Raken aan de grond der dingen is een ongelooflijk simpele beweging. Even simpel als letterlijk de grond aanraken. Misschien zitten we daarom op de grond bij het mediteren. Een vaak voorkomende afbeelding van de Boeddha is de Boeddha die de grond aanraakt. Verder moet je niet zoeken, zo simpel is het.
Achtergronden
Plofkipcartoon
Wakker Dier en cartoonisten in verzet tegen verkoop plofkippen.
Zevenenveertig cartoonisten tekenen tegen de plofkip
Cartoonist Steven Degryse (Lectrr): “Ik hoop dat deze actie iedereen die kip eet doet nadenken: wat is dit dier aangedaan in mijn naam, zodat ik ietsje goedkoper kan eten? Ik denk dat hen de eetlust snel vergaat.”
Nog net niet: ‘Je billen afvegen met de Boeddha’
Waarom beplak je nou een urinoir met een afbeelding van de Boeddha? Wat zit daar achter?
Gaat de Dalai Lama paus Benedictus achterna?
Hoe zit het met Tenzin Gyatso, de huidige en veertiende Dalai Lama, toch ook niet de jongste meer?
‘Lama Karta, hij had zo zijn eigen stijl. Steeds attent, vol wijsheid, maar toch met die twinkelende humor’
Overal waar Lama Karta kwam ontwapende zijn lach iedereen. Lama geloofde in de kracht van liefde en mededogen en de sterkte van een oprechte vriendelijkheid.
Acteur Richard Gere: ‘Boeddhisme is de spil in mijn leven’.
Gere is een aanhanger van het Tibetaans boeddhisme en een verdediger voor de mensenrechten in Tibet..
Beroepsgelovigen en amateurzitters
In het hedendaagse Japan zijn er maar weinig leken die zich interesseren voor Zen. Slechts een enkeling mediteert.
When the iron bird flies
Het Tibetaanse boeddhisme heeft zich over alle continenten verspreid. Dat is best opmerkelijk, want tot aan de Chinese invasie in 1959 was Tibet een heel erg afgesloten mysterieus wereldje.
Tibetanen krijgen het steeds moeilijker in Nepal
Door de toenemende invloed van China op dat land.
Chinese kunstenaar en boeddhist Liu Yi schildert brandende Tibetanen
“Als ik schilder –veertig doeken met Tibetanen zijn al klaar- denk ik: “Genoeg, genoeg, hou er mee op, laat het stoppen”.
Soetra over Vol-Ledigheid anno 2013
Menno Prins: ‘De volgende ‘soetra’ is in ieder geval niet van de Boeddha afkomstig, maar van een leek in Nederland anno 2013.’
Avatamsaka (8): Jezelf volledig tot uitdrukking brengen
Zittend in meditatie jezelf tot uitdrukking brengen op alle wegen van het bestaan is niet iemand anders worden dan je bent. Het is zijn wie je bent, nu in dit ogenblik, zoals je bent. Het is wat Linji noemt: ‘De ware mens zonder rang of stand’. Naakt, van alle franje ontdaan.
De herberg van geborgenheid: kanttekeningen bij de Avatamsaka-commentaren van Edel Maex
De Avatamsaka Sutra is dikker dan de Bijbel en vol wollige mythologische passages die mijzelf wel eens huiverig maken de rest voor vol aan te zien.
Kwan Yin Huis hoopt op geldschieters, onderhuurders en donateurs
‘De mensen vinden het verschrikkelijk dat we hier de deuren moeten sluiten. En ook mij persoonlijk raakt het, ik heb er 2,5 jaar mijn hart en ziel en spaargeld ingestopt’, zegt Wanda, zenleraar en voorzitter van de stichting.
Tijdstip Losar gebaseerd op duizenden jaren oude Tibetaanse tijdsberekening
Het wordt voor de Tibetanen het jaar 2140 van de Waterslang. De regering in ballinmgschap vraagt de Tibetanen in Tibet het Nieuwjaar niet te vieren vanwege de zelfverbrandingen en repressie door de Cinese bezetter.
‘We zijn hier gekomen om onszelf te ontmoeten’
Patricia en Charles Genoud, een ontmoeting met twee bijzondere mensen.
Portretten van tulkus 1880 – 2018
De verzameling in de Witte de With laat een groot scala aan foto’s zien, van hoogwaardig geproduceerde kleurenprints tot goedkope gefotokopieerde reproducties. De omvang varieert van zakformaat tot immens grote afdrukken.
‘Vijf voor twaalf voor Thais boeddhisme’
‘Het respect, dat monniken uiterlijk ten deel valt, komt niet uit het hart. Niets menselijks is een monnik vreemd, maar het is wel jammer dat de leiding van de sangha de meeste problemen in de doofpot probeert te stoppen. Het is vaak de politie die bij ernstig wangedrag ingrijpt.’
Tilmann Vetter, kamergeleerde van het oude stempel
Vetter schreef vijf wetenschappelijke boeken en talloze artikelen. In The Ideas and Meditative Practices of Early Buddhism (1988) besprak hij de belangrijkste ideeën en meditatieve praktijken van het vroege boeddhisme.
Modernisering van boeddhisme in Nederland: een vogelvlucht en vooruitblik
Vernieuwing wringt. Hier en daar barst het op de breuklijn tussen de boeddhistische traditie en de moderne wereld.
Oost en West: een culturele Rorschach
Ons verlangen naar de ideale meester creëert vacatures die blijkbaar snel ingevuld worden. Het is schokkend te zien hoe bereid we in het Westen zijn om te geloven in verlichte leraren. Alle rationaliteit, alle autonomie evaporeert oog in oog met iemand die zich als verlichte leraar presenteert.
Mahayana als historische aberratie?
Een beetje meer van de leer van de Boeddha zelf zou mijns inziens in geen enkele boeddhistische traditie misstaan. Een beschouwing van Jules Prast.
De witte man: ‘Dharmales geven aan Indiërs in India, moet het nog gekker worden?’
De laatste zeven eeuwen tot 1956 was Boeddhisme in Indië uitgestorven voor etnische Indiërs; je vond het alleen onder etnische Himalaya-volken in o.a. Ladakh en aan de Nepalese en Tibetaanse grens.