Midden in een grote put van teleurstelling, toen het leven niet liep, zoals ik het graag zou willen, kreeg ik kanker. Er waren onderzoeken in het ziekenhuis. Een dag later, in retraite gebeurde er iets, wat ik nauwelijks woorden kan geven.
Achtergronden
BUN-bestuurder Humphry Versloot: ‘Relatie tussen BUN en sangha’s moet meer inhoud krijgen.’
‘Binnen het bestuur wordt er heel voorzichtig over nagedacht in welke vorm en in welke hoedanigheid de ongebondenden mogelijk een plek zouden kunnen krijgen binnen de koepel. Wat is de beste manier?’
‘Discussie over wie de BUN vertegenwoordigt volstrekt zinloos’
Vakbonden en politieke partijen die een minderheid in de samenleving vormen en met hun leden nog geen drie voetbalstadions kunnen vullen, bepalen toch ook wat er in Nederland gebeurt. De overheid wil gewoon een gesprekspartner. Voor het boeddhisme is dat de BUN. Dat heeft niks met democratie te maken maar wel met een praktische omgang.’ Zegt Jacques den Boer, kenner van het boeddhisme in Nederland.
Julia Strijland: ‘Het boeddhisme op een goede wijze naar buiten brengen’
Pas in het afgelopen jaar groeide bij Julia Strijland (46) de meer dan gewone belangstelling voor het georganiseerd boeddhisme in Nederland. De zen-boeddhiste en cineast is nu kandidaat voor een bestuursfunctie bij de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). Niet om haar ego op te poetsen maar omdat ze graag helpt, legt ze aan het BD uit.
Van Tibet tot Tanger van Chris Hinze in Nederlandse theaters
Muziek, beelden en verhalen over onder andere de Dalai Lama.
Expositie beroemde Japanse Nissokan-zu panelen
Sinds de oprichting van de tempel in de elfde eeuw heeft slecht een kleine groep mensen toegang gehad tot deze afbeeldingen.
Documentaire over oorzaak en achtergronden zelfverbrandingen Tibetanen
Tot vandaag hebben minstens 52 Tibetanen zich in brand gestoken. En zijn 42 aan hun verwondingen bezweken.
Waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel? (2)
Meditatie is een act van liefde. Dat betekent dat wat ook komt, welkom is. Dat wat zich ook aandient bestaansrecht heeft. Je zou het, in navolging van het bekende vers van Rumi, een act van gastvrijheid kunnen noemen.
Waarom gaan we staan, liggen of lopen? Wat is ons doel?
Als we gaan zitten (liggen, staan, lopen) om te mediteren, wat is dan onze praktijk? Waarvoor doen we het? Wat is ons doel? Of is het zonder doel? Maar als het geen doel heeft, waarom zouden we het dan doen? En hoe verhoudt onze praktijk zich tot ons dagelijks leven? Of staat het daar zoveel mogelijk los van. Wat is onze praktijk? (1).
Requiem voor Auschwitz
Het Requiem is gecomponeerd door een Sinto muzikant, maar moet een monument worden voor alle slachtoffers van Auschwitz; het wil de gemeenschappelijke herdenking stimuleren van de Holocaust door Joodse, Roma en Sinti organisaties en organisaties die andere slachtoffers van de Holocaust vertegenwoordigen.
Boeddhisme in China: De holentempels in Yungang
Het complex heeft eens uit duizenden grotten en nissen bestaan, waarvan er momenteel nog ongeveer twaalfhonderd over zijn. Ontelbare beelden zijn nog ter plaatse aanwezig en voortreffelijk geconserveerd. Zij vormen een vrijwel compleet beeld van Chinese boeddhistische vormenrijkdom in beeldhouwkunst.
Ad van Dun – Aikido, vredig vechten, de inleiding
Krijgskunst leert je in je kracht te staan en je innerlijke kwaliteit te benutten om alle moeite, tegenstand, bedreiging en verlokking in de dagelijkse praktijk te overwinnen.
Jagers en boeddhistische kogels
‘De omgeving rond Schiphol moet je onaantrekkelijk maken voor ganzen. Dan blijven ze wel weg. Jij gaat ook niet in een kaal restaurant met een lege menukaart eten.’
Jules Prast: ‘Zen op je ziekbed’
Hoe moet je zen beoefenen vanaf je ziekbed? De veertiende-eeuwse Japanse zenmeester Bassui kreeg deze vraag ooit per brief door een patiënt voorgelegd.“Wie is hij die ziek is?”, schreef hij terug. “Wie is hij die zen beoefent? Iemands gehele zijn is de Grote Weg. Deze Weg is naar zijn inhoud inherent rein en overstijgt alle vormen. Is er hierin enige ziekte?”
Losweken van je materiële roots
Het nemen van verdovende middelen is misschien wel de makkelijkste manier om je mind stil te zetten, mede omdat ze hun uitwerking zelden missen.
B’eter – voor de boeddhistische eter
Het Boeddhistisch Dagblad is een eetrubriek rijker. We starten ‘r met pindasoep.
Marloes – Ontvangen is zelfaanvaarding
Ik krijg steeds meer in de gaten dat het enige is dat ik kan doen voor mijzelf en daarmee ten behoeve van alle levende levens, ontvangen is.
‘De Boeddha zei.’ Ik vraag me steeds af: Is dat wel zo.
Joop Romeijn laat zijn licht schijnen over nepcitaten, dus wat de Boeddha niet zei.
Inspiratie blijft, ook na een kwart eeuw vertaalwerk
Het blijft een uniek project, het vertalen van de Pali-Canon in het Nederlands. Tot de dood erop volgt, zeggen de vertalers Rob Janssen en Jan de Breet.
Vijfvoudige gelofte basis voor goede omgang binnen boeddhistische groepen
Diverse boeddhistische groeperingen hanteren etische regels voor de omgang tussen leraar, leerling en organisatie.
Evelien Bannenberg – Expositie zenvolle tekeningen op rijstpapier
In het Kwan Yin Huis in Eindhoven exposeert Evelien Bannenberg.
Zen, Zingen, Zondagochtend, wat wil je nog meer?
ZZZ, Zen en Zingen op Zondagochtend in de sangha van Dick Verstegen.
Sem Vermeersch, op zoek naar de kern van het Koreaans boeddhisme
Een beschouwing van Catherine Schless-Chapman over de van oorsprong Vlaamse hoogleraar Sem Vermeersch en zijn studies in Zuid-Korea.
Serie ‘Boeddha in de bajes’ – deel 3
‘Boeddha in de bajes’. Zo heet de serie artikelen in het Boeddhistisch Dagblad over het werk en het effect van zes boeddhistische geestelijke verzorgers in gevangenissen en andere justitiële inrichtingen. Lees vandaag het slot met de verhalen over de verschrikkelijke ervaring van boeddhist Jacq die slachtoffer werd van roofoverval en diefstal, en boeddhist Joost die als drugsverslaafde inbreker werd.