Terwijl in heel Nederland gisteren op 5 mei vrijheidsvieringen ten einde liepen, projecteerden activisten van ‘Geef Tegengas’ gisteravond beelden van de volgens velen genocide in Gaza op het kantoorgebouw van Maersk in Rotterdam. In april waren er acties tegen goederentreinen, deze maand richt ‘Geef Tegengas’ haar pijlen op de scheepvaart. Zij voegt zich bij een internationale coalitie die onder de noemer ‘Mask off Maersk’1 de Deense rederij Maersk aanspreekt op haar volgens die organisaties ‘aanjagende rol in de genocide in Gaza’.
Maersk vervoert meerdere wapens en wapenonderdelen van en naar Israel, waaronder vleugels van F35 vliegtuigen. ‘Geef Tegengas’ eist dat Maersk per direct stopt met het vervoeren van wapens en wapenonderdelen van en naar Israel.

De activisten projecteerden foto’s en video’s van de gruweldaden die het Israëlische leger aanricht in de Gazastrook. Beelden van uitgehongerde en dode kinderen worden afgewisseld met filmpjes waarop o.a. is te zien hoe Israel doelbewust hulpverleners aanvalt en ombrengt. Daarnaast zijn teksten als ‘Maersk verdient aan genocide’ te zien en worden er door middel van de leus ‘nooit meer is nu’ vraagtekens gezet bij de waardigheid van onze herdenkingen op 4 en 5 mei. ‘Vandaag wordt overal in Nederland de vrijheid gevierd, daarom vinden wij het belangrijk om juist vandaag actie te voeren,’ zegt woordvoerder Sterre de Jong, ‘niemand is vrij tot we allemaal vrij zijn, óók de Palestijnen.’
Op 9 april publiceerde de Amerikaanse Palestinian Youth Movement een rapport waaruit bleek dat Maersk F35 onderdelen vanuit Texas rechtstreeks naar Israel transporteert.2 Deze onthullingen komen bovenop eerder rapporten over de rol van Maersk aan de volgens velen genocide in Gaza en illegale bezetting van Palestina door o.a. het vervoeren van wapens en ander militair materieel3 en het vervoer van goederen uit illegale nederzettingen van Israëlische kolonisten.4
In een statement van 18 maart j.l. ontkent Maersk wapens van en naar Israel te vervoeren, maar erkent wel dat zij militair materiaal voor het Israëlische leger transporteert.5 Het bedrijf stelt geen verantwoordelijkheid te dragen voor de gevolgen daarvan. ‘Het statement van Maersk valt in een breder patroon van ontkenning en geveinsde onschuld door de logistieke sector,’ zegt de Jong. De woordvoerder: ‘De sector beweert steevast alleen maar een dienst te leveren en gebonden te zijn aan vrij verkeer van goederen. Logistieke bedrijven zijn een belangrijke aanjager van geglobaliseerde productieketens, ook in de wapenindustrie. Ze hebben dan ook macht om deze een halt toe te roepen. Het feit dat Maersk weigert verantwoordelijkheid te nemen en er ook nog eens mee wegkomt is schandalig.’
Dat het anders kan werd eerder dit jaar duidelijk toen Spanje een schip van Maersk toegang tot de haven van Algeciras weigerde omdat er vermoedelijk Israëlische wapens aan boord waren.6 De Jong: ‘Waar onze premier laat weten dat er geen rode lijn is voor Israel,7 durft Spanje daadwerkelijke stappen te nemen.’
- https://www.maskoffmaersk.com/
- https://static1.squarespace.com/static/664aed65d320123f2b3ab647/t/68017a89109cff7024212c24/1744927369905/2025.04.09+Briefing+on+F35+Shipment.pdf
- https://static1.squarespace.com/static/664aed65d320123f2b3ab647/t/67534581b1692e1777d81bd1/1733510532268/Report-MaerskShipmentsIsrael-Rev7Nov2024-Final.pdf
- https://static1.squarespace.com/static/664aed65d320123f2b3ab647/t/6791e493ef0cd438e6e6b314/1737614484665/PYM-Maersk-SettlementExports-Report-01222025.pdf
- https://www.maersk.com/news/articles/2025/03/18/maersk-statement-on-military-related-cargo-shipments
- https://www.straitstimes.com/world/europe/maersk-container-ship-denied-docking-at-spanish-port-over-arms-to-israel
- https://dekanttekening.nl/samenleving/geen-rode-lijn-voor-gaza-schoof-houdt-vast-aan-diplomatie/