reis aanvult. Trompetten en trommels markeren gunstige dagen en boeddhistische gebeurtenissen, terwijl de lhakhang resoneert op het ritme van toewijding en ritueel.
Boeken – Astavakra Gita. Het Lied van de Verguisde.
Guy Dubois vertaalde de verzen van Astavakra uit het Sanskriet en annoteerde ze uitvoerig. Het boek is gratis beschikbaar voor de lezers van het Boeddhistisch Dagblad.
Beeldgedicht
…
‘Mijn sociale betrokkenheid zit in het bouwen en onderhouden van gemeenschap’
In de retraites die Bart meegemaakt heeft in Nederland en de VS ziet hij vooral witte mensen, hoger opgeleid, vrouw. Dat geldt ook voor de begeleiders. Voor Bart is dat onlosmakelijk gekoppeld aan een positie van macht. ‘Als je je als deelnemer nooit gerepresenteerd ziet door leraren of de gemeenschap, dat doet wat met je. Ik zou daar zelf van schrikken, en er niet aan meedoen.’
‘Boeddhisme een toevluchtsoord voor de ziel in de 21e eeuw’
Nu religieuze banden in de westerse wereld afnemen, is het boeddhisme een spiritueel toevluchtsoord voor velen die op zoek zijn naar antwoorden die verder gaan dan de traditionele religieuze doctrines. Temidden van de existentiële wervelwind vinden de leringen van het boeddhisme hernieuwde relevantie en bieden ze troost aan diegenen die ontgoocheld zijn over orthodoxe religieuze overtuigingen. De reden dat het boeddhisme floreert in zulke contrasterende omgevingen is zijn aanpassingsvermogen en diepgang.
Ardan – veel te boeddhistisch
…
De virtuele denkster 435
…
Jasper – Dialectische negatie
Een voordeel van het dialectisch model is dat het helpt breed te kijken. Van de maatschappij of bijvoorbeeld de economie kunnen veel aspecten in hun ontwikkeling worden benoemd en kan hun werking worden ingecalculeerd. Bijvoorbeeld kan in de politiek breed leren kijken nieuwe inzichten opleveren, voor de korte en langere termijn, rekening houdend met de maatschappelijke gelaagdheid.
De Boeddha onderricht zijn zoon, Rahula (deel 2)
Door de dingen niet te zien zoals ze in werkelijkheid zijn en de vier edele waarheden in hun essentie niet te doorgronden, ontstaan er activerende factoren, conditioneringen en intenties die ons steeds weer tot karma producerend handelen en dus tot wedergeboorte drijven.
The Buddha Project
Het voornaamste doel van The Buddha Project (TBP) is om een modern westers publiek toegang te geven tot het volledige scala van traditionele boeddhistische contemplatieve en meditatieve methoden in een stijl die geschikt is voor westerse boeddhistische beoefenaars. Kort gezegd door de oprichter eerwaarde Losang Gendun: om Boeddha’s te creëren.
Banden tussen Indiase en Russische boeddhistische gemeenschappen verdiept
Ling rinpoche heeft in het verleden als spiritueel leider actief deelgenomen aan wereldwijde bijeenkomsten gericht op het behoud van boeddhistische tradities en het aanmoedigen van debat over relevante moderne kwesties. Daarnaast neemt hij sinds 2004 deel aan de gesprekken van het Mind and Life Institute.
De Boeddha of het vaderland, een dilemma in oorlogstijd
De auteur schreef in de Introduction dat er in boeddhistische geschriften maar weinig passages zijn die aangeven dat het boeddhisme puur pacifistisch is. De auteur bespreekt twee voorbeelden. In de Upaya-kaushalya Soetra verhaalt de Boeddha hoe hij in een van zijn vorige leven een hebzuchtige handelaar doodde, die van plan was 500 mensen te vermoorden. De Maha-paranirvana Soetra beschrijft hoe de Boeddha in een van zijn vorige levens een brahmaan doodde die een misdrijf wilde begaan tegen de Dharma.