Omdat zen zich richt op de geest, de levende zharma, is elk rationeel menen (!) te kennen van het boeddhisme veruit inferieur aan die ervaring. Het adagium is dat ervaren eerst komt, en woorden om die ervaring uit te drukken – voor zover dat überhaupt al kan – van later belang zijn.
Achtergronden
Onverstoorbare vriendelijkheid (in turbulente tijden)
De lotusbloem staat symbool voor de mens die zijn weg zoekt in de modderpoel van de wereld, op zoek naar geluk. De negativiteit (cynisme, manipulatie, agressie) hoeft hij/zij niet binnen te laten.
Bodai deel IX – Varsika (de regentijd)
Bodai begon zo langzamerhand aan het kloosterleven te wennen. ’s Morgens meditatie en gym, na het eten werken en tempeldienst. Na de lunchpauze, werk en tempeldienst en na Yakusaki (dinner) meditatie en daarna naar bed.
Waarom boeddhistische ceremonies (2)?
Ceremonies overtuigen je van je eigen kunnen, geven kracht en zekerheid en een moeder die zekerheid uitstraalt wekt vertrouwen bij haar kind- voor vaders geldt dit trouwens ook.
Wie verstaat dat wat verstaat?
Wie verstaat de taal van dharmakaya?
Boeddhisme als levenspad
Over pelgrimeren langs binnen en buiten.
Ingewikkeld…
…
Duizenden buitengesloten door ontoegankelijke boeddhistische centra
Boeddhistisch leraar Vidyamala Burch: ‘Ik hoorde op een conferentie een heleboel verstandige discussies over diversiteit op basis van ras en geslacht. Wat ik echter miste was de erkenning van het bestaan van mensen met een fysieke beperking.’
Birma – Boeddhistisch erfgoed in handen plunderaars
Onderdelen van boeddhistische monumenten in Birma worden losgebeiteld en verkocht aan malafide handelaren
Boeddhistische ‘tussen kunst en kitsch’ in Amsterdam
De eerste Maitreya Instituut / Astamangala ‘Wie, wat, waar?’ dag.
Vorm is leeg, leegte is vorm
Alle ceremonies en plichtplegingen zijn bedoeld als container, een vorm waarin spiritualiteit zich kan ontwikkelen. Ceremonies ontstaan wanneer twee mensen bij elkaar zijn, er ontstaat een vorm van omgang met elkaar en zo leer je elkaar beter kennen.
Frank Uyttebroeck – Het leven is zinloos. Fijn!
De mensheid heeft altijd denkwijzen ontwikkeld waardoor er het beeld ontstond dat het bestaan een doel had. Vaak zelfs een hoger doel. Maar, wanneer wij het leven bekijken door de lens van de Dhamma, dan zouden wij er wel eens achter kunnen komen dat het leven géén reden tot ontstaan heeft.
Risico…
…
De stilte en de irritatie
Net bekomen van de eerste decibel- explosie en de volgende dient zich al weer aan.
Kunstenaars geven zich bloot
Zes vrouwen, zes karakters, zes stijlen, zes verschillen.
De Boeddha als disc-jockey in Leiden
Het werk van de Koreaanse kunstenaar Yang Kyung Soo vormt een opvallende bijdrage aan de tentoonstelling De Boeddha, het is een moderne interpretatie van het leven van de Boeddha in acht digitale prenten.
Wanneer angst verschijnt, verschijnt boosheid en afkeer
Stel je een gezonde geest voor als een geest die vrij is van betrokkenheid bij enige vorm van haat. Aanvankelijk zou dit onmogelijk kunnen lijken, een idealistische poging om onze aangeboren agressieve menselijke natuur decorum op te leggen. Maar vrij zijn van haat is geen spirituele onderdrukking, het is wijsheid in weerwil van pijn en angst.
Stilte – het universele antwoord
Op vrijdag twaalf februari is zenleraar Michel Mokusho Deprèay te gast in het Vlaams boeddhistisch centrum Ehipassiko.
Bah…
…
Franciscus van Assisi. Mysticus van nabijheid.
Paul Van hooydonck: ‘Franciscus van Assisi was de favoriete christelijke heilige en inspiratiebron van mijn boeddhistisch leraar Godwin Samararatne (Nilambe Buddhist Meditation Center, Sri Lanka).’
Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 29 januari 2016
Donkere huidskleur mensen- niet de Chinezen, Vietnamezen, Birmezen, Tibetanen en zo voort, zie je bijna nergens in boeddhistische sangha’s. Hoe was jullie dag? Kon je tegen de harde wind in? Of had je de wind in de rug en ging je fluitend de dag door? Moge iedereen gelukkig zijn.
Zen, godsdienst en cultuur
In het klooster waar ik trainde waren er monniken die ’s nachts in het dorp naar een bordeel gingen. De Japanse monniken wisten dat goed te verbergen, maar een van de westerlingen die nog net op tijd voor de meditatie terug was, zat straalbezopen op zijn kussen.
Je leeft nu om je ware gezicht te ontmoeten
Raak niet verwikkeld in een besef van ‘ontmoeten met’, het is niet nodig om je vast te grijpen. Ontmoet dit werkelijk, en er is geen ruimte om vast te houden.
Op zoek naar een goeie leraar
Veel mensen hebben vooral vertrouwen in wat anderen of instanties zeggen.

















