Naar schatting kwamen 650 tot 900 mensen om het leven en ongeveer 80.000 werden dakloos. Na het bombardement capituleerde het Nederlandse leger.
Achtergronden
‘Wees je eigen leraar, organiseer je eigen retraites en je eigen sangha’
Het is toch eigenlijk onbegrijpelijk in de Westerse verhoudingen, dat iemand zo lang leerling blijft. Zelfs een chirurg is sneller klaar met zijn of haar opleiding dan een mediterende (soms yogi genoemd).
Kan ik van mezelf een nieuw, beter persoon maken?
Voordat ik met (zen)meditatie begon had ik vaak last van depressies en een laag zelfbeeld. Ik heb nooit de meditatie als een soort therapie gezien. Maar ik ben er wel van overtuigd dat het me een heel eind geholpen heeft waardoor ik nu nauwelijks meer last daarvan heb.
Schaap of slimmerik? Groepsdier of individu op het spirituele pad
Op het spirituele pad kom je naast jezelf ook anderen tegen, en dat geeft zowel leerzame lessen als kansen op minder positieve beïnvloeding.
Mettavihari grondlegger vipassanameditatie in Nederland
Kenmerkend voor hem als meditatieleraar was zijn grote psychische kracht en inzicht. Zijn retraites van minimaal tien dagen waren intensief: mediteren op je eigen kamer, vier tot zes uur slapen, zestien uur beoefening per dag, afwisselend één uur zitten, één uur lopen.
‘Wanhoop is het ergste dat een mens kan overkomen’
Soms verwijten mensen boeddhisten dat ze alleen maar op hun kussentje zitten en niets doen. Omslagfoto Momo.
Nepal: Reddingsplan voor stoepa Swayambhunath tempel
De verwoestende aardbeving van vorige week zaterdag heeft niet alleen geleid tot het verlies van mensenlevens, het heeft ook verschillende unieke culturele complexen voor decennia beschadigd.
Barmhartig
Familieleden Barack Obama in vluchtelingenopvang in Amsterdam Hilton.
Eize de Vries- de buiging naar het Oosten
Beeldend kunstenaar De Vries is niet aangesloten bij een sangha of enige andere groepsvorm om zijn spiritualiteit te beoefenen en te ontwikkelen. Eize: ‘Groepen eisen altijd wel een vorm van onderwerping en leveren mij in de praktijk veelal ontkenningen van mijn zijn en ervaren op.’
Meditatie als belichaming (6): Wijsheid van de Allesvolbrengende Actie
Als we zitten als activiteit, kunnen we zitten als Amogasiddhi. Door grote zorg te dragen voor de lading waarmee we in het leven staan
Stadsmonnik Maarten Hunink: ‘Ik leef niet als kluizenaar’
‘Het verbod op seks, inclusief masturbatie, is lastig. Maar ik heb geen vaste vriendin, dat scheelt. Dit is een ontdekkingsreis naar mezelf.’
De wereld gaat aan hebzucht ten onder…
Wij maken met z’n allen het systeem waarin we leven. Als dat systeem gekenmerkt wordt door hebzucht, heb ik daar ook mijn deel aan.
Onrustige rust in Amsterdamse Penjingtuin
Een Penjing tuin is een miniatuur landschap en bestaat uit kleine planten en rotsen. Een kunst die in China al meer dan 2000 jaar wordt beoefend en later in Japan werd overgenomen als Bonsai.
Zinvolle levenshoudingen op het pad
Als bewust wereldburger staat Eric Du Meunier open voor andere spirituele stromingen die hij met gretigheid bestudeerde, zij het dan niet tot in de diepte.
‘Ik vind het soms maar raar dat we mediteren terwijl de wereld crepeert…’
‘Velen schuilen binnen het boeddhisme tegen de boze buitenwereld in plaats van de bevrijding de wereld in te brengen.’
Ons brein de baas, boeddhisme in de grote stad
Het Rotterdamse boeddhistisch centrum Phuntsok Chö Ling organiseert dit jaar voor de tweede keer het jaarlijkse debat Mens in de Stad met dit jaar als thema: Ons brein de baas? dat raakvlakken heeft met het thema hoe boeddhistisch kan een westers land zijn.
Ontwaken: lastig, maar niet onmogelijk
Als we het pad volgen, laten we dan niet vooral kijken naar de bestemming, hoog boven in de wolken, maar zorgvuldig de ene voet voor de andere zetten.
Vrolijk Pasen, met en zonder gluten…
Ik ben geen voedseldeskundige. Maar het houdt me wel bezig. Omdat ik kok ben en al die diëten mij een beetje boven het hoofd groeien.
‘Boeddhabeeld met mummie terug naar China’
De Amsterdamse eigenaar zegt bereid te zijn het beeld terug te geven aan de bestaande boeddhistische gemeenschap (in China) als het bewijs van ontvreemding geleverd wordt en het niet in een staatsmuseum terecht komt.
De psychologie van het ‘niet-zelf’
De Boeddha wijdde zijn tweede rede aan een van de moeilijkere begrippen uit zijn doctrine, het ‘niet-zelf’. Hij concludeerde dat het bestaan van een ‘zelf’ een illusie of waanbeeld was, vandaar het begrip ‘niet-zelf’.
De deur van mededogen
Als boeddhist zeg ik regelmatig: ‘Ik beloof alle levende wezens te redden.’ En dat houdt voor mij in dat ik beloof om me niet van de ellende af te keren.
Seksueel misbruik door boeddhistische leraren
Hoe kunnen dit soort schandalen nu plaatsvinden en verzwegen worden binnen het boeddhisme, dat toch om het wegvallen van het ego en het erkennen van de ware aard van de realiteit draait?
Boeddhisten altijd vredig en sereen?
De drie vergiften: hebzucht, haat en verwarring/onwetendheid. Bodhitv’s hoofdredacteur Kitty Arends noemt zich geen boeddhist, maar ziet zichzelf als een ‘conflictvermijdend persoon.’ Woede was voor haar altijd iets fictiefs, net als eenhoorns of draken.
Duizend jaar oud boeddhabeeld met mummie inzet geschil
UPDATE 25 maart 2015. Juristen die gespecialiseerd zijn in cultureel erfgoed van beide landen zeggen dat er geen internationale verdragen gelden voor dit beeld waarin menselijke resten zitten.