• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

De Werkplaats- Anne Veen, beeldend kunstenaar

19 augustus 2015 door de redactie

Beeldend kunstenaar Anne Veen geeft al jarenlang introductielessen boeddhisme in het vipassanacentrum Groningen. Zijn wortels liggen bij het Maitreya instituut (Tibetaans boeddhisme) maar hij heeft ook een connectie met Zenriver (Uithuizen) en met Bernie Glassman (Peacemakers).

Anne Veen portret van Facebook
Anne Veen

Anne schildert, schrijft en fotografeert. Zijn olieverven zijn soms kleurrijk, dan weer zo ingetogen en zwaar als het Gronings landschap kan zijn. Hij dicht daarover:

Groninger land golft als de zee waaruit het ontstond.
De wolken doen mee, hier en daar en daar ook weer,
het buitelt, dan schijnt de zon en dan regent het een keer.

Zijn fotowerk is van een zeldzame schoonheid. Als hij boeddhistische thema’s fotografeert zijn die foto’s wonderlijk dik, alsof een paletmes de compositie maakte. In Auschwitz maakte hij zijn werk klein, om het grote leed niet te verstoren, ondergeschikt te maken aan de cameralens.

Over zijn werk zegt Anne. ‘Een schilderij is een reis met verf op een doek. Reizen en schilderen blijken bij nader inzien verrassend veel overeenkomsten te vertonen. Dat komt goed uit, omdat ik op die manier twee grote liefdes prima kan combineren. Als onervaren reiziger probeerde ik destijds een evenwicht te vinden tussen de aantrekkingskracht van de onbekende verten en de angst daarvoor.

Anne Veen huis van de Boeddha ver weg en toch dichtbij-foto-
Anne Veen huis van de Boeddha ver weg en toch dichtbij-foto-

Als beginnende schilder verging het mij al net zo: Het onbeschilderde linnen leek verwachtingsvol te wachten op nieuwe avonturen maar tegelijkertijd moest ik moed verzamelen om de eerste verfstreken aan te brengen. Veel van deze resultaten zijn inmiddels verbleekt, vergeeld, of overgeschilderd, maar de opwinding van de nieuwe wereld die zich opende is desondanks nog duidelijk zichtbaar.

In de meeste schilderijen is de invloed van mijn reizen door de Himalaya ’s en India terug te vinden en vaak zijn de werken direct of indirect door “het oosten” geïnspireerd. Het weidse, landschap, kleurrijke gebedsvlaggen, stupa’s het gevoel van eeuwige ruimte komen vaak terug in mijn werk. Het zijn echter niet alleen de beelden die als flarden van een droom steeds boven komen drijven, ik probeer ook te verbeelden hoe ik mij voel als ik daar rondzwerf. Los van het vertrouwde kader, in die onbekende wereld die veelbelovend is en een tikje mysterieus, maar diep van binnen toch ook heel vertrouwd aanvoelt. In mijn pogingen dit te verbeelden streef ik er naar om lyrisch abstracte kunstwerken te maken die de kijker kunnen blijven boeien omdat ze de juiste balans hebben tussen houvast en aanknopingspunten aan de ene kant en ruimte of vrijheid voor eigen ideeën, associaties en gedachten aan de andere kant.

Ik begin het liefst zonder vast omlijnd vooropgezet idee of plan en schakel tijdens het schilderen zo veel mogelijk m’n verstand uit om het werk op die manier onbevangen tegemoet te kunnen treden. Nadenken belemmert het creatieve proces alleen maar. Op deze manier ontwikkelt een schilderij zich totdat het volwassen genoeg is om op eigen kracht in de wereld te staan. Soms gaat dat gemakkelijk en snel, maar mijn schilderijen kunnen ook behoorlijk weerbarstig zijn en tegenstribbelen.

Anne Veen- Auschwitz
Anne Veen- Auschwitz

Natuurlijk is het niet zo dat een kunstwerk helemaal buiten de kunstenaar om gevormd wordt, en dat ik slechts een doorgeefluik zou zijn. Met mijn persoonlijke smaak en op grond van persoonlijke afwegingen beslist ik welk stuk mag blijven en welk deel overgeschilderd zal worden, maar het toeval speelt bij het ontstaan altijd een grote rol. Ik probeer onverwachte elementen niet te beperken, maar grijp juist vaak op een riskante manier in een werk in om een schilderij op die manier weer open te maken. Een schilderij is af als ik het gevoel heb dat het klopt, dat het in evenwicht is zonder perfect en saai te zijn. Het moet een intrigerende sfeer uitstralen, en een mysterieuze aantrekkingskracht hebben.

Anne Veen 1990 Olieverf op doek, 1.50 x 1.50 land van licht en lucht
Anne Veen 1990 Olieverf op doek, 1.50 x 1.50 land van licht en lucht

Kunstwerken vallen niet puur verstandelijk te begrijpen, kunst spreekt een eigen taal die je niet uit kunt leggen, maar ervaren moet. Door een schilderij te maken kan ik een verhaal vertellen waar geen woorden voor zijn. Een verhaal dat voor iedereen een andere betekenis mag hebben, waarvan de bedoeling niet onomstotelijk vastligt. Ieder mens is verschillend, niemand heeft de waarheid in pacht, iedereen ziet de wereld op z’n eigen manier en ik vind het dan ook belangrijk dat iedereen de gelegenheid heeft om een schilderij op een persoonlijke manier te interpreteren. Een kunstwerk is in mijn ogen geslaagd wanneer het in staat is om iemand van binnen aan te raken.’

Anne Veen

 

Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha
Anne Veen - Huis van de Boeddha
Anne Veen – Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha
Auschwitz
Auschwitz
Groninger land
Groninger land
1990-Olieverf-op-doek-1.50-x-1.50.jpg
1990-Olieverf-op-doek-1.50-x-1.50.jpg
Van-hier-naar-daar-1997
Van-hier-naar-daar-1997

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, De werkplaats, Mahayana, Tibetaans boeddhisme, Zen Tags: Anne Veen, atelier, De Werkplaats

Lees ook:

  1. Diane Frénay- foto en beeld ontstaan in de energie van een moment
  2. Illustrator en animator Raoul Deleo in De Werkplaats
  3. Jivan Mariam – ‘De grote heldere bloemen lijken verwant aan mandala’s en zijn evenwichtig in kleur en compositie’
  4. Ardan Timmer- Ik wacht tot dingen zich ontvouwen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 3 maart 2021
    Weten - Niet Weten | Cursus Lotus Trilogie online
  • 3 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Boeddhisten ontwaakt (deel 3)
  • Dick – aandacht is toelaten
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (8) – de boeddhistische kloosterling
  • Mijn (tijdelijke) staat van zijn
  • Ardan

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens